ایسنا- معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اصلاح اساسنامه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: سازمان خصوصی‌سازی درنظر دارد در اسرع وقت سهام این دو شرکت را واگذار کند. محمود افضلی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در خصوص آخرین وضعیت واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: در جلسه اخیر هیات واگذاری اساسنامه این دو باشگاه اصلاح شد تا اقدامات بعدی برای واگذاری سهام این دو باشگاه انجام شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تا سال ۹۳ به تاخیر افتاده است؟ گفت: سازمان خصوصی‌سازی درنظر دارد در اسرع وقت واگذاری سهام سرخابی‌ها را انجام دهد.

وی با بیان اینکه فرآیند واگذاری این دو شرکت در حال انجام است، عنوان کرد: این دو شرکت‌ جزو لیست واگذاری است و حتما واگذار می‌شود اما اشکلاتی در فرآیند واگذاری وجود داشت که در حال برطرف شدن است.

به گزارش ایسنا، بعد از مسکوت ماندن پرونده واگذاری دو باشگاه ورزشی در اواخر سال گذشته، در جلسه هفته گذشته هیات واگذاری اساسنامه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اصلاح شد تا گام‌های بعدی برای واگذاری این شرکت‌های حساس و پرطرفدار برداشته شود.

این در حالی است که بعد از گذشت سه سال از موضوع واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس هنوز مشخص نیست که سرانجام واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار ورزشی به کجا می‌رسد و با توجه به اشکالاتی که در صورت‌های مالی و نحوه‌ قیمت‌گذاری آنها وجود دارد، سهام آنها به چه شکل، با چه میزان و با چه قیمتی به فروش می‌رسد؟ هیات دولت در مهر سال ۹۰ ،انتقال سهام استقلال و پرسپولیس از گروه یک به گروه دو و واگذاری ۸۰ درصد سهام این دو باشگاه را تصویب کرد که بعد از این تصویب مشخص شد که دولت قصد دارد با در اختیار قرار دادن ۲۰ درصد سهام سرخابی‌ها نزد خود، بقیه سهام استقلال و پرسپولیس را به صورت بسیار خرد به فروش برساند تا کسی مالک اصلی باشگاه نشود. در حالی که هنوز شیوه واگذاری ۸۰ درصد سهام سرخابی‌ها مشخص نیست و گزینه‌های مختلفی برای فروش این میزان سهم وجود دارد که یکی از گزینه‌های پیشنهادی این است که برای پیشکسوتان و طرفداران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با واحدهایی بسیار خرد و کمتر از یک درصد ایجاد شود تا این صندوق‌ها سهام باشگاه‌ها را در زمان واگذاری خریداری کنند که در صورت واگذاری سهم با این روش، مالکیت اصلی همچنان در اختیار دولت باقی می‌ماند زیرا در صورت واگذاری ۸۰ درصد سهام باشگاه‌ها به صورت بسیار خرد، مدیریت آنها همانند گذشته به صورت دولتی خواهد بود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که به دلیل حساسیت‌های اجتماعی که بر تیم‌های استقلال و پرسپولیس حاکم است دولت درنظر دارد طوری مدیریت کند تا از تنش‌های اجتماعی موجود در باشگاه‌ها بکاهد ولی این موضوع نباید اجرای اصل ۴۴ و واگذاری مدیریت و مالکیت را زیر سوال ببرد.