کاهش نرخ سود بر بازده سهام بانک‌های خصوصی تاثیرگذار است

عضو انجمن حسابداران خبره ایران با بیان این که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بر عملکرد بازار سرمایه تاثیر منفی دارد، گفت: کاهش نرخ سود بانک‌های خصوصی بدون در نظر گرفتن شرایط، در بازده سهام آنها در بورس تاثیر دارد. عکس: سعید عامری

عباس هشی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر وضعیت سهام بانک‌های خصوصی در بورس گفت: بانک، یک واحد اقتصادی است که در قبال پول دریافتی از مردم، از محل سپرده‌ها تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

عباس هشی ضمن اشاره به منابع مالی بانک‌ها که شامل سرمایه و پولی است که به عنوان سپرده در اختیار دارند، تصریح کرد: اعطای تسهیلات بانک‌ها در چارچوب عقود اسلامی‌است که از بابت ارائه خدمات حق‌الوکاله دریافت می‌کنند.

وی افزود: سودی که بانک‌ها از محل ارائه تسهیلات کسب می‌کنند، حتما باید بیشتر از سودی باشد که به سپرده‌ها می‌دهد، بنابراین هرگونه کاهش اجباری نرخ سود، بر نرخ تسهیلات اعطایی تاثیر می‌گذارد.

به گفته وی سود و زیان بانک‌های دولتی به جیب دولت می‌رود، زیرا صاحبان سرمایه بانک‌ها خود دولت است، اما انتظار مردم از سرمایه گذاری در بانک‌های خصوصی ایجاد در آمد و سوددهی است، بنابراین هر گونه کاهش سود این بانک‌ها در بازده سهام آنها تاثیر دارد.

هشی گفت: معمولا در دنیا سهامدارعمده بانک‌ها صاحبان صنایع هستند، بنابراین سهامدار عمده مانند سهامدار خرد می‌تواند متضرر شود ولی از سوی دیگر برای واحد اقتصادی خود تسهیلات دریافت می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که کاهش نرخ سود تسهیلات می‌تواند رانت ایجاد کند، افزود: با این وجود الزامات قانونی و نظارتی بر نحوه تسهیلات دهی بانک‌ها و چگونگی به کارگیری آنها وجود دارد.

وی با بیان این که دولت باید برای کاهش نرخ سود بانکی برنامه ریزی داشته باشد، اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۸۵ قانون مالیات‌ها و ماده ۴ آیین نامه اجرایی ماده واحده مصوب سال ۷۲ تسهیلات اعطایی باید در مسیر تولید به کار گرفته شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که در دهه گذشته تسهیلات پرداخت شده توسط سیستم بانکی تماما در بخش تولید به کار گرفته نشده تصریح کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات بر بازار سرمایه تاثیر منفی دارد و بانک‌های خصوصی ملزم به رعایت قوانین بورس، شفافیت اطلاع رسانی و تبعیت از قوانین و دستورات بانک مرکزی هستند .

وی از فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه و شرکت‌های تعاونی وزارتخانه‌های بدون نظارت بانک مرکزی نام برد و افزود:

این گونه صندوق‌ها و شرکت‌های تعاونی با ارائه تسهیلات به متقاضیان با نرخ سود بالا باعث ایجاد اختلال در اقتصاد می‌شوند.