پرفروش‌های بدون گارانتی

مریم عسگری

الو... الو.....

-صدا قطع و وصل می‌شه!

- نمی‌شنوم....

- و.... و در نهایت با چند بوق اشغال و با یک سوت ممتد و گوشخراش مکالمه به پایان می‌رسد، بدون اینکه نتیجه‌ای در بر داشته باشد.

نگاهی به گوشی کهنه و قدیمی‌ات می‌اندازی و در دل هر چه بد و بیراه است نثار گوشی بیچاره می‌کنی.

باید فکری کرد.

دلت برای گوشی جدیدی که تبلیغاتش را روی بیلبردهای تبلیغاتی بزرگراه‌ها دیده‌ای ضعف می‌رود.

دو دو تا چهار تایی می‌کنی و در نهایت تصمیم می‌گیری با قرض و قوله یا استفاده از پس‌اندازت یک گوشی نو بخری!

شاید هم بتوانی یک گوشی اقساطی بخری.

پس عزمت را جزم می‌کنی و راهی خیابان جمهوری، مرکز خرید و فروش گوشی تلفن‌همراه می‌شوی.

گوشی‌های زیبا و رنگارنگ پشت ویترین مغازه‌ها خوش نشسته‌اند و توجهت را به خود جلب می‌کنند.

مدل N۹۵ یکی از جدیدترین گوشی‌های نوکیا است که طی دو تا سه ماه اخیر وارد بازار شده است و با دوربین ۵مگاپیکسلی که دارد یکی از پرابهت‌ترین گوشی‌های بازار است.

چشمانت از هیجان برق می‌زند. احتمالا دوستان و آشنایانی که این گوشی جدید را در دستت می‌بینند به حسن سلیقه‌ات آفرین می‌گویند.

ولی وقتی از قیمت یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومانی آن مطلع می‌شوی برق از چشمانت می‌پرد.

سایر مدل‌های جدید نوکیا نیز قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۸۵۰هزار تومان دارند.

به سراغ مارک‌های دیگری مانند سونی‌اریکسون، سامسونگ و... هم که می‌روی متوجه می‌شوی باید بیش از ۲۰۰هزار تومان بپردازی تا صاحب یک گوشی جدید و زیبا شوی.البته مدل‌های قدیمی‌تر گوشی مانند ۶۰۳۰، ۲۳۱۰، ۶۶۰۰ و... از خانواده نوکیا و مدل‌های K۳۱۰، K۵۱۰، Z۵۵۰i و... نیز از خانواده سونی‌اریکسون در بازار موجود هستند که قیمتی زیر ۲۰۰هزار تومان دارند.

ولی خرید یک گوشی جدید با قابلیت‌های فراوان لطف دیگری دارد.

با خود می‌گویی، شاید بتوانی یک گوشی به صورت اقساطی بخری.

با کمی پرس‌وجو از خرید اقساطی گوشی هم به طور کلی ناامید می‌شوی.

چرا که علاوه بر ارائه یک فقره چک یا سفته به مبلغ گوشی، باید حدود ۲۵ تا ۳۰درصد اضافه هزینه کنی، تا فروشندگان از فروش اقساطی گوشی متضرر نشوند!!!

دست از پا درازتر به خانه برمی‌گردی.

به پیشنهاد یکی از اطرافیان تصمیم می‌گیری یک گوشی کارکرده تقریبا جدید تهیه کنی.

اما خرید گوشی کارکرده هم کار مشکلی است و باید قبل از خرید مطمئن شوی گوشی موردنظر سرقتی، قاچاق و یا خراب نیست.

حصول اطمینان از تمام این موارد هم مستلزم همراهی یک فرد آشنا به زیر‌و‌بم‌های گوشی‌ و بازار آن است.پس، باز هم دست خالی به خانه برمی‌گردی...

بازار گوشی کارکرده امروزه خرید گوشی کارکرده یکی از مسائلی است که گاه بسیار مشکل‌ساز است و بسیاری از کارشناسان بازار این کالا و مسوولین در این باره به مصرف‌کنندگان توصیه‌هایی می‌کنند که باید به آنها توجه کرد.

علامه، یک فروشنده انواع گوشی در پاساژ علاءالدین در مورد گوشی‌های کارکرده می‌گوید: با ورود گوشی‌های جدید به بازار، بسیاری از افراد که تنوع‌طلب هستند و یا مایلند گوشی تلفن همراه خود را مرتب تعویض و یک مدل جدید تهیه کنند، گوشی‌های خود را که در بسیاری موارد سالم و بدون اشکال است به فروش می‌رسانند و این موضوع باعث شده برخی از افراد که توانایی خرید گوشی آکبند را ندارند به خرید گوشی‌های کارکرده روی آورند.

به گفته وی، قیمت خرید و فروش گوشی، حتی پس از چند دقیقه استفاده در حدود ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش می‌یابد که این مساله در مورد برخی از کالاهای صوتی و تصویری، لوازم خانگی و ... نیز صدق می‌کند. البته مدت زمان استفاده از گوشی، مدل، مارک و ظاهر گوشی‌های کارکرده از عوامل موثر در نحوه قیمت‌گذاری آنها است.

به عنوان مثال، گوشی آکبند N۷۰ که حدود یک سال پیش وارد بازار شده است و در حال حاضر قیمتی حدود ۳۹۵هزار تومان دارد. انواع کارکرده این گوشی نیز با قیمتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

سایر مدل‌های کارکرده گوشی نیز مانند ۶۱۰۳، ۶۶۳۰ و ۶۶۰۰ نوکیا به ترتیب قیمتی حدود ۱۳۵، ۲۰۰ و ۱۲۰هزار تومان دارند که انواع آکبند آن با قیمتی حدود ۱۸۵، ۲۹۰، ۱۸۵ هزار خرید و فروش می‌شوند. گوشی‌های کارکرده در مدل‌های W۸۱۰i، W۷۱۰، Z۵۵۰i و... سونی اریکسون نیز به ترتیب ۱۴۰، ۲۱۰ و ۲۵۰ قیمت دارند که نمونه‌های آکبند این مدل‌ها با قیمتی حدود ۱۹۰، ۲۷۰ و ۳۶۰هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

همچنین مدل‌های D۶۰۰، D۷۲۰ و D۸۳۰ سامسونگ به ترتیب قیمتی حدود ۲۷۵، ۳۳۰ و ۳۰۰هزار تومان دارند که انواع کار کرده آنها به ترتیب قیمتی حدود ۲۳۰، ۲۹۰ و ۲۵۰هزار تومان دارند.

به گفته فعالان بازار به طور کلی قیمت گوشی‌هایی که انواع آکبند و کارکرده آن هنوز جزو پرفروش‌های بازار هستند نسبت به سایر مدل‌ها و حتی گاه برخی از مدل‌های جدید بیشتر است.معروف، یکی دیگر از فعالان بازار گوشی تلفن همراه می‌گوید: قیمت خرید گوشی کارکرده از مشتری بسیار پایین‌تر از آن قیمتی است که برخی فروشندگان همان گوشی را به مشتری دیگر می‌فروشند.

وی علت این امر را علاوه بر سودجویی برخی فروشندگان گوشی کارکرده، افزایش استقبال از گوشی‌های کارکرده طی یکی دو سال اخیر دانست و گفت: تجربه به ما نشان داده است که با افزایش قیمت گوشی‌های آکبند، نرخ گوشی‌های کار کرده نیز افزایش می‌یابد که علت این امر جلب توجه مصرف کنندگان به سمت گوشی‌های کار کرده است.

این فروشنده می‌گوید: برخی فروشندگان گوشی‌های از رده خارج شده و گاه قاچاق را با قیمت بسیار پایینی از دارندگان این گوشی‌ها می‌خرند و آنها را اوراق کرده و از قطعات آنها برای تعمیر سایر گوشی‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته وی قیمت انواع گوشی کار‌کرده در پی افزایش نرخ ۲ تا ۵درصدی برخی از مدل‌های گوشی آکبند افزایش یافته است. یک فروشنده دیگر به خریداران گوشی‌های آکبند توصیه کرد، هنگام خرید گوشی به انطباق شماره سریال گوشی و شماره سریال روی جعبه توجه کنند. چرا که در صورت عدم انطباق این دو شماره هنگام فروش گوشی با مشکل مواجه می‌شوند و ناچار می‌شوند گوشی موردنظر را هرچقدر هم که نو و جدید باشد به قیمت بسیار پایینی به فروش برسانند. در ضمن خریداران گوشی‌های کارکرده باید توجه داشته باشند که گوشی‌های کارکرده فاقد ضمانت هستند.

شاهین‌فر، یک فروشنده دیگر، ورود سیم‌کارت‌های اعتباری ارزان‌قیمت مانند تالیا و ایرانسل را به بازار، از دلایل افزایش توجه به سمت‌ گوشی‌های کارکرده می‌داند و معتقد است، فردی که یک سیم‌کارت ۲۹هزار تومانی تهیه می‌کند، ترجیح می‌دهد یک گوشی با میانگین قیمت ۴۰، ۵۰هزار تومان خریداری کند، به همین دلیل به خرید گوشی کارکرده روی می‌آورد.

این فروشنده می‌گوید: با آغاز واگذاری سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی اعتباری و ثابت اپراتور اول،‌ قیمت‌ گوشی‌های کارکرده نیز افزایش می‌یابد.

چرا که تجربه ثابت کرده است، در موعد واگذاری سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی، تقاضا برای خرید گوشی نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش تعرفه گمرکی واردات گوشی تلفن‌همراه که سال گذشته شاهد آن بودیم، گفت: این اتفاق، یکی از عواملی بود که روی قیمت انواع گوشی، اعم از کارکرده و آکبند تاثیر زیادی گذاشت و افزایش ۵۰درصدی قیمت انواع گوشی را در پی داشت».

به گفته وی، عوامل متعددی روی قیمت گوشی کارکرده تاثیر می‌گذارد که می‌توان به نوسانات ارزی و تعرفه‌ای گمرکی، ورود مدل‌های جدید آکبند به بازار، واگذاری سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی و... اشاره کرد.