قیمت روی در بورس فلزات بالاتر از بازار است

گروه بورس فلزات- زهرا مسافر- درحالی که شمش روی در بازار داخلی به قیمت ۳هزار و ۶۶۰تومان معامله می‌شود اما آخرین نرخ این محصول در بورس فلزات ۳هزار و ۷۹۰تومان بود. شمش روی طی یکشنبه هفته گذشته در مبادلات بورس فلزات به قیمت هر کیلو ۳هزار و ۷۹۰ تومان عرضه شد. این در حالی است که این محصول در بازار داخلی کمتر از این میزان و به قیمت هر کیلو ۳هزار و ۶۶۰تومان معامله می‌شود. جالب‌تر از این، هر تن شمش روی در بورس لندن معادل ۳هزار و ۷۰۰دلار بود.

برای شفاف شدن جوانب امر مبنی بر اینکه آیا دست‌های پنهانی در کار است تا موجب بالا رفتن قیمت شمش روی در بورس شود به سراغ رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران رفتیم اما وی در مقابل این سوال که چرا قیمت شمش روی عرضه شده در بورس فلزات از بازار داخل بیشتر است، سکوت کرد.

این در حالی است که طی یکشنبه هفته گذشته شرکت پارس‌اکسید ۲۰تن شمش روی به صورت نقدی در بورس فلزات عرضه کرد که به قیمت هر کیلو ۳هزار و ۷۹۰تومان معامله شد.

در این خصوص گفت‌وگوی دنیای‌اقتصاد با یوسف مرادلو، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران را در پی می‌خوانید.

دلیل بالاتر بودن قیمت‌های داخلی روی از قیمت جهانی را بفرمایید؟

در داخل کشور معمولا میانگین قیمت روی گرفته می‌شود به گونه‌ای که طی یکشنبه گذشته هر تن شمش روی در LME،ه۳هزار و ۷۰۰دلار بود که چنانچه به دلار ۹۳۰تومان محاسبه می‌شود به قیمت ۳هزار و ۴۴۰تومان در هر کیلو در داخل کشور عرضه می‌شود که این در واقع زیرقیمت‌های جهانی است.

قیمت‌های داخلی همواره از قیمت‌های جهانی کمتر است چرا که هم‌اکنون حدود ۶۰درصد مازاد بر مصرف روی در کشور وجود دارد و ما ناچاریم که به قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه کنیم زیرا در غیر این صورت تجار نسبت به واردات اقدام خواهند کرد.

در حال حاضر واردات روی به کشور بلامانع است و چنانچه قیمت‌های جهانی از داخلی پایین‌تر شود تجار روی وارد خواهند کرد و انجمن سرب و روی ایران برای اینکه واردات روی برای واردکننده مقرون به صرف نباشد همواره تلاش می‌کند تا قیمت‌های داخلی آن را پایین‌تر از قیمت‌های جهانی نگه دارد.

پیش‌بینی قیمت روی در آینده را بفرمایید؟

قیمت روی همواره از عرضه و تقاضا و موجودی در انبار LME تاثیر پذیر است و همچنین چین به علت اینکه تولید و مصرفش بالا است می‌تواند موجب برهم زدن تعادل و توازن بازار روی جهان شود.

البته سفته بازی‌های موجود در بورس لندن نیز تاثیر ویژه‌ای بر قیمت روی در جهان دارد و در مجموع چنانچه عوامل مصنوعی دخیل نباشد قیمت روی با توجه به موجودی پایین LME باید افزایش یابد.

عوامل گوناگونی از جمله افت و خیزهای قیمتی، کارتل‌های تجاری جهان و نوسان قیمت روی موثرند و آنها بازی‌دهندگان اصلی بازار هستند.

در مجموع به علت اینکه مصرف روی نسبت به تولید آن در دنیا بالا است بدین ترتیب باید شاهد افزایش قیمت آن باشیم.

آیا قیمت روی در داخل نیز افزایش خواهد یافت؟

چون که خاک روی را با قیمت جهانی خریداری می‌کنیم بدین ترتیب عرضه این محصول نیز باید براساس قیمت‌های جهانی صورت گیرد تا تعادل برقرار شود.

در حال حاضر میزان تولید روی در کشور چقدر است؟

هم‌اکنون توان تولید ۳۰۰هزار تن روی در کشور وجود دارد اما چنانچه ماده معدنی بین کارخانه‌های تولیدکننده درست و عادلانه توزیع شود، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال بتوانیم ۲۴۰هزار تن روی تولید کنیم که یکصد هزار تن از این میزان مصرف و مابقی صادر خواهد شد.

نیاز کشور به روی هم‌اکنون چه‌قدر است؟

هم‌اکنون نیاز کشور به روی یکصد هزار تن است که از تولید داخل تامین می‌شود چرا که ۶۰درصد مازاد بر مصرف در کشور وجود دارد که صادر می‌شود.

آیا روی به کشور وارد هم می‌شود؟

واردات روی به صورت کلان صورت نمی‌گیرد زیرا که صنعتگران تصمیم گرفتند که واردات آن مقرون به صرفه نباشد.

سابق بر این روی با درجه خلوص بالا یعنی ۹۹/۹۹ در کشور تولید نمی‌شد اما هم‌اکنون واحدهای تولیدکننده در داخل به تولید این میزان درجه خلوص دست یافته‌اند و عمدتا واردات این نوع از شمش روی نیز مقرون به صرفه نیست.

انجمن سرب و روی ایران تلاش می‌کند تا با پایین نگه داشتن قیمت روی از قیمت‌های جهانی، نسبت به واردات این محصول به کشور انگیزه‌ای وجود نداشته باشد.

رییس انجمن سرب و روی ایران نسبت به سوال پایانی مبنی بر اینکه چرا قیمت روی عرضه شده در بورس‌‌فلزات از قیمت‌های بازار بالاتر است سکوت کرد.