بازگشت دوباره گرمابخش‌‌ها

مینا صباغی- فصل که تغییر می‌کند محدوده خرید و فروش بعضی از اجناس گسترده و بعضی دیگر نیز کم می‌شود. اما در میان انواع وسائل ضروری و مورد احتیاج هر خانه، با آغاز فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا به وجود چشمگیر انواع وسائل گرمایشی متنوع با سوخت‌های گوناگون می‌توان اشاره کرد.

درست است اگر این روزها گذرتان به خیابان‌ امین‌حضور، پاساژ حافظ و دیگر مراکز خرید و فروش انواع لوازم خانگی افتاده باشد خواهید دید که انواع بخاری‌های گازسوز و گرمازا در انتظار خریداران نشسته‌اند و در بیشتر این مغازه‌ها مدل‌های بزرگ و متنوع بخاری‌های گازسوز و غیره بیشتر به چشم می‌آیند.

در میان انواع بخاری‌های گازسوز، نفتی، برقی، شومینه و... بخاری‌های گازسوز بیشتر به کار می‌آیند.

اما از جمله مارک‌های بخاری گازی موجود در بازار می‌توان به نیک‌‌کالا، ایران شرق، جها‌ن‌افروز، آبسال، پلار، لورچ و غیره اشاره کرد که هر کدام از این تولیدکنندگان به غیر از بخاری‌های گازی ساده به تولید بخاری‌های طرح‌دار و شومینه‌ای نیز می‌پردازند.

«مرادی» یکی از فروشندگان انواع بخاری گازی در خیابان امین‌حضور بخاری نفتی موجود در بازار را جزو کم‌فروش‌ترین‌های این محصول اعلام می‌کند و می‌گوید: «هر چند که در بعضی از خانه‌ها استفاده از رادیاتور مرسوم است اما عده‌ای از خانواده‌ها تنها به گرمای این محصول اکتفا نمی‌کنند و به سوی خرید بخاری‌های گازی نیز تمایل نشان می‌دهند. وی به قیمت بعضی از بخاری‌های گازی طرح‌ ساده اشاره می‌کند و می‌گوید: « انواع بخاری گازی معمولی مارک نیک‌کالا با قیمت ۷۷هزار تا ۱۰۷هزار تومان در بازار موجود است.

ضمن اینکه انواع بخاری گازی ساده و بخاری‌های طرح‌دار گرافیکی و مصور آن با قیمت ۶۴هزار تا ۹۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین در میان بخاری‌های مارک جهان‌افروز نیز می‌توان به قیمت‌های ۵۸هزارتومان تا ۸۵هزار تومان اشاره کرد.

شیرازی دیگر فروشنده انواع بخاری گازی معتقد است که در میان انواع بخاری‌های موجود در بازار طرح‌های شومینه‌ای از استقبال بیشتری برخوردارند و تقریبا با قیمت۲۰ تا ۸۰هزار تومان بیشتر از دیگر بخاری‌های گازی معمولی به فروش می‌رسند.

وی همچنین به قیمت چند بخاری گازی طرح شومینه‌ای اشاره می‌کند: بخاری شومینه‌ای مارک نیک‌کالا در حدود ۱۸۰هزار تا ۱۹۰هزار تومان قیمت دارد، ضمن اینکه این نوع بخاری در مارک پلار نیز با قیمت ۱۰۰هزار تا ۱۲۰هزار تومان مشاهده می‌شود همچنین انواع بخاری‌های شومینه‌ای را در مارک ایران‌شرق با قیمتی بین ۱۱۶هزار تا ۱۷۰هزار تومان می‌توان شاهد بود.

به گفته این فروشنده انواع دیگر بخاری که به صورت برقی است در بازار نیز به فروش می‌رسد و در شکل‌ها و طرح‌های زیبا و شکیل خریداران خود را دارا است.

البته این نوع بخاری‌ها را با عناوینی چون بخاری کنوکتور و بخاری فن‌دار می‌شناسند، که در مارک ایرانی این محصول می‌توان به پارس‌خزر اشاره کرد که با قیمت ۱۵هزار تومان تا ۲۹هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین بخاری فن‌دار دیگر مارک مثل بلاک انددکر را می‌توان با قیمتی بین ۲۹هزار تا ۵۰هزار تومان خریداری کرد. به گفته این فروشنده بخاری‌های برقی‌ موجود در بازار، بیشتر برای استفاده در مغازه‌ها استقبال می‌شوند که در این میان به مارک اماس نیز می‌توان اشاره کرد که با قیمت ۵۰ تا ۸۰هزارتومان به فروش می‌رسد. وی همچنین به بعضی از قابلیت‌های این گونه بخاری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: قابلیت چرخش، کم و زیاد شدن شعله و حرارت به کمک کلیدهای کم و زیاد، دارا بودن مخزن آب برای ایجاد رطوبت در فضا از جمله مزیت‌ های این گونه بخاری‌ها است. که نسبت به بخاری‌های برقی نوع قدیم از امکانات و قابلیت گرمایشی بیشتری برخوردارند.

اما به غیر از بخاری‌های گازی دودکش‌دار انواع دیگر از بخاری‌های گازی بدون دودکش در بازار موجود است که تا حدودی بعضی از خانواده‌ها در استفاده از این نوع وسیله با احتیاط و شک‌آمیز برخورد می‌کنند.

اما براساس معیارهای استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، تولید و فروش بخاری‌های گازسوز دودکش‌دار بدون سیستم ایمنی، ممنوع و الصاق برچسب انرژی به روی محصولات گازسوز اجباری است.

در زمینه استفاده از بخاری‌های بدون دودکش محمد طحان‌پور عضو هیات رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: استفاده از این گونه بخاری‌ها هیچ‌گونه خطری ندارد و براساس استانداردهای جهانی و تحت لیسانس کشورهای اروپایی ساخته می‌شود شاید بتوان تا حدودی بی‌احتیاطی بعضی از مصرف‌کنندگان را در به وجود آمدن خطر در استفاده از این نوع وسیله دور از ذهن ندانست.

وی به چگونگی استفاده از این نوع بخاری اشاره می‌کند و می‌گوید: اصولا این نوع بخاری‌ها را باید در فضایی مناسب و بزرگ استفاده کرد، که تا حدودی هوا جریان داشته باشد اگر در اتاق خواب نصب شود حتما باید مقداری دریچه پنجره را باز گذاشت ضمن این که استفاده از این وسیله در حمام نیز خطرناک به نظر می‌رسد.

به گفته یکی از فروشندگان انواع مختلف بخاری‌های گازی بدون دودکش را می‌توان با قیمت ۵۰هزار تا ۷۰هزار تومان خریداری کرد.

طحان پور همچنین در ادامه به افزایش قیمت ۸ تا ۱۱درصدی انواع بخاری‌های گازی موجود در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: هر سال با آغاز فصل سرما در قیمت انواع بخاری افزایش ۸ تا ۱۱درصدی را شاهدیم که امسال نیز به علت افزایش قیمت جهانی فلز این موضوع را در انواع بخاری می‌بینیم.

وی همچنین انواع بخاری گازی‌های موجود بازار را ساخت داخل اعلام می‌کند و معتقد است که در این زمینه ایران از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که بخاری‌های گازی‌ ایران به کشورهایی چون ارمنستان و گرجستان صادر می‌شود.

به اعتقاد طحان پور از آنجا که بخاری‌های گازی ساخت داخل از کیفیت بالایی برخوردار است تولیدات خارجی این محصول در بازار داخل توانایی رقابت را ندارند.

ضمن این که قیمت تمام شده آنها نیز نسبت به محصولات داخلی گران‌تر خواهد بود.

اما اگر سری به بازار انواع تجهیزات شومینه بزنیم قیمت‌های مختلفی را می‌توان شاهد بود. به غیر از انواع بخاری گازی که در منازل استفاده می‌شود به کارگیری شومینه‌های دیواری نیز در بعضی از منازل مرسوم است.

در میان تجهیزات و لوازم مورد نیاز شومینه‌ می‌توان به گارد، آجر و شعله اشاره کرد که بورس انواع آنها در خیابان سعدی است.

نیازی یکی از فروشندگان انواع لوازم جانبی شومینه می‌گوید: «گارد جلو شومینه را می‌توان با قیمت ۱۵ تا ۴۰هزار تومان در نظر گرفت که به طور تقریبی سانتی ۶۰۰تومان تخمین زده می‌شود که البته بسته به نوع سفارش خریدار این قیمت متغیر است.» همچنین قیمت یک کارتن آجر شومینه حاوی ۱۰ عدد آجر کوچک و بزرگ به ۷هزار تومان می‌رسد که تولید خارجی این محصول نیز از نظر قیمت با تولید داخلی چندان تفاوتی ندارد و اما قیمت مشعل شومینه نیز ۱۵هزار تومان است که کل این تجهیزات با هزینه‌ای معادل ۳۰هزار تومان جهت نصب همراه است.