دو هزار کامیون فرسوده تا پایان سال از رده خارج می‌شود

مژگان میرزایی- طی روزهای گذشته خبرهای مختلفی مبنی‌بر ورود کامیون‌های وارداتی به کشور شنیده می‌شود و این در حالی است که در‌حال‌حاضر بیش از ۱۸۰هزار کامیون بالای ۲۵سال در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که این تعداد کامیون فرسوده موجب اشباع بازار داخلی شده است. این تعداد کامیون علاوه‌بر اشباع بازار بیش از ۷/۲میلیارد لیتر گازوئیل در سال مصرف می‌کنند که علاوه‌بر ایجاد آلودگی به دلیل پایین بودن ایمنی آنها امنیت جاده‌ای کشور را نیز به مخاطره انداخته‌اند.

مسوولان برای از بین بردن مشکلات کامیون‌های فرسوده پس از اجرای طرح خروج سواری‌های فرسوده این بار به فکر نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای افتادند، در‌حال‌حاضر حدود چهار هزار دستگاه کامیون فرسوده بالای ۴۰سال در کشور وجود دارد که این تعداد در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور طبق تبصره ۱۳ طی دوره ۵ساله از رده خارج خواهند شد. بر اساس این طرح مبلغی به عنوان یارانه از سوی کارخانه‌های خودروساز و سازمان راهداری کشور به دارندگان کامیون اختصاص می‌یابد و بقیه قیمت کامیون نیز توسط شرکت‌های لیزینگ و با سود ۱۷درصد تامین خواهد شد.

بسیاری از خودروسازان امیدوارند که با خروج کامیون‌های فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بازار راکد کامیون در کشور از رکود خارج شود، اما بعد از اعلام خبر خروج کامیون‌های فرسوده مسوولان از ورود کامیون‌های بی‌کیفیت و ارزان چینی به کشور خبر می‌دهند تا به وسیله این کامیون‌ها بتوانند ناوگان کهنه و فرسوده کشور را نوسازی کنند.

حسین زندی، رییس حمل‌و‌نقل کالای شهری تهران در خصوص کیفیت کامیون‌های وارداتی گفت: تعدادی کامیون از شرکت هوو و نیسان دیزل وارد کشور شده که کامیون‌های وارداتی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. قدرت موتور کامیون‌های وارداتی ۳۰۰ اسب بخار است، این در حالی است که کامیون‌های تولید داخلی ۴۴۰ تا ۴۶۰ اسب‌بخار قدرت دارند.

وی ادامه داد: عده‌ای از متقاضیان که کامیون‌های وارداتی را خریداری کرده‌اند به علت پایین بودن کیفیت این کامیون‌ها از خرید آنها انصراف داده‌اند.

زندی در مورد ورود کامیون‌های عربستانی به ایران اظهار داشت: تاکنون در این مورد خبری اعلام نشده است، در‌حال‌حاضر کامیون‌های شرکت آریا دیزل، رنو تراکس فرانسه، دیزل چینی و هووی چینی وارد کشور شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: کامیون‌های کشنده که در‌حال‌حاضر وارد بازار شده‌اند، مانند «مان» تقریبا بازار داخلی را شکسته‌اند، بیشتر تولیدات داخلی به صورت مشترک بین چند کشور ترکیه و برزیل تولید می‌شود، ولی کامیون‌های‌ «مان» آلمانی هستند که این امر موجب شده که بتوانند بازار داخلی را به دست بگیرند.

زندی در رابطه با مشکلات به وجود آمده در بازار کامیون‌های داخلی عنوان کرد: به دلیل بالا بودن نرخ اقساط کامیون‌ها و استفاده برخی از شرکت‌های لیزینگی از بهره ۲۲درصدی به جای بهره ۱۷درصد قدرت خریداران کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: نرخ بالای کامیون‌ها موجب شده که بازار داخلی دچار رکود شود و کارخانه‌های ایران‌خودرو دیزل و سایپا دیزل برای رونق بخشیدن به بازار نرخ پیش‌پرداخت‌ها و شرایط اقساط خود را کاهش دهند، زندی در مورد اینکه چه شرکت‌هایی اجازه تعویض کامیون‌های فرسوده را دارند، گفت: در‌حال‌حاضر به شرکت آمیکو برای تعویض ماشین‌های کشنده و ایران‌خودرو دیزل اجازه تعویض کامیون‌های فرسوده را داده‌اند.

وی در ادامه افزود: بر اساس نوع ماشین که کشنده باشد یا تک‌وامی تا سقف ۳۵میلیون تومان با بهره ۶ الی ۱۵درصد به مالکان خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد و مالکان پس از دریافت برگ اسقاط، کامیون را به مراکز اسقاط تحویل و کامیون نو را تحویل خواهند گرفت.

زندی، زمان شروع این طرح را مربوط به سال ۸۴ دانست و افزود: از سال ۸۴ طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل شهری آغاز و این طرح امسال وارد مرحله عملیاتی شد. در‌حال‌حاضر تسهیلات تعویض دو هزار دستگاه کامیون از سوی مسوولان پرداخت شده که تا پایان سال این تعداد جایگزین شوند.

وی استقبال متقاضیان از این طرح را بسیار دانست و تصریح کرد: تاکنون از این طرح استقبال بسیاری شد، ولی متاسفانه تسهیلات در نظر گرفته شده جوابگوی تمام متقاضیان نیست، به همین دلیل ما فقط از ۴۰۰متقاضی ثبت‌نام کرده‌ایم که از این تعداد ۱۴۰دستگاه کامیون در حال واگذاری است.

رکود تولید اتوبوس و کامیون در ۷ ماه امسال

همچنین در هفت ماه امسال ۱۰هزار و ۴۵۹‌دستگاه کامیون در ایران تولید شد و از طرفی تولید اتوبوس نیز به یک‌هزار و ۸۶۸‌دستگاه رسید که نشان‌دهنده رکود تولید خودروهای کار است.

به گزارش ایسنا، صنایع خودروسازی سنگین به‌ویژه کامیون‌سازان که گفته می‌شود به دلیل کاهش رونق حمل و نقل جاده‌ای ایران با مشکل تولید مواجه شده‌اند، تیراژشان را به شدت کاهش داده‌اند‌‌‌، به طوری که سایپادیزل که در سال گذشته میلادی پایگاه چهارم تولید کامیون ولوو در جهان بود، با کاهش تولید طی هفت ماه، یک‌هزار و ۵۱۱‌دستگاه کامیون تولید کرده است. البته مدیران شرکت‌های کامیون‌ساز امیدوارند با شروع طرح خروج کامیون‌های فرسوده، رونق دوباره‌ای در کسب و کارشان ایجاد شود.

در این مدت سایپادیزل ۶۵۳‌دستگاه کامیون بادسان، ۱۴۴ کامیون ولوو FH۱۲‌‌‌، ۴۱۷ کامیون NH۱۲ و ۲۰۰ کامیون میدلام، ۴۸‌دستگاه کامیون ولوو FM۹ ۲×۶ و ۴۹‌دستگاه کامیون ولوو FH۱۶ تولید کرده است.

از سوی دیگر شرکت ایران خودرو دیزل با تولید ۳‌هزار و ۶۷۹‌دستگاه کامیون از رقیب اصلی‌اش، سایپادیزل، پیشی گرفته است. البته این کامیون‌ساز به لطف واردات کامیون‌های چینی و مدل قدیمی‌ خود که دارای قیمت پایین ‌هستند، توانسته است همچنان خود را سرپا نگه دارد. این شرکت دو‌هزار و ۱۰۳‌دستگاه کامیون هووی چینی در این مدت وارد کرده است و از طرفی ۱۴۱۵‌دستگاه کامیونت بنز، ۲‌هزار‌دستگاه کامیون بنز و ۲۶۱ کامیون بنز کشنده تولید کرد.

همچنین شرکت ارس خودرودیزل در این مدت ۳۲‌دستگاه کشنده ام.۲۶، ۴۵‌دستگاه کامیون کمپرسی ام.۲۶‌، ۵۵۱‌دستگاه کامیون M۶ و ۲۴۷ کامیون M۴.۵ تولید کرد. گروه بهمن، کاریزان خودرو و تراکتورسازی نیز به ترتیب ۱۲۷۶‌دستگاه کامیونت ایسوزو، ۶۹۳‌دستگاه کامیونت کاویان و ۱۶۴‌دستگاه کامیونت آذرخش تولید کردند.

در این مدت شرکت زامیاد که دیگر کامیون‌ساز گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود، ۷۴‌دستگاه کامیون یورو کارگو و ۴۸‌دستگاه کامیون کشنده ایویکو تولید کرد. بر اساس آخرین آمار وزارت صنایع و معادن، در این مدت همچنین یک‌هزار و ۸۶۸‌دستگاه اتوبوس تولید شد که نشاندهنده رکود این صنعت در کشور است. البته شرکت‌های اتوبوس ساز امیدوارند با فعال شدن تبصره ۱۳ که در آن به خرید ۶۵۰۰ کامیون اشاره شده است کسب و کارشان رونق گیرد.

در هفت ماه نخست امسال همچنین ۷۸هزار و ۵۴‌دستگاه وانت تولید شد در مجموع طی این مدت ۹۱‌هزار و ۹۵‌دستگاه خودرو تجاری در ایران تولید شده است.