مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: با همکاری پروفسور بهروزدهدشتی، استاد برجسته علوم کشاورزی وشیلات از دانشگاه آیرزونا و آکادمی شیلات آمریکا، برای اولین بار در کشور با آب شور دریا، گیاهانی با خصوصیت شورزی در این منطقه کشت خواهد شد. محمدسعید توکل در گفت‌وگو با «ایرنا» ‌افزود: این نوع گیاهان ابتدا به صورت نمونه در یک مزرعه در منطقه آزاد چابهار کشت می‌شود و سپس گسترش خواهد یافت.

وی اعلام کرد: این طرح در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و با موفق شدن آن می‌توان گفت یک انقلاب در بخش کشاورزی در مناطق گرمسیری کشور رخ داده است.

پروفسور بهروز دهدشتی که ۲۵ سال در زمینه شیلات، آبزیان و کشاورزی در آمریکا تحقیق می‌کند، در دیدار خود از چابهار به ایرنا گفت: با توجه به موقعیت اقلیمی و خاص چابهار و استقبال منطقه آزاد از این طرح در این زمینه مطالعاتی را انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات انجام شده در چابهار این منطقه برای کشت برخی از انواع گیاهان شورزی که به وسیله آب دریا آبیاری می‌شوند، مناسب تشخیص داده شده است.

دهدشتی بیان کرد: تاکنون ۱۰هزار گیاه که قادر هستند در مناطق گرمسیری رشد و با آب شور آبیاری شوند، شناخته شده است.

وی افزود: از این تعداد ۲۰گونه گیاهی آن دارای ارزش صنعتی است.

همچنین انواعی از درختان که در کنار دریا رشد می‌کنند و نیز یک نوع چمن که با آب شور دریا آبیاری می‌شود و دارای ارزش بسیار بالایی است، در این گروه جای دارند.

این محقق ایرانی با اشاره به اینکه ماهانه مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال صرف هزینه آبیاری فضای سبز منطقه آزاد چابهار می‌شود، تاکید کرد: طرح کاشت گیاهان شورزی در این منطقه علاوه بر استفاده بهینه از منابع طبیعی، موجب کاهش بخشی از هزینه‌ها نیز خواهد شد.

وی در خصوص نمونه اجرایی این طرح در دنیا گفت: در حال حاضر کاشت گیاهان شورزی با آب دریا در کشور اریتره در شاخ آفریقا عملی شده است.

وی اظهار داشت: در این طرح در اریتره گیاه «ساری فورنیا» که یک گیاه روغنی است، به عنوان یک گیاه شورزی که با آب دریا آبیاری می‌شود، کشت شده است.

دهدشتی افزود: در این طرح آب دریا با پمپاژ از دریا به وسیله کانال به حوضچه‌های پرورش میگو هدایت می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص کشت گیاهان شورزی در منطقه آزاد چابهار به خبرنگار ایرنا گفت: این کمیسیون از پرورش وکاشت این نوع گیاهان در مزارع نمونه این منطقه حمایت می‌کند.

سیدجاسم ساعدی افزود: امیدواریم این طرح با شرایط اقلیمی این منطقه سازگاری مناسب داشته باشد تا بتوانیم آن را در سایر مناطق گرمسیری که در کنار دریا قرار دارند، توسعه و گسترش دهیم.