گروه بازار پول - نرخ طلا در بازارهای جهانی بیش از ۶دلار افزایش یافت. به نوشته بلومبرگ تضعیف دلار در مقابل یورو، پوند و ین ژاپن روز گذشته موجب افزایش تقاضا برای فلزات گران‌قیمت به‌ویژه طلا شد دیروز بهای طلا برای تحویل فوری با بیش از ۶دلار افزایش به سطح ۵۰/۶۲۲دلار رسید. همچنین نرخ طلا برای تحویل در ماه اکتبر آینده نیز به ۷۰/۶۲۵دلار رسید.

بنابراین گزارش در پی بروز علایمی از سوی بانک مرکزی اروپا مبنی‌بر افزایش نرخ بهره اروپا در سال ۲۰۰۷، ارزش یورو در مقابل دلار با یک روند صعودی مجدد به حد ۳۲۲۲/۱ رسید. در عین حال ارزش دلار در مقابل یورو ۰۰۲۶/۰واحد کاهش یافت. همچنین ارزش دلار در مقابل پوند نیز ۰۰۲۷/۰ واحد کاهش یافت در بازار داخل نیز قیمت یورو با ۶ تومان افزایش به ۱۲۲۲ رسید و پوند انگلیس نیز به نرخ ۱۸۲۰تومان رسید که نسبت به روز قبل ۱۰تومان رشد داشت. از جمله رویدادهای قابل‌توجه بازار، ارز رشد سریع و در عین حال بی سر و صدای قیمت دینار عراق است. روز گذشته قیمت هر یک میلیون دینار عراق با ۲۰هزار تومان رشد به ۶۸۰هزار تومان رسید.

با وجود رشد قیمت دینار عراق طی چند روز گذشته در بازار داخلی اخبار رسیده حاکی از آن است که میزان دینار عراق موجود در بازار کمتر از میزان تقاضای مشتریان و سوداگران بازار ارز است. به گفته یکی از صرافان چهار راه استانبول در صورتی که مشتری تقاضای ۳۰میلیون دینار عراق را داشته باشد، خرید این میزان دینار عراق امکان‌پذیر نخواهد بود.

همان طور که انتظار می‌رفت تحولات اخیر در داخل آمریکا و رویکرد متفاوت سیاستمداران کهنه‌کار دموکرات در مورد عراق و نهایتا اظهارات مقامات دولت آمریکا همچون کاندولیزا رایس، وزیر خارجه این کشور مبنی‌بر اینکه بحران عراق راه‌حل نظامی ندارد و همچنین اظهارات کالین پاول در مورد نابود شدن بخش اعظمی از ارتش آمریکا در عراق و تلاش برای تشکیل دولت آشتی ملی در این کشور روز به روز بر ارزش پول عراق می‌افزاید. طی هفته گذشته نرخ هر یک میلیون دینار عراق،‌ ۲۵/۶درصد افزایش یافته، از سویی دیگر بازار طلا و سکه در کشور با وجود رشد ۶دلاری قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی نسبت به روز قبل (سه‌شنبه) تقریبا بدون تغییر باقی ماند. روز گذشته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم به ترتیب ۱۳۹هزار تومان و ۱۶۲هزار تومان باقی ماندند و قیمت هر قطعه نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب در حد ۷۱هزار تومان و ۳۶هزار تومان ثابت ماند.