کمربند ایمنی پراید از نظر مشخصات ساخت، مطابق استانداردهای تعیین شده است و مشکل اصلی در این زمینه به طراحی خودرو و چگونگی نصب کمربند مربوط می‌شود. نظام‌الدین برزگری، معاون تحقیقات غیرفلزی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و این‌که کمربند ایمنی خودرو مشمول استاندارد اجباری است، گفت: قرار شده موضوع ایمنی کمربند پراید توسط این موسسه بررسی شود.

وی ادامه داد: کمربند ایمنی پراید از نظر استاندارد مشکلی ندارد؛ ولی چگونگی نصب آن در خودرو اشکال دارد که سایپا باید به رفع این نقص اقدام کند.

وی تاکید کرد: استاندارد کمربند ایمنی جزو ۵۱ استاندارد فنی مربوط به خودرو است و بحث چگونگی نصب آن به نوع طراحی خودرو مربوط می‌شود که باید توسط شورای سیاست‌گذاری خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

چندی پیش رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در حاشیه یک مراسم گفته بود: کمربند ایمنی این خودرو به دلیل عدم تغییر ارتفاع از ایمنی لازم برخوردار نیست که این امر طی ۶ ماه گذشته به وزارت صنایع و شرکت سایپا اعلام شده، ولی هنوز عکس‌العملی را در این خصوص از سوی این شرکت شاهد نبودیم.

سردار رویانیان هشدار داده بود که در حال حاضر موارد مرگ ناشی از نقص کمربند ایمنی پراید در حال بررسی است و در صورتی که واقعا خطرناک بودن این کمربند مشخص شود، از شماره‌گذاری این خودرو جلوگیری خواهد شد.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، کمربند ایمنی پراید تاکنون در تصادفات موجب خفگی تعدادی از رانندگان و سرنشینان شده است.

در همین رابطه مدنی، مدیرعامل شرکت سازه‌گستر سایپا، نیز در پاسخ به این سوال که مشکل کمربند ایمنی پراید که ناشی از تغییر ارتفاع نیافتن آن اعلام شده چه زمانی برطرف خواهد شد؟ گفته بود: این مشکل کمربند ایمنی پراید که ناشی از عدم تنظیم ارتفاع آن برای افراد مختلف است، به طراحی قدیمی‌ آن مربوط می‌شود که شرکت سایپا به دنبال برطرف کردن آن است و به زودی مشکل را برطرف می‌کنیم، البته مشکل کنده شدن کمربند که یکی دو مورد گزارش شده بود، هم‌اکنون به طور کامل رفع شده است.

همچنین قلعه‌بانی، مدیرعامل سایپا، درخصوص اظهارات سردار رویانیان گفته بود: کمربندها مورد تایید موسسه استاندارد هستند، مگر آن که استاندارد را پلیس تعیین ‌کند که اگر این گونه است، پس می‌توان گفت که استاندارد را پلیس به موسسه استاندارد اعلام می‌کند.