در کشور ما اکثر گوشی‌های موجود در بازار ثبت یا ریجستر نشده هستند و از مبادی غیر قانونی وارد می شوند، اصل بودن یا نبودن گوشی‌ها باعث نوسانات قیمت یک مدل گوشی در مناطق مختلف شهرمان شده است به طوری که در هنگام خرید دچار سردرگمی ‌می‌شویم. اکثر فروشندگان نیز گوشی‌های تقلبی یا چنج خود را به عنوان گوشی‌های اصل معرفی می کنند، البته برای شناسایی گوشی‌های اصل از رجیستر‌چنج راه‌های متفاوتی وجود دارد که متداول ترین آن دادن کد #۰۶#* به گوشی و مشاهده سریال مادربرد گوشی(IMEI) و مطابقت آن با شماره سریال روی بارکد کارتن یا باتری گوشی است.

اگر شماره‌ها با هم همخوانی داشته باشد گوشی اصل خواهد بود، در غیر این صورت گوشی مذکور رجیستر چنج (قاچاق) است. البته به این روش نیز نمی‌توان اطمینان ۱۰۰درصد داشت، چرا که به تازگی قاچاقچیان گوشی پس از چنج کردن زیر زمینی گوشی (تعویض شماره سریالی که با شماره #۰۶#* در صفحه نمایش گوشی دیده می‌شود) بارکدی تقلبی روی کارتن گوشی می‌چسبانند و شماره سریال باتری گوشی را نیز به همین شکل تغییر می‌دهند.

با این ترفند، همه شماره‌ها با هم مطابقت می‌کند، در حالی که گوشی مذکور قاچاقی است.

متخصصان و فعالان بازار گوشی، هم اکنون برای اطمینان از اصل بودن یا رجیستر چنج بودن گوشی‌های خود به سادگی و از طریق اینترنت، بدون نیاز به یافتن کد گوشی روی کارتن یا باتری گوشی به اصل یا غیر‌اصل بودن گوشی پی می‌برند.

در این روش ، ابتدا روی گوشی خود کد #۰۶#* را وارد می‌کنند تا شماره سریال گوشی یا IMEI گوشی را مشاهده کنند، سپس این شماره را در سایت اینترنتی و بین المللی شماره سریال www.numberingplans.com چک می‌کنند.

این سایت درصورت وارد کردن شماره سریال درست، مشخصاتی از جمله مدل گوشی، کارخانه ساخت گوشی، کشور سازنده، سال ساخت، و حتی کشور سفارش دهنده را نشان می‌دهد.

مشخصات داده شده باید با مشخصات گوشی صدق کند به طور مثال اگر گوشی شما مدل سونی اریکسون w۸۰۰i باشد پس از وارد کردن شماره گوشی در قسمت مشخص شده سایت، مشخصات همان گوشی نمایان می‌شود. اطلاعات آنالیز شده در سایت پس از درخواست چک کردن شماره سریال گوشی مدنظر، اگر پس از نمایش مشخصات، متوجه شدید که مشخصات داده شده مربوط به گوشی شما نیست و به طور مثال مربوط به یک گوشی k۷۵۰i است، باید بدانید که گوشی شما غیر‌اصلی و رجیستر چنج است.