نگاه سوم- نامزدهای بخش سینمایی دهمین جشنواره سینمایی، تلویزیونی «دنیای تصویر» برای دریافت تندیس «حافظ» معرفی شدند.

«کافه ستاره» به کارگردانی سامان مقدم با نامزد شدن در پانزده بخش، رکورددار بیشترین نامزدی دریافت جایزه از جشن سینمایی «دنیای تصویر» و پس از آن «خون بازی» رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب در ۹ بخش و «تقاطع» ابوالحسن داوودی و «ازدواج به سبک ایرانی» حسن فتحی در ۸ بخش بیشترین نامزدهای دریافت تندیس حافظ هستند. علی معلم در این باره گفت: جشن «دنیای تصویر» ۲۱ تیر در تهران بزرگ کشور برپا خواهد شد و امسال قصد داریم پس از برپایی جشن در تهران طی مراسمی، تندیس عظیم حافظ را به شیراز ببریم.وی ضمن اشاره به سابقه برپایی این جشن که از سال ۷۶ آغاز شد و در سال ۸۱ در بخش بهترین‌های تلویزیونی نیز تندیس اهدا کرده است ادامه داد: «جشن دنیای تصویر» امسال دورقمی می‌شود و یک صفر در جلوی آن قرار می‌گیرد.

وی اعلام کرد: امسال علاوه بر معرفی بهترین‌ها در بخش‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی جایزه‌ای برای یک عمر فعالیت هنری و فعالیت نوشتاری در عرصه سینما اهدا می‌شود و اعضای هیات داوران این جشن جایزه ویژه‌ای نیز به برنده مورد نظر اهدا می‌کند و بهترین ترانه فیلم یا سریال معرفی و در نهایت برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری این جشن بهترین چهره‌پرداز فیلم نیز انتخاب می‌شود.

معلم درباره نوع داوری «ازدواج به سبک ایرانی» با توجه به تهیه‌کنندگی‌اش در این فیلم، متذکر شد: فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» در بخش فیلمنامه، کارگردانی و بهترین فیلم داوری نشده است اما بقیه عوامل برای اینکه حقشان از بین نرود، در داوری‌ها قرار گرفتند.معلم در پایان از احتمال برگزاری یک مراسم ویژه در شیراز خبر داد و افزود: تندیس بزرگ جشن در حال ساخت است و امیدواریم با حضور برگزیدگان جشن، در شیراز در موزه حافظ آن را قرار دهیم.نامزدهای تندیس حافظ در بخش سینمایی به این شرح معرفی شدند:

بهترین چهره‌پردازی: مجید اسکندری «یک تکه نان»، مهدی شیرازی «میم مثل مادر»، مهدی شیرازی «کافه ستاره»، مهرداد میرکیانی «خون بازی»، مهین نویدی «ازدواج به سبک ایرانی».

بهترین صدابردار: مسعود بهنام و حسین ابوالصدق صداگذاری فیلم «تقاطع»، اسحاق خانزادی «ازدواج به سبک ایرانی»، محمدرضا دلپاک «خون بازی» و یدا... نجفی «زمستان است».

بهترین طراح صحنه و لباس: امیر اثباتی «تقاطع»، ملک جهان خزاعی «زمستان است»، آیدین ظریف «کافه ستاره»، مهدی کرم‌پور «چه کسی امید را کشت»، مجید میرفخرایی «ازدواج به سبک ایرانی».

بهترین موسیقی متن: محمدرضا درویش «جایی در دوردست»، دکتر محمد سریر «ازدواج به سبک ایرانی»، آریا عظیم‌نژاد «میم مثل مادر» و «گرو ه هال» برای «باغ‌های کندلوس».

بهترین فیلمبرداری: بهرام درخشانی «کافه ستاره»، شاپور امین «میم مثل مادر»، محمد داوودی «زمستان است»، محمد کلاری «خون بازی» و نادر معصومی «جایی در دوردست».

بهترین بازیگر مرد: داریوش ارجمند «ازدواج به سبک ایرانی»، بیژن امکانیان «تقاطع»، پژمان بازغی «کافه ستاره»، حامد بهداد «کافه ستاره»، حمید جبلی «زیر درخت هلو»، مسعود رایگان «خون بازی»، مهران رجبی «کودک و سرباز»، خسرو شکیبایی «چه کسی امید را کشت»، محمدرضا فروتن «به آهستگی» و رضا ناجی «باغ‌های کندولوس».

بهترین فیلم‌نامه: محمدرضا راد «کودک و سرباز»، پرویز شهبازی «به آهستگی» و فرید مصطفوی و ابوالحسن داوودی «تقاطع».

بهترین کارگردانی: ابوالحسن داوودی «تقاطع»، محسن عبدالوهاب و رخشان بنی‌اعتماد «خون بازی»، سامان مقدم «کافه ستاره»، مازیار میری «به آهستگی» و زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور «میم مثل مادر».

بهترین فیلم: «تقاطع» به تهیه‌کنندگی سعید حاجی‌میری، «خون‌بازی» به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری، «کافه ستاره» به تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته و «کودک و سرباز» رضا میرکریمی.

بهترین سینماگر در عرصه مستند کوتاه و انیمیشن: مهناز افضلی «کارت قرمز»، مهرداد اسکویی «روزهای بی‌تقویم»، حمید سهیلی «جاودانه‌ها»، مهوش شیخ اسلامی «ماده ۶۱» و فرهاد رهرام «گذر شهر بر آب».