قیمت میلگرد و مس افزایش یافت

گروه بورس فلزات - آزاده حسینی - میلگرد و مس در مبادلات هفته گذشته بورس فلزات تهران با رشد قیمت مواجه شد. در مبادلات روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت میلگرد با افزایش همراه شد در حالی‌که نرخ تیرآهن نسبت به مبادلات هفته قبل تغییری نکرد.

در چهارشنبه هفته گذشته بیش از ۱۱۰هزار تن انواع تیرآهن و میلگرد از سوی ذوب‌آهن عرضه شده که تنها یک هزار و ۳۵۰ تن آن بدون متقاضی ماند. در این روزکاری انواع میلگرد با نرخ‌های ۵هزار و ۴۰۰ تا ۶هزار و ۷۵۰ ریال مورد مبادله قرار گرفت که به صورت سلف برای تحویل در تاریخ ۳۱/۰۴/۸۶ و ۳۱/۰۵/۸۶ مبادله شد.

میلگردهایی که در مبادلات هفته گذشته عرضه شد و رشد قیمت را تجربه کردند به ترتیب شامل میلگرد کوتاه ۲۰-A۳ ، با حجم ۳۲۰ تن عرضه شد که ۶۴۰ تن متقاضی دریافت کرد و به صورت نقدی با نرخ ۵هزار و ۳۷۸ ریال در هر کیلو به فروش رسید رشد قیمت این محصول طی هفته هر کیلو ۲۸ ریال بود.میلگرد ۱۶-A۲ از دیگر محصولات شرکت ذوب‌آهن اصفهان بود که از رشد قیمت ۱۲۱ ریالی برخوردار شد فروش این فلز به صورت نقدی و با حجم ۲۶۰ تن انجام شد.

همچنین میلگرد ۲۰-A۲ نیز که با حجم ۳۶۰ تن عرضه شد با دو هزار و ۸۸۰ تن تقاضا در مقابل از رشد ۲۵ ریالی در هر کیلو مواجه شد که در نهایت با نرخ ۶هزار و ۱۳۰ ریال در هر کیلو به فروش رسید.

میلگرد کوتاه ۱۴-A۲ ذوب‌آهن نیز با رشد ۵۰ ریالی در هر کیلو با نرخ ۵هزار و ۴۰۰ ریال مبادله شد میزان عرضه این فلز ۹۰۰ تن بود که تقاضای آن ده برابر کمتر از میزان عرضه بود.

میلگرد کوتاه ۱۴-A۳ نیز با وجود کاهش نسبت تقاضا به عرضه یعنی معادل ۱۲۰ به یک هزار و ۲۰۰ ، ۵۰ ریالی در هر کیلو افزایش یافته و با نرخ ۵هزار و ۴۰۰ ریال مورد مبادله قرار گرفت.میلگرد کوتاه A۱- ۲۲- نیز که با حجم ۲ تن عرضه شد، با ۸۰ تن تقاضا مواجه شد و نرخ فروش آن با رشد ۲۰۶ریالی به ۶هزار و ۷۵۰ریال رسید.

نرخ میلگرد طی مبادلات روز چهارشنبه در بازار تهران نیز با افزایش همراه بود.

از دیگر محصولات ذوب‌آهن اصفهان که در رینگ مبادلاتی بورس فلزات تهران در هفته گذشته عرضه شد شامل انواع تیرآهن بود که بدون تغییر قیمت نسبت به مبادلات هفته قبل مورد مبادله قرار گرفت.تیرآهن سایز ۲۰ و سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن در بورس فلزات تهران در هفته گذشته با نرخ ۷هزار و ۲۰۰ریال و ۷هزار و ۲۲۰ریال مبادله شدند.

تیرآهن سایز ۲۷ ذوب‌آهن با حجم ۵هزار و ۴۴۰ تن و با نرخ ۹هزار و ۳۰۰ریال به فروش رسید.

شرکت گروه ملی فولاد ایران که از دیگر تولیدکنندگان میلگرد و تیرآهن در کشور است در مبادلات هفته گذشته تنها با عرضه یک‌هزار تن تیرآهن سایز ۱۴ بر تابلو بورس فلزات حاضر شد که طرفین مبادله به دلیل توافق نرسیدن بر سر قیمت دادوستدی انجام ندادند.

فولاد‌ آذربایجان در مبادلات هفته گذشته سرانجام توانست پس از یک عرضه ناموفق در روز یکشنبه محصولش را در چهارشنبه هشتم تیرماه به فروش برساند.

نرخ فروش محصولات میلگرد ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴- A۳ و ۲۵، ۲۲- A۳ در هر کیلو ۶هزار و ۲۰۰ریال بود.فولاد کرمان نیز در مبادلات هفته گذشته ۵هزار و ۵۰۰ تن از محصولاتش را عرضه کرد که بدون تقاضا ماند.

در گروه آلومینیوم نیز بعد از عرضه سهام ایرالکو در بورس اوراق بهادار، فروش محصولات آلومینیوم ایران بهتر شده است در واقع اصرار ایرالکو بر فروش با نرخ بالای محصولاتش اینقدر ادامه یافت تا نرخ جهانی این محصول در بورس فلزات لندن هم افزایش یافت و تفاوت نرخ فروش ایرالکو نسبت به لندن کمتر شد در واقع در حال حاضر پرمیوم نرخ فروش محصولات ایرالکو حدود یکصددلار است.در حال‌حاضر هر کیلو شمش خالص ۱۰۰۰ پوندی ایرالکو در بورس فلزات تهران با نرخ ۲۷هزار و ۵۰۰ ریال مبادله می‌شود.

نرخ فروش محصولات بیلت این شرکت نیز معادل ۲۹هزار و ۴۵۵ ریال بود که نسبت به هفته قبل به لحاظ قیمتی تغییری نداشته است.در مبادلات هفته گذشته در روز یکشنبه عرضه تنها از سوی ایرالکو انجام شد که به صورت نقدی محصولاتش را فروخت و در روز سه‌شنبه نیز عرضه تنها از سوی المهدی صورت گرفت که تنها توانست شمش ۹۵-P۱۰۰۰ را با نرخ ۲۶هزار و ۸۰۰ ریال بفروشد.

المهدی در مبادلات هفته گذشته نرخ برخی از محصولاتش را کاهش داد.در گروه محصولات مسی نیز در مبادلات هفته گذشته تنها در روز یکشنبه شاهد عرضه بودیم این اتفاق یعنی عرضه مس تنها در یک روز از هفته در هفته قبل نیز از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران و دنیای مس تکرار شده بود.

در روز یکشنبه نیز تنها سه محصول مس ۸ میلیمتری با حجم ۲۰ تن، مس کاتد با حجم ۲هزار تن و مس مفتول با حجم یک هزار و ۵۰۰ تن عرضه شدند که برای تمامی محصولات با این مقادیر متقاضی وجود داشت.

در روز یکشنبه سوم تیر ماه مس مفتول ۸ میلیمتری با نرخ ۷۲هزار و ۳۱۸ ریال در هر کیلو مبادله شد که با وجود توقف کوتاه مدت تولید این محصول از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران نرخ متعادلی بود.

همچنین مس کاتد نیز با رشد یک هزار و ۹۴۹ ریالی نسبت به مبادلات هفته قبل روبه‌رو شد که نسبت به نرخ‌های کشف شده در بورس فلزات لندن نرخ متفاوتی بود. میانگین نرخ هفته بورس فلزات لندن که در روز یکشنبه اعلام شد معادل هر تن ۷هزار و ۵۱۰ دلار بود.

همچنین مس مفتول نیز در مبادلات روز یکشنبه سوم تیر ماه با نرخ ۷۳هزار و ۱۶۸ ریال مبادله شد که نسبت به مبادلات هفته قبل ۲۶۸ ریال در هر کیلو افزایش را تجربه کرد.