سودآوری سهام ایران‌خودرو دیزل در 6 سال گذشته 8/5 برابر شده است.
سهامداران ایران‌خودرو دیزل به ازای هر سهم سال ۸۵ مبلغ ۶۷۵ریال سود دریافت می‌کنند. به گزارش خبرنگار ما در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت که با حضور اکثر سهامداران برگزار شد، علاوه بر تایید صورت‌های مالی مبلغ ۶۷۵ریال سود به ازای هر سهم به تصویب رسید.

در این جلسه مهندس مجید شیخانی، مدیر عامل شرکت ایران‌خودرو ضمن ارائه گزارش عملکرد سال 85 شرکت به سوالات سهامداران پاسخ داد. وی ایران‌خودرو دیزل را یکی از شرکت‌های موفق اقماری گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست که در طول چند سال گذشته تلاش‌های موفقیت آمیزی را برای طراحی و تولید خودروهای تجاری صورت داده است. مهندس شیخانی به سودآوری شرکت نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: سودآوری سهام این شرکت طی 6سال گذشته 8/5برابر و ارزش بازار آن 26/4برابر شده است. وی تولید اتوبوس‌ شهری و بین شهری را در سال 86 حداقل با 50درصد افزایش پیش‌بینی کرد و افزود: بیشترین سودآوری شرکت در سال 86 نیز همانند دو سال گذشته از تولید و فروش خودروهای کشنده و کمپرسی خواهد بود. مدیر عامل ایران‌خودرو دیزل در خصوص میزان تولید شرکت گفت: این شرکت 98درصد ظرفیت تولیدی خود را به کار گرفته است به طوری که محصولات کشنده، مینی‌‌بوس، بالاترین میزان تولید یعنی 5هزار و 855 دستگاه کشنده و یک‌هزار و 664دستگاه مینی‌بوس و ون در کارنامه‌ کاری شرکت در سال 85 ثبت شده و در زمینه تولید سایر محصولات نیز توانسته بالاترین میزان تولید خود را حفظ کند.این مجمع روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات را به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت برگزید.این مجمع را مهندس شیخی، به عنوان رییس، آقای ساعدی به عنوان دبیر و آقایان محمدی و آکسته به عنوان ناظر اداره کردند.
شرکت ایران‌خودرو دیزل در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد. سرمایه پرداخت شده این شرکت در پایان سال ۸۵ مبلغ ۹۷۲میلیارد ریال بوده است.
شرکت سرمایه‌گذاری سمند با 25/43درصد سهام، شرکت ایران‌خودرو با 39/23درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با 58/2درصد سهام شرکت، سیمان صوفیان با 84/0درصد سهام، سهامداران بالای یک درصد به میزان 06/70درصد سهام و سایر سهامداران با 94/29درصد سهام سهامداران این شرکت هستند.
طی سال‌های اخیر بازدهی شرکت هم راستا با بازده کل بورس بوده و به طور متوسط بازدهی بالاتری از صنعت خودرو داشته است.
با وجود افزایش اندک در سود خالص شرکت در سال 85 نسبت به سود تجدید ارائه شده سال 84، بازدهی سهام شرکت برخلاف صنعت مربوطه ثبت و حدود 10درصد بوده است.
بنابراین گزارش سودآوری شرکت طی ۶ سال گذشته ۸/۵ برابر و ارزش بازار شرکت ۲۶/۴ برابر شده است.
تامین مواد، تغذیه خطوط:
یکی از اهــداف استـــراتژیک شــرکت ایران‌خودرو دیزل دستیابی به روند یک به یک در فرآیندهای خرید تولید و فروش بوده است.
از این رو کنترل موجودی‌ها و تغذیه خطوط عامل تعیین کننده‌ای در فرآیند فوق محسوب می‌گردند. از آنجایی که برنامه تولید به دلیل تغییرات و نوسانات بازار دچار تغییرات متناوبی می‌شود، لزوم استقرار یک نظام جامع انعطاف‌پذیر از اهم امور بوده و مسوولیت خطیری را برای مجموعه فعالیت‌های امور کنترل موجودی‌ها و تغذیه خطوط به وجود می‌آورد.
عوامل تاثیرگذار بر استراتژی کنترل موجودی‌ها عبارتند از: برنامه و نیاز بازار پیش‌بینی‌های قبلی و اقدامات انجام شده. بر این اساس هر گونه تغییر و انحراف از این عوامل بر عملکرد سازمان تاثیرگذار و نتایج متفاوتی را به دست خواهد آورد. به طور کلی می‌توان نتایج به دست آمده از مجموعه اقدامات این سازمان را در سال ۸۵ به صورت ذیل خلاصه نمود:
- کاهش موجودی‌های راکد گروه CKD
- کاهش حجم ضایعات و هزینه‌های لجستیک.
- افزایش بهره‌وری نیروی انسانی لجستیک
- کاهش سطح موجودی در جریان در خطوط تولید و ساماندهی سالن‌های تولید.
جهت دستیابی به این اهداف عالی اقدامات ذیل در دستور کار قرار داده شد:
۱ - ایجاد قسمت بررسی‌های قبل از دریافت (PRI) جهت بررسی و مطابقت اقلام
دریافت شده با برنامه‌های تامین مواد.
۲ - اجرای سیستم کنترل موجودی به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند ارسال کالا به خطوط تولید.
3 - جابه‌جایی انبارها براساس هدف کاهش مسافت طی شده بین انبارها و خطوط تولید (کاهش ضایعات زمانی و هزینه لجستیک)
۴ - ایجاد نظام تغذیه BATCH به منظور کنترل حجم ضایعات.
روند رو به رشد تولید در سال 84 و موفقیت در عرصه رقابت با تولیدکنندگان داخلی که زمینه آن در سال 83 طرح‌ریزی و عملیاتی گردیده بود، در سال 85 احساس نیاز به فعالیت بیشتر جهت حفظ بازار و افزایش توان رقابت با سایرین را در پی داشت. بدین منظور در داخل شرکت و به منظور ارتقای کارایی تولید از طریق تامین مواد و روش‌های جایگزین برای مواد پرهزینه در سال 85، کوشش همه جانبه‌ای به عمل آمد در این راستا فعالیت تامین مواد در سال 85 به شرح ذیل طبقه‌بندی می‌شود.
تولید
شرایط نامطلوب حاکم بر بازار خودروهای تجاری در شش ماه اول سال 85 که ناشی از تاثیر تغییر نرخ بهره نهادهای مالی بر روند خرید خودروهای گرانقیمت بود، موجب شد تا شرکت ایران‌خودرو دیزل از دستیابی به شاخص تولید پیش‌بینی شده برای مدت زمان مذکور بازبماند چرا که در اثر کاهش تقاضای خرید خودرو، گردش مالی نقدینگی برای تهیه مواد اولیه و تغذیه خطوط تولید با مشکل روبه‌رو شد. از اینرو با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سیاست تقویت شرکت‌های لیزینگ به عنوان بازوهای اجرایی فروش شرکت در دستور کار قرار گرفت.
بر این اساس، شرکت ایران‌خودرو دیزل با دریافت تسهیلات از منابع بانکی و تزریق آنها در سیستم گردش مالی لیزینگ‌های تحت پوشش موجب افزایش تقاضا برای خرید محصولات شرکت شد و از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده خطوط تولید، ۹۸درصد ظرفیت تولیدی خود را به کار گرفت و نهایت تلاش را برای پاسخگویی به تقاضای بازار به عمل آورد. به طور مثال در مورد محصولات کشنده، مینی‌بوس و ون، بالاترین تعداد تولید یعنی ۵۸۵۵ دستگاه کشنده و ۱۶۶۴ دستگاه مینی‌بوس و ون در کارنامه کاری سال ۸۵ ثبت شد و در زمینه تولید سایر محصولات نیز توانست بالاترین توان تولیدی را حفظ کند.
برنامه تولید در سال 1386
برنامه‌ریزی تولید برای سال ۸۶ نسبت به سال قبل با حدود ۶۵درصد افزایش پیش‌بینی شده که این برنامه براساس تقاضای بازار در سال ۸۵ شکل گرفته است. در واقع با تمهیدات لازم و انجام تحقیقات بازار، فروش تولیدات سال ۸۶ قابل تضمین است.در بخش تولید اتوبوس، قرارداد وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها همچنان به قوت خود باقی است و در جهت احقاق برنامه‌های دولت محترم در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری تولید خودروی ون را در برنامه تولید قرار داده‌ایم که بخش عمده‌ای از آن در قالب تبصره ۱۳ لایحه بودجه به فروش رفته و یا در برنامه فروش قرار خواهد گرفت.
با عنایت به توضیحات قبل، برای دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت، در برنامه تولید سال 86 علاوه بر تاکید بر افزایش کمی محصولات، ارتقای کیفی آنها نیز در دستور کار قرار دارد که به تفضیل در بخش کیفیت به آن اشاره خواهد شد.افزایش بهره‌وری به منظور کاهش قیمت تمام شده از اهم مواردی است که در سال 86 به آن توجه خواهد شد، در مجموع در برنامه تولید سال 86 تنوع در ترکیب محصولات تولیدی با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه تقاضای مشتری و با رویکرد حفظ و افزایش سهم شرکت در بازار برنامه‌ریزی شده است و در مجموع تولید 29160 دستگاه از انواع محصولات برای سال 86 در دستور کار قرار دارد.
بازاریابی و فروش:
در سال 1385، بازار خودروهای تجاری همچنان شاهد رقابت شدید شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده بود.
با این حال، یکی از مهم‌ترین روندهای حاکم بر بازار در این سال ادامه رکود در بخش‌ خودروهای حمل بار بود.
تعداد کامیون‌های عرضه شده در کشور طی سال 1385 با 25درصد کاهش نسبت به سال پیش از آن، به 24هزار و 66 دستگاه رسید.
با این حال، در عرضه خودروهای مسافری شاهد رشد ۴۲درصدی و رسیدن سطح تولید به شش‌هزار و ۴۸۹ دستگاه بودیم که از عوامل مختلفی از جمله تقویت بودجه دولتی برای بهبود حمل و نقل همگانی ناشی شده است.
شرکت ایران‌خودرو دیزل با ارائه به ‌هنگام روش‌های فروش با تنوع و تعداد بالا، براساس شرایط و نیاز هر بخش از بازار توانست به خوبی از روندهای حاکم بر بازار به سود خود بهره‌برداری نماید و به اهداف و برنامه‌های تعیین شده دست یابد.
نتایج فعالیت‌های فروش در سال ۱۳۸۵:
به‌رغم پیش‌بینی رکود در بازار، شرکت هدف خود را در سال 1385 فروش تعداد 25هزار و 940دستگاه خودرو به مبلغ 13هزار و 417میلیارد ریال تعیین کرد که بیش از سطح دستیابی شده در سال 1384 بود. تا پایان سال 1385 تلاش‌های حوزه بازاریابی و فروش شرکت منجر به ایجاد تعهد فروش به تعداد 28هزار و 999 دستگاه و به مبلغ 17هزار و 4میلیارد ریال شد که از این تعداد 19هزار و 409دستگاه خودرو به مبلغ 11هزار و 203میلیارد ریال به صورت قطعی به فروش رسید. این ارقام نشان‌دهنده افزایش فروش سال 85 نسبت به سال 84 به میزان 11درصد به لحاظ ریالی و 16درصد از نظر تعدادی است و این رشد با توجه به شرایط بسیار سخت و رکود جدی بازار در سال 1385 و نیز حضور جدی رقبای جدید در کشور بسیار قابل توجه است.
اهداف و برنامه‌های بازاریابی و فروش در سال ۱۳۸۶
- افزایش حجم و تنوع فعالیت‌های بازاریابی و فروش به نحوی که فروش سال 1386 نسبت به سال قبل، نزدیک به 38درصد از نظر مبلغ رشد داشته باشد (با توجه به اینکه هدف
تعیین شده برای فروش محصولات شرکت در سال ۱۳۸۶، حدود ۲۹۱۶۰دستگاه خودرو به میزان ۱۵۵۱۴میلیارد ریال است).
- مطالعه و شناسایی نیاز هر رده از بازار به انواع محصولات و عرضه خودروهای متناسب با نیازهای تعریف شده.
- مکانیزه کردن فرآیندهای فروش و بازاریابی شبکه نمایندگان شرکت از طریق سیستم تحت وب.
- حضور در بازارهای ملی و استانی با طرح‌های جذاب فروش و محصولات دارای کیفیت قابل قبول بازار.
- نظام‌مند نمودن فعالیت‌های بازاریابی، تحقیقات، تبلیغات و مهندسی فروش.
- حداکثر استفاده از فرصت‌های ایجاد شده توسط دولت به منظور جذب اعتبارات اختصاص‌یافته به نوسازی و توسعه ناوگان درون‌شهری و بین‌شهری، اشتغالزایی، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده.
- شناخت نیاز و رفتار مشتریان و ایجاد تعامل به منظور تقویت سطح رضایت‌مندی آنها در راستای حفظ و افزایش سهم بازار.
- افزایش تعداد شرکت‌های لیزینگ اعتباردهنده از طریق مذاکره و انعقاد قرارداد به منظور ساده‌سازی شرایط اعطای تسهیلات به خریداران خودرو با ایجاد فضای رقابتی میان این شرکت‌ها.
- تهیه طرح جامع تبلیغاتی در راستای رسیدن به اهداف فروش تدوین شده و اندازه‌گیری اثربخشی هر یک از ابزارهای تبلیغاتی.
- پایش وضعیت فعالیت شرکت‌های رقیب ایران‌خودرو دیزل و اتخاذ تدابیر مناسب در قبال شرایط عرضه محصولات آنها در هر یک از بخش‌های بازار.
- تقویت، توسعه و ارزیابی عملکرد بازاریابی و فروش شبکه نمایندگان و تلاش برای اصلاح تعاملات این شبکه با شرکت به منظور استفاده بهینه از پتانسیل موجود در این بخش به نحوی که حداکثر منافع برای طرفین تامین گردد.
- مدیریت عوامل موثر بر تقاضا در بازارهای هدف (کنترل و نظارت بر مکانیزم قیمت‌گذاری، پایش رقبا، تصمیمات دولت و...).
- تجهیز خودروهای تولیدی به کاربری‌های مورد درخواست مشتریان به منظور افزایش سهم فروش.
- عقد قراردادهای کاری مشترک با سازندگان کاربری برای تکمیل محصول و افزایش تمایل مشتریان به خرید محصولات شرکت.
صادرات
معاونت صادرات و امور بین‌الملل با توجه به اهداف از پیش تعیین شده و رسالت‌های ابلاغی از هیات‌مدیره 60 کشور هدف را برای صادرات محصولات ایران‌خودرو دیزل تعیین کرده و بازاریابی محصولات شرکت در سطح بین‌المللی را با برنامه‌ریزی و برگزاری بیش از 70 بازدید توسط تجار و افراد عالی رتبه کشورهای خارجی و داخلی به انجام رسانده است.
با هدف معرفی توانمندی‌های شرکت ایران‌خودرو دیزل در تولید محصولات خودروهای سنگین نسبت به ورود به بازار کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی، آفریقایی، خاورمیانه و منطقه CIS اقدامات بایسته صورت گرفته تا ایران‌خودرو دیزل در سطح خاورمیانه به عنوان شرکت برتر در بخش‌ خودروهای کار مطرح و شناسانده شود.
استراتژی‌های کلان
برخی از مهمترین برنامه‌های کیفی انجام شده در سال ۸۵ در راستای تحقق اهداف و استراتژی‌های کلان شرکت به شرح زیر می‌باشد:
* استقرار استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت از جمله، استقرار استاندارد ISO 17025 برای آزمایشگاه، استاندارد ISO/TS 16949 (استاندارد تخصصی شرکت‌های خودروساز) برای محصولات نسل جدید کامیون، استاندارد ISO 9001 برای محصولات اتوبوس، ‌استقرار و پیاده‌سازی نظام 5S و سیستم کنترل هزینه‌های کیفیت در کل سازمان، ارتقای سطح کیفی سازندگان، استقرار سیستم هزینه‌های کیفیت و کنترل فرآیند آماری در سازمان، استقرار نظام تجزیه و تحلیل سیستم اندازه‌گیری، استقرار و پیاده‌سازی ممیزی فرآیند در سطح شرکت.
* بهبود سطح کیفی محصولات و قطعات شامل، بهبود سیستم کنترل کیفیت در قسمت برش و پرس قطعات، کاهش شاخص PPM سازندگان شرکت اپکو (نرخ برگشتی)، توسعه طرح کنترل و نظارت بر فرآیند خط ED، بهبود نظام ارزشیابی میانکارگاهی در سطح شرکت.
* رضایت مشتریان، کاهش زمان توقف محصولات جهت تعمیر، تکمیل بانک اطلاعات مشتریان، پیگیری شکایات مشتریان به صورت سیستماتیک و انجام نظرسنجی از مشتریان، تهیه گزارش تحلیلی نقاط قوت و ضعف محصولات سازمان و مقایسه آنها با رقبا. براساس نتایج ارزیابی کیفی محصولات توسط شرکت‌ بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در حال حاضر 23درصد از محصولات در محدوده کیفیت خیلی خوب، 15درصد از محصولات در محدوده کیفیت خوب، 62 درصد از محصولات در محدوده کیفیت قابل قبول قرار گرفته و هیچ یک از محصولات شرکت در محدوده حداقل کیفیت قرار ندارند و با توجه به نمرات ارزشیابی کلیه محصولات روند مثبت افزایش کیفیت را نشان می‌دهند.