سکه‌های جدید در راه بازار

دنیای اقتصاد- بانک مرکزی درصدد است تا شکل ظاهری انواع سکه‌های بهار آزادی (سکه تمام، نیم و ربع) را با منقش کردن عکس بنیان‌گذار جمهوری اسلامی یکسان‌سازی کند و ضمن حفظ عیار و وزن فعلی، این سکه را نیز همانند سکه‌های ۱ گرمی به ابزار امنیتی هولوگرام تجهیز کند. در تازه‌ترین خبرها جلوگیری از گسترش ضرب تقلبی سکه‌های غیر بانکی و از میان برداشتن ابهامات جدید و قدیم بودن سکه‌های موجود و کاهش سفته‌بازی در قیمت آنها، انگیزه مهم این سکه‌ها عنوان شده است. با این حال ورود سکه‌های تازه‌وارد نیز می‌تواند خود این بهانه قدیمی را دوباره برای سودجویی احیا کند. سکه‌های جدید طلا در راه بازار

گروه بازار پول - مسعودرضا طاهری: بانک مرکزی سکه‌‌های ضرب جدید را با هولوگرام و نقش یکسان راهی بازار می‌کند. بانک مرکزی در خبری اعلام کرد که به منظور ملاحظات امنیتی و یکسان‌سازی طرح‌های منقش بر این سکه‌ها برنامه جدید در دست دارد که انگیزه اصلی آن مقابله با ورود سکه‌های غیر بانکی عنوان شده است. مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از برنامه‌های در دست اقدام بانک مرکزی در خصوص ایجاد تغییراتی در طرح و امنیت سکه‌های بهار آزادی خبر داد و افزود: از جمله این اقدامات می‌توان استفاده از تصویر پرتره رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) در تمامی قطع‌های سکه‌های بهار آزادی از جمله نیم و ربع و بسته‌بندی امنیتی و هولوگرام مخصوص نام برد.

یکسان‌سازی قیمت انوع سکه طلا

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به یکسان بودن ابعاد، عیار و وزن انواع طرح سکه بهار آزادی، بر ضرورت یکسانی قیمت آن در بازار تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بهزاد قیاسوند، مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در خصوص تفاوت سکه‌های طلای موجود در بازار اظهار کرد: تفاوتی از لحاظ وزن، عیار و ابعاد در بین سکه‌های گرانبها در زمان قبل (سکه‌های موسوم به پهلوی) و بعد از انقلاب وجود ندارد و تمام سکه‌های گرانبها بر اساس استاندارد واحدی تولید می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به تفاوت قیمت میان سکه‌های ضرب‌شده سال ۱۳۸۶ نسبت به سال‌های قبل از آن گفت: عیار همه سکه‌های گرانبهای طلا، ۹۰۰ در هزار و وزن هرکدام به نسبت اندازه، ضریبی از سکه تمام بهار آزادی با ۱۳۵۹/۸ گرم است و تنها تفاوت سکه‌های قبل و بعد انقلاب در طرح است، ولی متاسفانه سوء‌استفاده عده‌ای سودجو از نا‌آگاهی مردم از طریق دامن زدن به شایعاتی از قبیل تفاوت وزن و عیار سکه‌های ضرب قدیم و جدید باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است.

براساس قانون پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۵۱، ضرب سکه و انتشار اسکناس بر عهده بانک مرکزی است. این قانون در خصوص سکه‌های طلا نخستین بار در سال ۱۳۳۷ به تصویب مجلس شورای ملی رسید و پس از انقلاب نیز الحاقیه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی به آن افزوده شد که از آن زمان تولید سکه با وزن و عیار قبلی و با طرح جدید در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

چالش قدیم و جدید

قیاسوند با اعلام این خبر بار دیگر چالش کهنه طرح قدیم و طرح جدید را بر سر زبان‌ها انداخته است. سال‌های قبل تفاوت قیمت سکه‌‌‌های ضرب شده قبل از سال ۸۶ و پس از این سال مساله مهمی در بازار بود. بهانه این تفاوت قیمت در روزگاری که سفته‌بازی در بازار سکه به مانند سال‌های ۸۹ تا ۹۱ هیجانی نبود، کمبود سکه طرح قدیم در بازار بود که به لحاظ ویژگی کلکسیونی بودن آن، مورد توجه قرار می‌گرفت البته برخی به سکه‌های با نام حضرت علی (ع) که سه بار در داخل یک شش‌ضلعی تکرار شده بود، بیشتر اقبال نشان می‌دادند. با این حال در آن سال‌ها با وجود نبود کوچک‌ترین تفاوت در وزن و عیار، آن شرایط وجود داشت و همیشه قیمت سکه طرح قدیم از سکه طرح جدید گران‌تر بود. در این روزها، اما پس از گذر تقریبا ۳ سال و سفته‌بازی‌های کلان در بازار سکه، قیمت سکه‌های طرح قدیم و جدید تقریبا یکسان و حتی در مقاطعی قیمت طرح قدیم کمترهم شده است. با این حال خواسته قبلی بازارکه همان بسته‌بندی و وکیوم با مشخصه‌های امنیتی و هولوگرام سکه‌های ضرب جدید است، در حال اجرایی شدن است که البته اطمینان خاطری به بازار نیز خواهد داد.

احتمالات تازه

با این حال آنچه باید در نظر داشت این است که امکان دارد ورود همین سکه‌های تازه وارد خود شگردی در بازار برای سود جویی‌های غیر متعارف ایجاد ‌کند.احتمال دارد این بار سکه‌های ضرب شده با ویژگی‌های مورد اشاره در قالب طرح جدید قیمت‌گذاری شود و سکه‌های موجود در بازار سکه‌های قدیمی شناخته شود. ازاین رو بازاری جدید برای سفته‌بازی‌های ناروا درست شود. در سال‌های گذشته بازار از سال ضرب سکه‌ها برای خود حساب و کتاب بی‌منطقی گشوده بود. سکه‌های ضرب سال ۸۶ به عنوان سکه روز و سکه‌های ضرب شده قبل ازاین تاریخ را سکه‌های تاریخ گذشته می‌دانستند با همین منطق به هنگام خرید از مردم، سکه‌فروشان به طور متوسط سکه‌های سال قبل از ۸۶ را ۲۵ هزار تومان کمتر از سکه‌های سال ۸۶ خریداری می‌کردند.

بانک مرکزی از سال ۸۶ به بعد تاریخ ضرب سکه‌ها را برای جلوگیری از دامن زدن به قیمت‌های متفاوت سکه بر اساس سال ضرب تغییر نداد تا امکان سفته‌بازی از این روش را به حداقل برساند. فعالان بازار می‌گویند: باید به شکلی برنامه‌ریزی شود که اقدامات جدید موجب بروز شکل جدیدی از سفته‌بازی در بازار نشود.

تداوم کاهش در قیمت‌های بازار

روز گذشته روند افت قیمت در بازار ارز و سکه ادامه یافت و نسبت به روز شنبه کاهش بیشتری را نیز به خود دید. در بازارهای جهانی قیمت طلا به دلیل تعطیلی آخر هفته بر روی نرخ ۱۳۷۷ دلار بسته مانده بود و ازاین رو بازار داخلی از این محل تغییر به خود ندید. در بازار طلا نیزاندکی افت در قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار دیده شد. بازار داخلی تقریبا به مرور غرق در خوش‌بینی نسبت به رفع اثرات سفته‌بازی در این بازار می‌شود و البته دیدارهای دیپلماتیک امید به حل برخی فشارها را نیز بیشتر کرده است. بازار بر این عقیده است تیم اقتصادی دولت از میان نخبگان انتخاب شده و به قولی برای پرهیز از تکرارآزمون و خطاهای سال‌های قبل از با تجربه‌ها در سمت‌های مدیریتی استفاده شده است. همین عامل موجب افزایش امید به بهبود فضای کسب و کار و رفع تحریم‌های بانکی شده که اثر مستقیم آن بر قیمت ارز مرتبا خود نمایی می‌کند. در این روزها افت قیمت ارز ممکن است تا جایی ادامه یابد که بخش بیشتری از ارزهای خانگی راهی بازار شود و به کاهش قیمت ارز بیشتر دامن بزند. بااین حال بازار همچنان منتظر نشانه‌هاو تغییرات واقعی است و تا مرز مشخصی تسلیم افت قیمت‌ها می‌شود.

در بازار جهانی طلا

تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ از روند بهای طلا در هفته جاری نیز همانند نظرسنجی کیتکو از احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا خبر می‌دهند. روز شنبه ۸۴ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیتکو برای این هفته افزایش بیشتر قیمت را موردنظر داشتند. ۸ درصد کاهش و ۸ درصد هم به ثبات قیمت رای داده بودند. دیروز نیز در پی بروز نشانه‌هایی از شدت یافتن تقاضای خرید سکه و جواهرات در سراسر جهان، اکثر تحلیلگران بلومبرگ در نظرسنجی این هفته از روند آتی قیمت طلا، به رشد بهای این فلز در هفته جاری رای دادند. بر اساس این گزارش، از ۲۲ نفر که در نظرسنجی این هفته بلومبرگ شرکت کرده‌اند ۱۳ نفر به افزایش، ۴ نفر به کاهش و ۵ نفر به ثبات قیمت جهانی طلا در هفته پیش رو رای دادند. گزارش اخیر شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که میزان تقاضای خرید سکه و جواهرات در سراسر جهان طی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۳ با رشد ۵/۷۶۵تنی به ۲/۱۰۸۳ تن رسیده است.

میزان تقاضای طلای چین در سه ماه دوم امسال بیش از ۵۳ درصد و تقاضای طلای هند نیز در این مدت بیش از ۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. این شرایط در حالی موجب افزایش قیمت طلا شده که اقتصاد آمریکا از رکود بیرون آمده و افزایش تورم احتمال تقویت افت میزان محرک‌های اقتصادی را بیشتر کرده است.