آیدین زنده است و ما امیدوار
سعی می‌کنم صحبت‌هایم را مرور کنم، گفت‌وگو با خواهری که برادرش هفته‌ها است اسیر کوهستان است، کار ساده‌ای نیست.
بالاخره شماره را می‌گیرم. آیدا هنوز امیدوار است، از همه می‌خواهد برای برادرش دعا کنند. می‌گوید چشم انتظار آیدین است تا بازگردد، بی‌خبری و پایان عملیات جست‌وجو او را راضی نکرده که بخواهد تسلیت بشنود. از همه می‌خواهد به این امید احترام بگذارند و فعل ماضی را درباره برادرش به کار نبرند. با او درباره تمرین‌های آیدین برای این برنامه و واکنش‌های مردم، باشگاه و فدراسیون کوهنوردی پس از وقوع مشکلات جدی در برنامه گفت‌وگو کردیم.
آیدین از چه زمانی برای برگزاری این برنامه تلاش خود را آغاز کرد؟
برادرم از سال ۸۸ برنامه‌اش را چید و در سال‌های ۸۸ و ۹۰ به منطقه رفت و تا ارتفاع بیش از ۷ هزار متری صعود کرد که در سال ۹۰ به واسطه خراب شدن شرایط جوی ناچار به بازگشت شد، اما آیدین نزدیک به ۱۰ سال است که کوهنوردی می‌کند. او از معدود کسانی است که تمام یخچال‌ها و دیواره علم کوه را نیز انفرادی صعود کرده است. بنابراین می‌توانم بگویم آیدین برای این برنامه بی‌تجربه نبود.
یکی از بحث‌هایی که درباره برنامه برادرتان به آن اشاره می‌کنند بحث عدم صدور مجوز برای این برنامه است، نظر شما در این باره چیست؟
ما در گفت‌وگوهایی که با مسوولان فدراسیون داشتیم به این نکته اشاره کردیم که جدا از بحث مجوز باید از کوهنوردان حمایت مالی بشود تا آنها بدون دغدغه برای صعود بروند. کمتر کسی در ایران است که مانند آیدین کاربلد باشد و بسیاری از افراد هم بوده‌اند که با داشتن مجوز دچار سانحه در کوهستان شده‌اند، بنابراین نمی‌توان برگه مجوز را دلیلی برای این مشکل ذکر کرد.
پس از بروز مشکل برای آیدین و دیگر اعضای گروه، واکنش باشگاه، مردم و فدراسیون چگونه بود؟
از طرف مردم و باشگاه، با واکنش‌های خوبی مواجه شدیم. آنها در تمام این مدت سعی داشته و دارند که به ما انرژی مثبت بدهند. ما همچنان امیدواریم که آیدین به خانه بازگردد، اما از طرف فدراسیون کوهنوردی شاهد واکنش خاصی نبودیم. تنها روز یکشنبه همین هفته (ششم مرداد) به دیدن ما آمدند و چیز خاصی هم برای ارائه نداشتند. در این جلسه بیشتر صحبت و گلایه‌هایمان را مطرح کردیم. ما به آنها یادآور شدیم که در این کشور جوانان با استعدادی نظیر آیدین هستند که به کمک فدراسیون برای اجرای برنامه‌هایشان نیاز دارند. باید از این افراد حمایت شود و فدراسیون درصدد جذب آنها برآید تا ما شاهد بروز مشکلات کمتری در عرصه کوهنوردی باشیم.