واحد مرکزی خبر - روند مشکلات اقتصادی در صنعت خودرو‌سازی اروپا همچنان رو به وخامت است و خطر تعطیلی، شماری از کارخانه‌های خودرو‌سازی اروپا را در کوتاه‌مدت تهدید می‌کند. دهها هزار شغل در بخش خودرو‌سازی ایتالیا، فرانسه و اسپانیا در معرض نابودی قرار دارد. بر اساس تحقیقات شرکت مشورتی الکس پارتنر، بیش از نیمی از کارخانه‌های خودرو‌سازی اروپا در حال حاضر بدون سود دهی فعالیت می‌کنند. این شرکت اعلام کرد کارخانه‌های خودرو‌سازی در ایتالیا هم‌اکنون فقط با ۴۶ درصد از ظرفیت، در فرانسه با ۶۲ درصد از ظرفیت و در اسپانیا با ۶۷ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

همچنین کارخانه‌های خودرو‌سازی برای سود دهی باید حداقل با ۷۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت کنند.

به طور مثال شرکت خودرو‌سازی فیات ایتالیا در سال ۲۰۰۷ میلادی با ۷۸ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کرد.

در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی، یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو در اروپا ثبت شد که پنج و شش دهم درصد کمتر از سال گذشته بود.

اگرچه ماه ژوئن، معمولا ماهی است که فروش خوبی دارد، اما ژوئن امسال بدترین ماه از لحاظ میزان فروش خودرو در ۱۷ سال گذشته بود.

علت این وضعیت در صنعت خودرو سازی، درصد بالای بیکاری جوانان و کاهش درآمدها به ویژه در جنوب اروپاست.

تدابیر ریاضتی اتحادیه اروپا که مهر تایید دولت آلمان را دارد میلیون‌ها نفر از جوانان و نیروی کار را به ویژه در یونان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال به کام فقر کشیده است.

آنهایی که شغل یا خانه خود را از دست داده اند اغلب با مبلغ ناچیزی زندگی می‌کنند و توانایی خرید خودرو را ندارند.

شرکت‌های خودرو‌سازی جی ام - اپل و فورد نیز با کاهش فروش مواجه شده اند.

احتمال تعطیلی کارخانه جی ام - اپل در بوخوم آلمان با بیش از سه هزار نیرو در سال ۲۰۱۴ میلادی بسیار زیاد است و شرکت خودرو‌سازی فورد نیز قصد دارد سه تا از کارخانه‌هایش را در انگلیس و بلژیک تعطیل کند که این اقدام موجب بیکاری شش هزار و ۲۰۰ نفر می‌شود.