گروه بازرگانی - متولیان تجارت کشور با تشریح آخرین وضعیت صادرات و واردات، از تعیین راهکارهای فوری برای حل برخی مشکلات حوزه صادرات خبر دادند و بر ضرورت تامین ارز مورد نیاز واردات کشور به ویژه در بخش واردات مواد اولیه تاکید کردند. در این باره، رییس کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم ارائه راهکارهای فوری برای حل مشکلات صادرات با کمک نمایندگان بخش خصوصی، گفت: در ۴ ماه نخست امسال، حجم تجارت بین ایران و چین به ۴/۴ میلیارد دلار رسید و «چین» بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران شد. حمید صافدل به «شاتا» گفت: امسال تلاش ویژه‌ای در سازمان توسعه تجارت در جریان است تا مشکلات فوری صادرات با همکاری نمایندگان بخش خصوصی به نحو مطلوبی دسته بندی شده و به همراه راهکارهای پیشنهادی جهت تصمیم‌گیری لازم قبل از روز ملی صادرات در اختیار وزرای اقتصادی قرار گیرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به حجم تجارت خارجی ایران و چین در ۴ ماه اول سال جاری گفت: چین در این مدت حدود ۳۱ درصد از کل صادرات غیرنفتی و ۱۸ درصد از ارزش واردات ایران را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: چین در مدت زمان مذکور، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران شده و ارزش تجارت دو کشور در چهارماه منتهی به تیرماه سال ۹۲ به ۴/۴ میلیارد دلار رسیده است.

صافدل با اشاره به اینکه از کل ارزش تجارت ایران و چین، ۱/۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به چین و ۳/۲ میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از چین بوده است، تصریح کرد: در این مدت ارزش صادرات ایران به چین حدود ۳۰ درصد و ارزش واردات ایران از چین، کمتر از یک درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر، معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به روند صادرات در دولت یازدهم، گفت: با توجه به رویکرد دولت فعلی که به تجربه اهمیت زیادی می‌دهد، می‌توانیم در حوزه صادرات بیش از گذشته موفق باشیم.

کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» افزود: معتقدم صادرات محور توسعه بوده و واردات نیز باید مدیریت شود. همچنین حمایت از تولید داخل و صادرات محور بودن تولیدات کشور، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: تنها راه توسعه اقتصادی، توسعه صادرات است و با توجه به برنامه‌های دولت به عنوان دولت تدبیر و امید و همچنین هماهنگی اقتصادی که بین تیم اقتصادی این دولت وجود دارد، امیدواریم این مباحث مورد توجه قرار گیرد.

معاون سازمان توسعه تجارت ابراز امیدواری کرد: راه توسعه اقتصادی که در شرایط اقتصاد مقاومتی از مسیر توسعه صادرات می‌گذرد، محقق شود.

نگرانی از کاهش ۲۶ درصدی واردات

معاون سازمان توسعه تجارت همچنین با ابراز نگرانی از کاهش ۲۶ درصدی واردات گفت: این کاهش مربوط به واردات مواد اولیه تولید است که بسیار نگران‌کننده است.

کرمانشاهی به «فارس‌» گفت: در چهار ماه اول سال‌ جاری حجم تجارت خارجی ایران بدون احتساب نفت ۵/۲۵ میلیارد دلار بوده است که حجم واردات در این مدت، ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و حجم صادرات ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش واردات مواد اولیه و واسطه تولید گفت: شبکه بانکی باید ارز لازم را در اختیار وارد‌کنندگان مواد اولیه قرار دهد، چرا که تقاضا وجود دارد، ولی ارز کافی وجود ندارد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه این حجم تجارت خارجی کم است، گفت: زمانی صادرات و واردات برابر به نفع کشور است که همزمان حجم تجارت هم افزایش یابد، اما در چهار ماه گذشته، صادرات غیرنفتی ۵ درصد و واردات ۲۶ درصد کاهش داشته است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه کاهش واردات نگران‌کننده است، گفت: عمده وارداتی که امروز با کاهش آن مواجه هستیم، مواد اولیه مربوط به بخش تولید و اشتغال کشور است، بنابراین این نوع واردات به ضرر کشور بوده و ممکن است، ما را دچار مشکل کند.

وی با بیان اینکه باید به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها باشیم، گفت: عمده کاهش واردات مربوط به مواد اولیه، مواد واسطه‌ای، CKD، SKD و SBU است.

کرمانشاهی گفت: سهم کالاهای مصرفی از واردات ۱۰ تا ۱۵ درصد است و امیدواریم که نظام بانکی با تخصیص ارز بیشتر کاهش واردات کالاهای مرتبط با تولید را جبران کند. وی افزود: دلیل اصلی کاهش واردات، کاهش تخصیص ارز است.