گزارش اوضاع اقتصاد به خبرگان

نقدینگی ۴۷۹ هزار میلیارد تومانی همانند سیل مخربی است که به هر سمت برود قیمت‌ها را آنچنان افزایش می‌دهد که اوضاع از کنترل خارج شود بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای امسال در نظر گرفته شده، بودجه‌ای غیرواقعی است که تحقق آن امکان‌پذیر نیست گزارش سیاسی و اقتصادی رییس‌جمهور در چهاردهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری:

باید آستانه تحمل را بالا ببریم

دنیای اقتصاد- حسن روحانی، رییس‌جمهور در دومین روز از چهاردهمین اجلاس خبرگان رهبری به عنوان «سخنران ویژه» در این مراسم سخنرانی کرد. او در سخنانش درباره مسائل اقتصادی کشور، جوانان، بیکاری، بودجه و برنامه‌های ۱۰۰ روزه دولت سخن گفت. در ادامه این جلسه تعدادی دیگر از نمایندگان هم سخنرانی کردند. آنها با تبریک به روحانی دغدغه‌های خود در امور کشور را بیان کردند. دومین روز اجلاس مجلس خبرگان رهبری در حالی برگزار شد که یک شب قبل از آن اعضای مجلس خبرگان در ضیافت شامی که آیت‌الله مهدوی کنی، در محل ساختمان دبیرخانه این مجلس برپا کرد،شرکت کردند. در این مراسم آیت‌الله میرمحمدی در سخنان کوتاهی، حمایت و همراهی با دولت یازدهم را خواستار شد وگفت: اجازه بدهید دولتی که کارش را تازه آغاز کرده است، جان بگیرد و بعد اگر انتقادی هست بیان شود.

اما دیروز حسن روحانی،رییس‌جمهور در سخنانی در صحن ساختمان مجلس قدیم، انتخابات ۲۴ خرداد را تجلی مردم سالاری دینی دانست و تاکید کرد:بعد از این انتخابات باشکوه، موجی از شادی سراسر جامعه را فراگرفت که در این بین نباید تدبیر مقام معظم رهبری در برگزاری این انتخابات و همچنین نقش و حضور آگاهانه مردم را نادیده گرفت. رییس دولت یازدهم از وظیفه ویژه دولت برای رفع مشکلات اقتصادی و مسائل مرتبط با حوزه سیاست خارجی سخن گفت. روحانی ادامه داد: به‌رغم اینکه مسائل فرهنگی جامعه از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و با اینکه واقفیم مسائل فرهنگی باید در اولویت باشند، کما اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده، اما در حال حاضر و برهه کنونی مسائل اقتصادی و سیاست خارجی از فوریت برخوردارند. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم کشور در پایان تیرماه ۵/۳۷ درصد بوده و تورم نقطه به نقطه ۴۴ درصد است، گفت: این به معنای آن است که هرگونه تزریق پول باعث می‌شود این تورم افزایش یابد. او یکی از عوامل تورم را استقراض بانک مرکزی دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلات در زمینه اقتصاد، نقدینگی بسیار بالایی است که امروز در کشور وجود دارد. روحانی با بیان اینکه رقم نقدینگی کشور در پایان تیر ماه ۴۷۹ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: این نقدینگی بالا همانند سیل مخربی است که به هر سمت برود قیمت‌ها را آن‌چنان افزایش می‌دهد که اوضاع از دست دولت خارج خواهد شد. روحانی با اشاره به اینکه مساله دیگری که دولت در عرصه اقتصادی با آن مواجه است موضوع بیکاری در کشور است، ادامه داد: بر اساس آماری که اخیرا اعلام شده در کل کشور ۵/۱۲ درصد بیکاری وجود دارد که البته برای دوره سنی ۱۹ تا ۳۴ سال این رقم بسیار بالا است. رییس‌جمهور با بیان اینکه علاوه بر چالش‌های گوناگونی که اقتصاد با آن مواجه است با تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها که شغل مناسب برای آنها وجود ندارد به طور طبیعی در سال‌های آینده مواجه خواهیم شد، گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند که سالانه در حدود ۹۰۰ هزار نفر از آنها فارغ‌التحصیل شده و خواستار شغل متناسب با تحصیلات خود هستند. روحانی با بیان اینکه درآمد اصلی کشور متاسفانه در سال‌های گذشته متکی به نفت بوده‌است، ادامه داد: کشورهای غربی فشار اصلی خود را بر درآمد اصلی کشور گذاشتند و امروز فروش نفت ما حداقل یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته؛ بنابراین درآمد اصلی کشور با مشکل مواجه است و با توجه به تحریم در بخش پتروشیمی و کالاهای دیگر ما با مشکل در سایر بخش‌های غیرنفتی هم مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای امسال در نظر گرفته شده، بودجه غیر‌واقعی است که تحقق آن امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین باید اصلاح شود تا توقعات نابجا در سطح جامعه پدید نیاورد. به همین دلیل کار اصلاح بودجه یکی از اولویت‌های برنامه‌های دولت بوده تا این مساله حل شود.

رییس‌جمهور در راستای حل موضوعات اقتصادی کشور، اظهار کرد: دولت برنامه‌های میان مدت فوری را در دستور کار دارد که در قالب برنامه‌های ۱۰۰ روزه در حال پیگیری است و اصلاح بودجه سال ۹۲ در همین راستا در دستور کار قرار گرفته‌است. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: مساله دیگر تامین منابع پرداخت یارانه‌ها است که دولت برای آن هم برنامه‌ریزی کرده است تا بتواند یارانه‌ها را تا پایان سال بپردازد. او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید سوالات و ابهامات جوانان را سیاسی کنیم، بلکه باید آستانه تحمل را بالا ببریم، اساسا نقد و انتقاد در چارچوب قانون را برای اعتلای فرهنگی - اجتماعی کشور مفید ارزیابی کرد و افزود: این دولت، قیم مردم نیست؛ خادم مردم است و برای خدمت به مردم پا به عرصه گذاشته‌است. روحانی درباره سیاست خارجی گفت: تقویت تروریسم در منطقه خاورمیانه یکی از مشکلاتی است که غرب برای این منطقه در نظر گرفته است، مبارزه با تروریسم و مخالفت با دخالت خارجی جزو برنامه‌های دولت است. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت در شرایط بسیار سخت زندگی مردم سوریه به ارائه کمک‌های نوع دوستانه ادامه خواهد داد و در عین حال هرگونه اقدام خصمانه علیه کشورهای منطقه به ویژه کشور سوریه را به شدت محکوم می‌کند. به گفته رییس‌جمهور، جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که پیش از این هم اعلام کرده هر گونه اقدام علیه سوریه را نه تنها به ضرر منطقه؛ بلکه به ضرر دوستان آمریکا هم می‌داند و معتقد است که این اقدام هیچ نفعی برای هیچ کس نخواهد داشت. روحانی با بیان اینکه باید پیام رای مردم را به‌خوبی بشنویم، تاکید کرد: مردم در انتخابات ۲۴ خردادماه به اموری «نه» و به مواردی «آری» گفتند.

رییس‌جمهور ادامه داد: مردم به خدشه‌دار شدن اخلاق، بی‌پروایی در هتک حرمت اشخاص، بی‌اعتنایی به قانون، شعارهایی که برای کشور هزینه خواهد داشت، خرافه‌گرایی، برخورد ابزاری با مقدسات و تصمیمات غیرکارشناسانه «نه» گفتند. مردم به عقلانیت، اعتدال، اخلاق، صداقت، شفافیت، کرامت انسانی، تعامل سازنده با جهان، ایجاد انسجام و وحدت ملی و حقوق شهروندی «آری» گفتند.

گزارش اوضاع اقتصاد به خبرگان