خلاقیت رنگین آقای کوک
سونیتا سراب پور- سه‌شنبه شب شرکت اپل بالاخره به تمام شایعات پایان داد و از محصولات جدید خود در دنیای گوشی‌های همراه پرده‌برداری کرد. در کنفرانس امسال نیز خبری از یک محصول انقلابی نبود.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد اپل با ایجاد کمی تغییر در چهره iphone ۵، نسخه جدید این گوشی یعنی ۵s را معرفی کرد و نسخه ارزان‌تری از این گوشی با نام ۵c را نیز به نمایش گذاشت. همچنین اپل در این کنفرانس خبری اعلام کرد که دیگر قصد تولید iphone۵ را ندارد و تصمیم گرفته با مدل ارزان‌تر گوشی آی‌فون یعنی ۵c بخش بیشتری از بازار را که شامل قشر کم‌درآمد در کشورهای مختلف می‌شود نشانه بگیرد.
هرچند اپل در کنفرانس خبری خود تلاش کرد تا نظر برخی از طرفداران خود را که بعد از فوت استیوجابز، به خاطر فروکش کردن تحول در محصولات این شرکت، ناامید شده بودند را به خود جلب کند، اما گویا چندان در این کار موفق نبوده است. چرا که بعد از پایان این کنفرانس خبری، فضای مجازی پر بود از انتقاد و عکس‌های خنده‌دار نسبت به محصولات جدید این شرکت. محصولاتی که به هیچ‌وجه خط شکنی و انفجاری از نوآوری در آنها دیده نمی‌شود.
نسل پنجم در لباس جدید
جدی‌ترین تفاوت آی‌فون ۵s با آی‌فون ۵ و حتی نسخه‌های قدیمی این گوشی تغییر در بخش دکمه Home گوشی است. در گوشی جدید سنسور اثرانگشت به دکمه Home اضافه شده که در کنار بالا بردن افزایش امنیت کاربران، دسترسی سریع‌ آنها را به امکانات تلفن از جمله دانلود appهای مختلف نیز افزایش می‌دهد. هرچند طراحان این آی‌فون از سنسور اثر انگشت به عنوان یکی از قابلیت‌های جنجالی این نسل از آی‌فون یاد می‌کنند، اما به باور بسیاری از کارشناسان با این کار، بانکی از اثر انگشت کاربران در شرکت اپل ایجاد خواهد شد که در آینده ممکن است با یک حمله سایبری، اطلاعات این بانک مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.
بسیاری از کاربران در انتظار افزایش قدرت دوربین در نسل جدید آی‌فون بودند؛ انتظاری که برآورده نشد. چرا که ۵S همانند نسخه قبلی گوشی آی‌فون مجهز به دوربین ۸ مگاپیکسلی است با این تفاوت که اپل از سنسور ۸ مگاپیکسلی بزرگ‌تر و لنز بهتری در ۵s بهره برده که کیفیت دوربین را مخصوصا در تصویر برداری در نور کم بهبود می‌بخشد. نکته‌دیگر در خصوص این دوربین این است که در حالت عکاسی پشت‌سر‌هم و آهسته (SLOWMOTION) توانمندتر شده و در هر ثانیه قادر به عکاسی ۱۰ عکس پشت سر هم است. فیلمبرداری آهسته نیز با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۷۲۰p امکان‌پذیر شده است.
آی‌فون ۵s همچنین مجهز به یک چیپ جدید اپل با نام A۷ است که به گفته این شرکت، توان پردازشی آن تا ۵ برابر بالاتر از A۶ به‌کار گرفته شده در
آی‌فون ۵ است. با این پردازنده اضافه کردن جلوه‌های ویژه‌ای مثل بازتاب لنز دوربین به راحتی امکان‌پذیر شده و امکان ارتقای بازی‌ها از نظر گرافیکی نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر تراشه اصلی A۷ یک تراشه پردازش حرکت نیز به آی‌فون ۵S اضافه شده که M۷ نام دارد. این تراشه برای پردازش اطلاعات حرکتی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و قطب‌نما کاربرد دارد. نرم‌افزارنویسان نیز با استفاده از واسط نرم‌افزارنویسی CoreMotion می‌توانند از قابلیت‌های آن استفاده کنند.
طول عمر کم باتری‌های گوشی آی‌فون یکی از انتقاداتی است که اکثر کاربران این گوشی به آن وارد می‌کنند، اما مدیران شرکت اپل قول داده بودند که در نسل جدید آی‌فون این نقص برطرف شود.
در مراسم رونمایی از آی‌فون ۵s گفته شد که با این گوشی کاربران امکان وب‌گردی تا ۱۰ ساعت آن هم از طریق شبکه مخابراتی نسل چهارم را دارند . همچنین این باتری برای بیش از ۲۵۰ ساعت آماده به کار (standby) گوشی کافی است. دلیل ارتقای طول عمر باتری نیز وجود پردازنده M۷ است.
این گوشی در سه رنگ طلایی، نقره‌ای و زغالی روانه بازار خواهد شد. اپل آی‌فون جدید را با قیمت ۱۹۹ دلار برای نسخه ۱۶ گیگابایتی، ۲۹۹ دلار برای نسخه ۳۲ گیگابایتی و ۳۹۹ دلار برای نسخه ۶۴ گیگابایتی به همراه دو سال قرار داد به فروش می‌رساند.
۵c گوشی برای کم‌درآمدها


تقریبا چندسالی بود که شایعاتی در خصوص برنامه اپل برای تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت شنیده می‌شد گوشی‌هایی که هدفشان، نشانه‌گرفتن قشر کم‌درآمد بازار خواهد بود. حالا بعد از این مدت اپل در کنفرانس خبری اخیر خود از گوشی‌های ارزان‌قیمت و رنگارنگ خود با نام ۵c نیز رونمایی کرد. اپل در ساخت گوشی ۵c از نوعی پلاستیک مقاوم و باکیفیت به نام پلی کربنات استفاده کرده است. در این گوشی از تراشه A۶ طراحی شده توسط شرکت اپل استفاده شده. نمایشگر این گوشی برابر ۴ اینچ و از نوع رتینا با پنل IPS است. اما این گوشی مجهز به یک دوربین در عقب با وضوح تصویر ۸ مگاپیکسلی و لنز ۵ تکه IR است. همچنین دوربین جلویی آن نیز برابر ۹/۱ مگاپیکسل است که قابلیت تصویربرداری HD نیز دارد. پشتیبانی از شبکه WIFI، بلوتوث و نسل چهارم شبکه تلفن همرا با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه از دیگر ویژگی این گوشی ارزان قیمت است. این گوشی در ۵ رنگ سفید، زرد، قرمز، آبی، سبز طراحی شده است. رنگ دکمه‌های قرار گرفته روی قسمت‌های کناری دستگاه و وال‌پیپر اصلی سیستم عامل، با رنگ بدنه اصلی مشابه است و این موضوع حس یکپارچگی ویژه‌ای را به کاربر القا می‌کند.اپل همچنین برای این محصول قاب محافظ ویژه‌ای از جنس پلاستیک و سیلیکون طراحی کرده که آن هم در پنج رنگ عرضه شده و ۲۹ دلار قیمت خواهد داشت. می‌توانید برای تنوع بیشتر، رنگ قاب را متفاوت از رنگ آی‌فون خود انتخاب کنید. اما قیمت این گوشی که از ۲۰ سپتامبر وارد بازار می‌شود برای مدل ۱۶ گیگابایتی ۹۹ دلار و ۱۹۹ دلار برای مدل ۳۲ گیگابایتی (به همراه قرارداد ۲ ساله با اپراتورهای تلفن همراه) است.
توقف تولید آی‌فون۵
در ابتدای مراسم رونمایی از آی‌فون‌های جدید، فیل شیلر، عضو هیات مدیره شرکت اپل با نشان دادن یک منحنی روبه روشد از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از فروش بالای آی‌فون ۵ سخن گفت و اعلام کرد که آی‌فون ۵ موفق‌ترین محصول شرکت‌اپل بوده که بعد از عرضه آن به بازار قیمت آی فون‌های قبلی را کاهش داده است. اما با این فروش خوب گویا اپل قصد دارد تا تولید این گوشی را متوقف و تولید آی‌فون ۵S و ۵C را جایگزین آن کند. همچنین در کنار این تصمیم نیز قرار است آی‌فون ۴S به صورت قرار‌دادی و رایگان در اختیار کاربران قرار بگیرد.
تیم کوک، مدیرعامل این شرکت نیز هنگام قرائت نطق اصلی در مراسم رونمایی از آی‌فون جدید اعلام کرد که تعداد دستگاه‌های فروخته شده مبتنی بر سیستم‌عامل iOS، تا اوایل مهرماه امسال، با افزایش قابل توجه به 700 میلیون دستگاه خواهد رسید. کاربران آی‌فون و آی‌پد نیز باید برای دریافت نسخه رسمی سیستم‌عامل ios7 تا 17 سپتامبر برابر با 27 شهریورصبر کنند. نسخه جدید ios از آی‌فون 4sبه بعد و روی دستگاهای آی‌پد 3 و 4، آی‌پد مینی و پنجمین نسل آی پاد قابل استفاده خواهد بود. تیم کوک با افتخار اعلام کرد که iOS 7، محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیا خواهد بود.
ویژگی‌های جدیدی همچون طراحی نو آیکون‌ها، بخش آگاه‌سازی جدید، چند وظیفگی، بخش کنترل تنظیمات و میانبرهایی به برنامه‌ها، از جمله این تغییرات هستند. ضمنا AirDrop نیز برای اشتراک فایل‌های محلی از طریق شبکه وای-فای و iTunes Radio اضافه شده‌اند.
کوک در این مراسم همچنین به فروشگاه‌های مشهور این کمپانی یعنی APPLE STORE اعلام کرد که اپل بیشترین تمرکز خود را روی بالا بردن کیفیت و افزایش شمار این فروشگاه‌ها در سراسر جهان گذاشته است. وی همچنین تاکید کرد که به زودی یک فروشگاه جدید تمام شیشه‌ای جایگزین فروشگاه مرکزی این شرکت در استنفورد کالیفرنیا خواهد شد.
همچنین در این کنفرانس اپل اعلام کرد که مجموعه اپلیکیشن‌های iWorks که جزو بهترین‌های موجود برای ابزارهای اپلی است و فروش بالایی نیز داشته است، هم‌اکنون به‌صورت مجانی در اختیار کاربران ابزارهای iOS قرار می‌گیرد.
مجموعه iWorks شامل Pages، Numbers، iMovie، Keynote، و iPhoto می‌شود. این مجموعه نرم‌افزاری قبلا با تخفیف برای خریداران محصولات اپلی ارائه می‌شد.
فروش iPhone ۵C و iPhone ۵S از حدود ده روز دیگر در کشورهای آمریکا، انگلیس، چین، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و سنگاپور آغاز می‌شود، ولی تا پایان سال میلادی جاری در ۱۰۰ کشور جهان عرضه خواهند شد.