گروه خودرو - «همیشه خودروسازان مقصرند مگر اینکه خلافش ثابت شود». تصادف دلخراش دو اتوبوس اسکانیا و آتش سوزی متعاقب آن که منجر به کشته شدن ۴۴ مسافر شد در همان ساعات اولیه با اظهار نظرهای زیادی در مورد مقصر یا مقصران این فاجعه مواجه بود. این در حالی است که پلیس راهور در همان ابتدا نوک پیکان را به‌سوی خودروساز مونتاژکننده اسکانیا نشانه رفت و این شرکت را عامل تصادف هولناک اتوبان قم به تهران اعلام کرد.هر چند که رییس‌جمهور تنها به اظهارنظر پلیس اکتفا نکرد و بلافاصله برخی از وزرا را مامور پیگیری این حادثه کرد. متعاقب این دستور رییس‌جمهور نیز کارگروهای مختلفی از سازمان ملی استاندارد گرفته تا پلیس راهور و وزارت راه برای بررسی بیشتر در این مورد شکل گرفت.

تا این لحظه برخی از دستگاه‌ها همچون سازمان ملی استاندارد و مدیر کل نیرو محرکه وزارت صنایع یا حتی وزارت راه اظهارنظر قطعی در مورد مقصران این حادثه نکردند و آن را موکول به نظرات کارشناسی دانستند. در همین حین واکنش راهور ناجا در ساعات اولیه این حادثه جالب بود و سازنده این نوع اتوبوس‌ها را ۵۰ درصد مقصر خواند. بر همین اساس رییس پلیس راهور ناجا طی مصاحبه‌ای بعد از حادثه عنوان کرد: «متاسفانه طی چند وقت اخیر چندین مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل‌های مشابه رخ داده که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق رسانی دچار آتش‌سوزی شدند».

گفته‌های سردار مومنی به وضوح مشخص است که اتوبوس اسکانیا از نظر راهور غیرایمن بوده با این حال اقدامی در جهت توقف شماره‌گذاری آن انجام نداده است. طی سال‌های گذشته راهور ناجا با ابزار فشاری که در دست دارد یعنی توقف شماره گذاری خودروها، برخی از خودروسازان را وادار به نصب کیسه هوا ،ترمز ضد قفل یا تجهیز به استاندارد یورو ۴ کرده است این درحالی است که به‌رغم آگاهی از غیر ایمن بودن اتوبوس اسکانیا و اینکه این اتوبوس‌ها از نظر بدنه و سوخت رسانی ضعیف هستند اقدامی در زمینه توقف شماره‌گذاری این خودروها نکرده است. اگر پلیس راهور همان طور که در مورد ایمنی دیگر خودروها سختگیری می‌کرد در مورد این خودرو نیز اغماض نمی‌کرد، شاید اتفاق ناگوار اتوبان قم رخ نمی‌داد.