جنجال قهرمانی
پرسپولیس در هفته دهم لیگ برتر فوتبال میهمان سپاهان بود و با نتیجه دو بر صفر شکست خورد. گل اول سپاهان از روی نقطه پنالتی توسط عقیلی به ثمر رسید.محسن قهرمانی در یک صحنه مشکوک در محوطه جریمه پرسپولیس برخورد میثم حسینی با بازیکن سپاهان را خطا تشخیص داد و او را با کارت قرمز جریمه کرد تا تیم دایی در دقیقه 2، 10 نفره شود.
گل دوم بازی هم در دقیقه ۹۴ توسط امید جهان عالیان زده شد. سپاهان با این برد ۱۸ امتیازی شد و به رده دوم صعود کرد و پرسپولیس با ۱۷ امتیاز چهارم شد. این سومین باخت سرخپوشان تهرانی در این فصل است.
اما بعد از این بازی موجی از انتقادها از قهرمانی، داور این بازی شکل گرفت که همه داوران و کارشناسان نظر داور این بازی درخصوص اخراج بازیکن پرسپولیس و گرفتن ضربه پنالتی را برای سپاهان اشتباه عنوان کردند.
علی دایی بعد از باخت به سپاهان از محسن قهرمانی و مسوولان فدراسیون برای این شکل داوری در بازی تیمش با سپاهان انتقاد کرد.
علی دایی که از قضاوت محسن قهرمانی شاکی بود در بدو ورود به سالن کنفرانس مطبوعاتی لب به انتقاد از داوری گشود. علی دایی این بار کاری به داور نداشت و چیزهایی گفت که جنجالی به پا می‌کند: «ببخشید وقتی داور ما را از دقیقه دو ۱۰ نفره می‌کند معلوم است چه خبر است. خب فدراسیون از اول می‌گفت ما ۱۰ نفره به بازی می‌آمدیم. من از دیشب می‌دانستم که محسن قهرمانی آن وری غش کرده است.»
او که برایش ناباورانه بود تیمش ۹۰ دقیقه را ۱۰ نفره بازی کرده آن هم در شرایطی که خطا از طرف بازیکن سپاهان بوده است، می‌گوید: «چطور همه کارشناسان گفتند او اشتباه کرده، اما خودش این را تشخیص نداد؟ الان هم اعتراض کنیم می‌گویند داور هم یک انسان است، اشتباه می‌کند و نباید اعتراض کرد. تازه فقط این نبود او یک پنالتی ما را هم در این بازی نگرفته است. بابا از اول می‌گفتید ما ۱۰ نفره می‌آمدیم به زمین مسابقه.»
دایی که به سیم آخر زده بود انگار ترسی از محرومیت ندارد، لب به افشاگری گشود و گفت: «آقای قهرمانی اگر تو داوری من پروفسور این کارم. ببین وقتی من فوتبالی نمی‌توانم با شیوه درست نتیجه بگیرم یعنی خبرهایی هست. من شماره تلفن‌ها را بلد نیستم، شماره حساب‌ها را نمی‌دانم و این اتفاق‌ها برایم می‌افتد. بازیکن من را شجاع خلیل زاده سالتو بارانداز کرده بعد یار ما را اخراج می‌کنی؟ آن هم دقیقه ۲ بازی! »
او خیلی صریح از قهرمانی انتقاد می‌‌کند و او را متهم می‌کند که برای اخراج بازیکن برنامه داشته است؛ «آقای ایکس و ایگرگ با ایشان رفیقند. ندیدید با چه جدیتی بازیکن ما را اخراج کرد. من به بازیکنانم آفرین می‌گویم برای نمایش خوبشان. وقتی یک داور یار ما را دقیقه ۲ بازی اخراج می‌کند به نظرتان کدام وری غش کرده است؟»
او گیری هم به برنامه ۹۰ داد و گفت: «او کارشناس‌هایی را به برنامه‌اش می‌آورد که مشاور تیم‌های دیگر هستند. بدبختی فوتبال ما این است که ۹۰‌ها و ۱۰۰ها برایش تصمیم می‌سازند!»
دایی که از این تصمیم قهرمانی عصبی بود بلافاصله پس ازسوت پایان بازی به وسط زمین رفت و با قهرمانی به طور لفظی درگیر شد.داور مسابقه نیز که معمولا در درگیری‌های لفظی حضور فعال داشته و با چهره‌ای عصبانی پاسخ انتقادها را می‌دهد حرفی به دایی زد که باعث تشدید عصبانیت او شد .درتصاویر پخش شده از مسابقه در شبکه جام جم لحظه‌ای تصویر قهرمانی پخش شد که در حال جواب دادن به دایی بود. جمله‌ای که با لب خوانی می‌شد فهمید این بود: «دلم خواست پنالتی بگیرم!»
محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس دیروز رسما اعلام کرد که موضوع قضاوت محسن قهرمانی در بازی سپاهان - پرسپولیس را پیگیری خواهد کرد و تا آخر پای این ماجرا خواهد ایستاد. رویانیان که جمعه شب با انتشار یک مصاحبه که در آن گفته بود سال پیش یک داور از او تقاضای ۶۰ میلیون پول کرده بود تا بازی را به نفع آنها تغییر دهد و جامعه فوتبال ایران را شوکه کرد حالا بدون آنکه قدمی به عقب بگذارد تاکید می‌کند که با مدارکی که دارد موضوع را پیگیری خواهد کرد. رویانیان در این زمینه گفته است:« باید با این بی‌عدالتی برخورد شود من با هیچ کس تعارف ندارم و باید با مسببان این بی‌عدالتی برخورد شود. از همین جا اعلام می‌کنم یا حق تیمم را می‌گیرم یا می‌روم. مطمئن باشید تهدیدی هم در کار نیست این حق پرسپولیس است.»
در سوی دیگرفریدون اصفهانیان رییس کمیته‌ داوران فدراسیون فوتبال می‌گوید محسن قهرمانی در بازی سپاهان - پرسپولیس اشتباه کرد، ولی رویانیان و دایی نباید به این راحتی‌ها تهمت و افترا بزنند.
وی گفت: قطعا هر کسی که صحبت می‌کند، پاسخگوی حرف‌هایش هم هست. وظیفه داریم این مسائل را به کمیته‌ انضباطی ارجاع دهیم. البته اعضای این کمیته‌ خودشان حرف‌ها را شنیده‌ و خوانده‌اند، ولی ما گزارش می‌دهیم و توقع برخورد داریم. باید قبول کنیم که در بالاترین سطح فوتبال دنیا هم داوران اشتباه می‌کنند. داور گذاشته‌ایم که حق را به حقدار برساند، اما متاسفانه برخی صحبت‌ها تاسف‌آورند. داور انسان است و جایزالخطا. ما در یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و این صحبت‌ها را نمی‌توان به این راحتی قبول کرد.
اماهوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری فوتبال که علاقه زیادی به واکاوی شخصیت‌های داوران دارد و بیوگرافی همه‌شان را زیر و رو کرده درباره شخصیت محسن قهرمانی داور جنجالی هفته دهم لیگ برتر نگاهی متفاوت و جالب دارد.
وی درخصوص قهرمانی گفت: او قبلا بر اساس صحبت‌هایی که در بازی می‌شنید اخطار می‌داد و اخراج می‌کرد که آن ماجرا توجیه داشت، اما حالا بر اساس آنچه نمی‌بیند تصمیم می‌گیرد. وی اخیرا بر اساس ندیده‌ها قضاوت می‌کند که این موضوع مطلوب هیچ کارشناس داوری نیست.
همیشه در بازی‌هایی که قهرمانی سوت می‌زند ۲۳ نفر حضور دارند؛ ۲۲ بازیکن و یک دوربین تلویزیونی. حرکاتی که او از خود به نمایش می‌گذارد تا فصل گذشته توام با افراط بود، اما او در این فصل بخشی از آن حرکات که مورد استفاده قرار می‌گرفت را کنار گذاشته، اما همچنان مایه‌های آن کار را دارد.
او به همراه مظفری‌زاده و جهانبازی به دلیل بهره‌مندی از قد بلند جزو آسمانخراش‌های کمیته داوران است .در اینکه او داور با تجربه‌ای است شکی وجود ندارد. چهره‌اش می‌گوید صادق و صمیمی است، ولی در برخی مسابقات دست به رفتاری می‌زند که میمیک چهره او در تصاویر تلویزیونی این‌طور القا می‌کند که او در حال کار کردن با مسعود کیمیایی است!
همیشه گفته می‌شود بهترین داور در یک مسابقه پنهان‌ترین داور است در حالی که وقتی محسن قهرمانی سوت می‌زند علاقه زیادی به آشکار شدن دارد.
پسر خوب و سر به زیر مشهد با پنالتی - اخراج دقیقه ۲ بازی سپاهان - پرسپولیس- چیزی شبیه به یک ماجراجویی را آفرید در حالی که مطالعه تصویری این صحنه نشان می‌دهد بازیکن سپاهان زودتر فن کمر زده است تا با گرفتن یک پنالتی کاملا اشتباه بخش‌های خبری رسانه‌های سیاسی نیز به جریانات داوری این بازی بپردازند.
دوستانی که با او مشکل دارند می‌گویند وقتی بازی‌های او تمام می‌شود به جای کارشناسان داوری باید اعضای خانه سینما در مورد او اظهارنظر کنند.
حالا باید دید با توجه به اشتباه فاحش و تاثیر گذار قهرمانی در این بازی کمیته داوران در این خصوص تنبیهی برای این داور در نظر می‌گیرد یا خیر.


نتایج هفته دهم لیگ برتر فوتبال جام خلیج فارس
گسترش فولاد ۲................................................................... ذوب آهن صفر
جمعه ۲۹ شهریور
داماش گیلان ۱................................................................... تراکتورسازی صفر
نفت تهران صفر................................................................... ملوان صفر
فجر سپاسی ۲ ................................................................... استقلال خوزستان۱
صبای قم ۲ ................................................................... راه‌آهن سورینت۱
فولاد ۴ ............................................................................................... سایپا۱
سپاهان ۲ ............................................................................ پرسپولیس صفر