لحن متفاوت اوباما درباره ایران

ما به دنبال تغییر نظام ایران نیستیم و به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم. رهبر ایران فتوایی درباره منع استفاده از سلاح هسته‌ای صادر کرده است و رییس‌جمهور روحانی اخیرا گفته است که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. این مواضع می‌تواند مبنایی برای یک توافق معنادار باشد نمی‌توان بی‌اعتمادی میان دو طرف را یک شبه زدود؛ چراکه تاریخ طولانی دارد. ولی من بر این باورم که اگر بتوان مساله هسته‌ای ایران را حل کرد، می‌توان گامی بزرگ به سوی ایجاد یک رابطه دو جانبه متفاوت برداشت که در آن احترام متقابل وجود داشته باشد سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل

اوباما: به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم

جان کری را مسوول پیگیری گفت‌وگو با ایران کردم

دنیای اقتصاد- همان‌طور که از گمانه‌زنی رسانه‌ها در طی روزهای اخیر پیش‌بینی می‌شد، محور سخنرانی اوباما در سازمان ملل به ایران و روی کار آمدن دولت روحانی اختصاص یافت. باراک اوباما در سخنان خود در حضور سران و مقام‌های کشورهای جهان، به‌طور مفصل درباره رویکرد کشورش به بحران سوریه و وضعیت خاورمیانه سخن گفت و به تشریح دیدگاهش درباره دولت جدید ایران و چگونگی دستیابی به توافق با ایران پرداخت.

سخنرانی رییس‌جمهوری آمریکا پیش از سخنرانی حسن روحانی انجام شد. به گزارش «ایرنا» رییس‌جمهور آمریکا در سخنرانی طولانی خود که حاکی از اشارات مثبت به ایران از جمله اعتراف دوباره به قربانی بودن ایران در مساله سلاح شیمیایی و اشتباهات تاریخی آمریکا درحق ملت ایران اشاره کرد و گفت: در میان مدت، مساله دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و صلح اسرائیل و فلسطین، دو اولویت اساسی دولت آمریکا خواهد بود و حل این مسائل به ثبات بلندمدت جهان کمک خواهد کرد. اوباما به تاریخ بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: ایران و آمریکا از سال ۱۹۷۹ از زمان انقلاب ایران دچار بدبینی بوده‌اند. ایرانی‌ها سال‌هاست که از دخالت‌های آمریکا در امور داخلی خود و سرنگونی دولت ایران (مصدق) در دوران جنگ سرد شکایت دارند. از طرف دیگر آمریکا از نقش ایران در حمایت از گروه‌های مسلح، هدف قرار دادن نظامیان و شهروندان ما و تهدید اسرائیل متحد ما و همچنین گروگانگیری آمریکایی‌ها شکایت داشته‌اند. نمی‌توان بی‌اعتمادی میان دو طرف را یک شبه زدود؛ چراکه تاریخ طولانی دارد. ولی من بر این باورم که اگر بتوان مساله هسته‌ای ایران را حل کرد، می‌توان گامی بزرگ به سوی ایجاد یک رابطه دو جانبه متفاوت برداشت که در آن احترام متقابل وجود داشته باشد. اوباما که در هفته‌های گذشته در نامه‌نگاری رسمی با دولت روحانی مسائل پرونده هسته‌ای ایران را مورد تاکید قرار داده و از تعامل بر سر این موضوع سخن به میان آورده در نطق خود گفت: من در نامه‌ای به رهبر عالی ایران و رییس‌جمهور روحانی تاکید کرده‌ام که ما خواستار حل صلح‌آمیز موضع هسته‌ای ایران هسیتم؛ هرچند آمریکا مصمم است که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. ما به دنبال تغییر نظام ایران نیستیم و ما به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم.

باراک اوباما خواستار عمل ایران به تعهدات بین‌المللی خود شد و گفت: رهبر ایران فتوایی درباره منع استفاده از سلاح هسته‌ای صادر کرده است و رییس‌جمهور روحانی اخیرا گفته است که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. این مواضع می‌تواند مبنایی برای یک توافق معنادار باشد. ما می‌توانیم به راه حلی برسیم که هم حق مردم ایران را به رسمیت شناخته و هم نگرانی بین‌المللی را برطرف کند. برای موفقیت این روند، ایران باید جامعه جهانی را درباره برنامه هسته‌ای خود مطمئن سازد و سخنان مقام‌های ایران باید با عمل همراه باشد. رییس‌جمهور آمریکا گفت: من می‌خواهم این را به روشنی بگویم که ما خوشحال شدیم رییس‌جمهور روحانی از سوی مردم ایران مورد اعتماد قرار گرفته است که راه میانه‌روی را طی کند. با توجه به سخنان آقای روحانی، من جان کری را مسوول پیگیری گفت‌وگو با ایران کردم و در این راستا با متحدانمان در اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و چین هماهنگی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: من معتقدم که راه حل دیپلماتیک باید آزموده شود. اگر ایران راه دیگری را انتخاب کند، به نفع ایران، منطقه و جهان خواهد بود. ما می‌خواهیم به مردم ایران کمک کنیم که در زمینه‌های مختلف آموزش، علم، تجارت و فرهنگ شکوفا شوند. اوباما گفت: ما خواستار حل دیگر مسائل خود با ایران نیز هستیم. اوباما به بحران‌های خاورمیانه اشاره کرد و مدعی شد: متحدان اسد از وی حمایت می‌کنند و دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرد. بحران سوریه تبدیل به یک بحران بین‌المللی شده است و اکنون این مساله را باید جامعه بین‌المللی حل و فصل کند. جامعه جهانی باید برای ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی تلاش کند. وی گفت: یهودیان در اتاق‌های گاز شیمیایی جنگ دوم جهانی کشته شدند. هزاران ایرانی در حملات شیمیایی از بین رفتند. رییس‌جمهور آمریکا خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت برای اطمینان از خلع سلاح شیمیایی سوریه شد و گفت: سازمان ملل باید برای جلوگیری از این مساله فعال شود. وی افزود: زمان آن رسیده است که ایران و روسیه به حمایت از اسد پایان داده و به پیامدهای آن آگاهی یابند. اوباما گفت: آمریکا خواستار تداوم صدور انرژی از منطقه خاورمیانه به جهان است و آمریکا تلاش می‌کند که وابستگی خود را به نفت منطقه کاهش دهد. رییس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که دولت آمریکا به امنیت اسرائیل تعهد داشته و باید روند سازش خاورمیانه میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها فعال شود.

لحن متفاوت اوباما درباره ایران