دنیای اقتصاد- بازار سرمایه در شرایطی ۶ ماه نخست سال ۹۲ را با بازدهی بیش از ۲/۶۲ درصدی سپری کرد که سهامداران خوش‌شانس برخی از گروه‌های بورسی ۳ تا ۴ برابر بازدهی کل بازار، سود شناسایی کردند. بررسی وضعیت گروه‌های بورسی در نیمه نخست سال‌جاری حاکی از آن است که گروه محصولات کاغذی در این مدت ۲۴۹ درصد سود به سرمایه‌گذاران خود رسانده است. حال آنکه گروه فنی و مهندسی بازدهی ۲۱۷ درصدی و گروه محصولات فلزی بازدهی ۱۸۵ درصدی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. این بررسی حاکی از آن است که در این مدت بازدهی تنها یک صنعت بورس؛ یعنی محصولات چوبی منفی بوده است. «دنیای اقتصاد» بررسی کرد

برندگان سودهای نجومی در بورس

بازار سهام در شرایطی طی سال ۹۲ بازدهی ۶۲ درصدی را از خود به نمایش گذاشت که سهامداران صنایعی همچون محصولات کاغذی، فنی و مهندسی و فلزی به ترتیب ۲۴۹، ۲۱۷ و ۱۸۵ درصد سود شناسایی کردند

گروه بورس- علیرضا باغانی: نیمه اول سال جاری در حالی سپری شد که همه بازارهای سرمایه‌گذاری در برابر بورس عقب‌نشینی قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشتند.

بررسی وضعیت شاخص بورس اوراق بهادار تهران در ۶ ماه سپری شده از سال ۹۲ حاکی از آن است که بازار سهام ۶۲ درصد بازدهی به سرمایه‌گذاران داده است، حال آنکه همه بازارهای قابل سرمایه‌گذاری از جمله طلا، سکه، ارز و مسکن افت بازدهی را به خود دیده‌اند.

بخش عمده‌ای از این رخداد ناشی از آرامش سیاسی حاکم شده در کشور بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری است، شرایطی که سبب شد تا قدری از سرکشی‌‌های دلار و سکه کاسته شده و بخش قابل اعتنایی از نقدینگی ۴۷۳ هزارمیلیارد تومانی شناور در کشور جذب بازار سرمایه شود.

وقتی همه چیز برای رشد بورس مهیا است

رصد بازار ارز حاکی از آن است که دلار آمریکا در پایان شهریور ۹۲ نرخ ۲ هزار و ۹۳۵ تومانی را به خود دیده است، حال آنکه قیمت این ارز پرمعامله در پایان سال ۹۱ برابر با ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

این تغییرات نرخ حاکی از افت ۶/۱۳ درصدی نرخ دلار در کشور در سال ۹۲ است، اما از چهارراه استانبول که بگذریم در سبزه ‌میدان جایی که انواع مسکوکات طلا معامله می‌شود، نمایشگر قیمت سکه تمام بهار آزادی از افت ۳۱ درصدی قیمت حکایت دارد. تا جایی که نرخ سکه تمام بهار از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان آخر سال ۹۱ به سطح ۹۳۰ هزار تومان در پایان شهریور ۹۲ رسیده و ۳۱ درصد افت قیمت را به خود دیده است.دلار و سکه در حالی این شرایط نزولی را تجربه می‌کنند که دلار آمریکا در سال ۹۱ رشد ۹۷ درصدی و سکه نیز در همان سال رشد ۸۷ درصدی را به خود دیده بود و شرایط نیمه اول سال جاری کاملا برعکس اتفاقات رخ داده در سال گذشته است، اما بهتر است برای انتشار یک کارنامه کامل برای سکه و دلار باز هم منتظر ماه‌های آتی ماند.در همین حال، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۳۱ هزار تومانی در پایان سال ۹۱ به عدد ۹۵ هزار و ۲۰۰ تومان در پایان شهریور ۹۲ رسیده است و افت ۳/۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

حال آنکه همین طلای پرطرفدار ایرانی در سال ۹۱ رشد ۸۴ درصدی را تجربه کرده بود.

اما در آن سوی مرزها هر اونس طلا در جهان نیز در ۶ ماهه اول سال ۹۲ تنزل ۷/۱۶ درصدی را تجربه کرده است. آن هم در شرایطی که افت نرخ اونس طلا در سال ۹۱ معادل ۷/۲ درصد بود. در حال حاضر طلا در جهان قیمت هزار و ۳۲۵ دلاری را تجربه می‌کند.

اما در بازار مسکن نیز شرایط هرچند بهتر و باثبات‌تر از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بوده و این بازار پرحاشیه نتوانسته در برابر فشارهای موجود برای شکسته شدن قیمت‌ها مقاومت کند، ولی از تیرماه به بعد خود را به سایر بازارهای کم‌فروغ ملحق کرده است تا جایی که به روایت مشاوران املاک بررسی‌های میدانی موجود حداقل افت ۱۰ درصدی قیمت مسکن در پایتخت را حکایت می‌کند. حال آنکه به روایت آمار رسمی بازار مسکن در سال گذشته رشد ۵۶ درصدی و براساس آمار غیر‌رسمی رشد ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی را در پایتخت شاهد بوده است.

اما بازارهای‌ سرمایه‌گذاری در شرایطی یک عقب‌نشینی یکپارچه و کامل را در برابر بورس از خود به نمایش گذاشته‌اند که بازار سهام توانست در سایه آرامش موجود در عرصه سیاسی، رشد نرخ فروش محصولات مهم و کلیدی و در نهایت تثبیت مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار و امیدواری به سیاست‌های توسعه‌ای، رشد قابل توجهی را از خود به نمایش بگذارد.

سهامداران این شرکت‌ها ثروتمند شدند؟

اما ۶ ماهه اول سال جاری در شرایطی دیروز به پایان رسید که غیر از هفته دوم و سوم شهریور‌ماه به دلیل ریسک احتمالی وقوع جنگ در سوریه بازار سهام تقریبا با هیچ‌گونه ریسک جدی مواجه نبود و آرامش موجود در عرصه سیاسی، برگزاری انتخابات مطلوب و ثبات نسبی شرایط اقتصادی به ثبت رکوردهای خیره‌کننده برای بورس تهران منجر شد.

همان طور که اشاره شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد: شاخص بورس تهران در نیمه اول سال بازدهی میانگین ۲/۶۲ درصدی را به ثبت رسانده است، در حالی که بازدهی بازارهایی همچون ارز، طلا و مسکن منفی بوده است و سپرده بانکی نیز در این دوره ۶ ماهه فقط سود ۱۰ درصدی را نصیب سرمایه‌‌گذاران کرده است. اما بازار سرمایه به طور متوسط طی این مدت ۶۲ درصد سود نصیب سهامداران کرده و عبور قدرتمندانه‌ای از بازارهای موازی داشته است.از نکات قابل توجه وضعیت صنایع بورسی اینکه به جز یک گروه مابقی گروه‌ها با بازدهی مثبت و واقعی سودآوری در این ۶ ماهه مواجه بوده‌اند.

محسن نظری تحلیلگر بازار سرمایه در این باره گفت: در بررسی عملکرد ۶ماهه شاخص‌ها شاهد بازدهی بیش از ۲۴۹ درصدی شاخص گروه محصولات کاغذی هستیم، گروهی که شامل دو سهم کاغذ‌سازی ایران و کارتن ایران است. دو سهمی که روند صعودی خوبی را طی چند ماه اخیر در پیش گرفته و بازدهی بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

وی افزود: در پله دوم بهترین بازدهی عملکرد ۶ماهه شاخص‌ها شاهد بازدهی ۲۱۷درصدی شاخص گروه محصولات فنی مهندسی هستیم. گروهی که شامل دو سهم مپنا و تکین‌کو است. این گروه متاثر از رشد بی‌امان و قابل توجه مپنا در چندماه اخیر، پله دوم بیشترین بازدهی صنایع بورسی را اشغال کرده است.

به گفته نظری، سومین رتبه بیشترین بازدهی ۶ماهه سال ۹۲ هم نصیب شاخص محصولات فلزی با سودآوری ۱۸۵ درصدی شده است. گروهی که به دلیل رشد قیمت بسیار عالی دو سهم ماشین سازی اراک و آذرآب یکی از پربازده ترین شاخص‌های ۶ ماهه اول سال ۹۲ را به خود اختصاص داده است.

فقط یک گروه زیان‌ده بود؟

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این پروسه زمانی شاخص محصولات چوبی با بازدهی منفی ۱۴درصدی بیشترین بازدهی را به ثبت رسانده، گروهی که تک سهم فیبر ایران را در خود جای داده است.در واقع این گروه تنها گروهی بود که در ۶ماهه اول سال با بازدهی منفی همراه بوده است.

برندگان سودهای نجومی در بورس