گروه بورس کالا- سحرنمایشی: حضور دکتر حسن روحانی در نشست سازمان ملل باعث شد قیمت ارز در بازار داخلی با روند کاهشی محسوسی مواجه شود که این امر بر بازارهای داخلی نیز اثر مستقیمی داشت. با این حال همچنان کارشناسان معتقدند قیمت ارز توانایی آن را دارد که بیش از این کاهش یابد. البته این در شرایطی است که برخی دیگر از فعالان آگاه معتقدند به دلیل ایجاد جو خرید در بازار و افزایش تقاضا، احتمالا با رشد قیمت‌ها در هفته جاری مواجه خواهیم شد. البته ممکن است با افزایش مجدد قیمت‌ها، تجار در معاملات خود دچار تردید شوند و این رکود ادامه‌دار شود. اما از آنجا که در بازارهای جهانی فلزات پایه رگه‌هایی از مثبت شدن بازارها به چشم می‌آید و امیدواری‌ها به تناسب افزایش سطح تقاضا دیده می‌شود، می‌توان به بهبود وضعیت بازار داخلی نیز با توجه به وضعیت نرخ ارز امیدوار بود.

قیمت فلزات پایه طی هفته گذشته به تاثیر از نرخ ارز و اخبار سیاسی روند کاهشی به خود گرفت و تا انتهای هفته با همین روند ادامه یافت. به گفته فعالان بازار اکنون شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر نرخ ارز هم ثابت بماند، انتشار اخبار و شایعات موجب نوسان قیمت‌ها خواهد شد. به عقیده آنها شرایط کنونی شرایط واقعی بازار است و اثرات جانبی در معاملات با تأثیر بر سطوح تقاضا و عرضه خودنمایی می‌کنند.

به گفته یکی از فروشندگان فلزات پایه در بازار آزاد در حال حاظر بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در هفته جاری مجددا نزولی شوند، چراکه پس از گفته‌های ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی مبنی بر به کف رسیدن نرخ ارز، معامله‌گران مجددا خریدهایشان را انجام دادند و همین افزایش تقاضا موجب شد که قیمت‌ها با رشد اندکی طی هفته جدید رو‌به‌رو شوند؛ هرچند فعلا اثرات سخنان سیف در بازار به دلیل واکنش دولت به این سخنان و اعلام این موضع که منظور از سخنان وی تثبیت بازار ارز است کاهش یافته و اثرات این سخنان به حداقل رسیده است.

از سوی دیگر در بازار‌های جهانی نیز طی هفته گذشته برای سرمایه‌گذاران در آسیا و اروپا اگر چه قضیه توافقات نهایی در سیاست‌های مالی و پولی ایالات متحده مهم‌ترین خبر برای رشد بازارها به خصوص بازار فلزات بود، اما اوضاع منطقه یورو و استفاده از ابزارهای مالی و پولی برای تغییر شرایط موجود اقتصاد این منطقه از دیگر دغدغه‌هایی است که سرمایه‌گذاران به شدت به آن فکر می‌کنند، زیرا با توجه به شاخص‌های اقتصادی همچون میزان نرخ رشد اقتصادی به تناسب بالا ماندن نرخ تورم و بیکاری، احتمال اینکه شرایط رکودی در اروپا به سرعت از بین رود، غیرممکن است، به همین دلیل امسال نیز همچنان تردیدها باقی خواهند ماند و برای بازارهای کالایی اروپا همچون فلزات پایه تغییرات منفی خواهد بود. البته این در شرایطی است که در صورت تداوم تردیدها در خصوص راه بحران یورو افت قیمت فلزات پایه تداوم خواهد یافت.

البته تغییرات کاملا به اتفاقات و تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران اقتصادی وابسته است، اما همچنان بازارهای مالی و کالایی غیرسرمایه‌ای به شدت از آینده وحشت دارند، زیرا تکلیف آنها مشخص نیست؛ به همین خاطر پیش‌بینی‌ها برای کوتاه‌مدت به تاثیر از اخبار و گزارش‌های منتشر شده ممکن است تحقق پیدا نکند.

بازار به رونق معاملات خوش‌بین است