جهان‌سهم - پنج‌شنبه متعاقب انتشار دو گزارش مثبت از اقتصاد آمریکا، شاخص‌های مالی در این کشور و نیز قیمت مس و نفت خام افزایش یافت زیرا به نظر می‌رسد روند بهبود وضعیت اقتصاد ادامه داشته است. در گزارش اخیر وزارت بازرگانی آمریکا آمده است، اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری سریع‌تر از سه ماهه اول رشد کرده و نیز در گزارش وزارت کار به این نکته اشاره شده است که تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری در هفته گذشته به شکل غیرمنتظره کاهش یافته و به پایین‌ترین میزان از شش سال پیش رسیده است. طی چند روز اخیر شاخص‌های مالی در آمریکا و برخی بازارهای بزرگ جهان کاهش یافته بود زیرا اختلاف نظرهایی بر سر بودجه و سقف بدهی‌های دولت آمریکا ایجاد شده است، اما دو گزارش مثبت پنج‌شنبه از تاثیر این عامل کاسته است. در گزارش وزارت بازرگانی آمریکا آمده است، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم ۵/۲ درصد در مقیاس سالانه رشد کرده است که سریع‌تر از سه ماهه اول است. در تخمین اولیه وزارت بازرگانی که چند هفته پیش منتشر شد نیز همین رقم ذکر شده بود. البته در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند رقم رشد ۶/۲ درصد باشد.

از سوی دیگر وزارت کار آمریکا در گزارش پنج‌شنبه خود اعلام کرد: تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری در هفته گذشته با ۵ هزار مورد کاهش به ۳۰۵ هزار مورد در مقیاس فصلی رسیده و این به آن معنا است که شرایط بازار کار در حال بهتر شدن است. البته قیمت کالاها و خدماتی که خانوارهای آمریکایی مصرف کرده‌اند برای نخستین بار طی چهار سال اخیر کاهش یافته است.

با انتشار دو گزارش مثبت از اقتصاد آمریکا، اکنون احتمال محدود شدن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی این کشور افزایش یافته است. کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی در نشست هفته پیش خود با اشاره به این واقعیت که هنوز شرایط اقتصادی خیلی خوب نشده و برای محدود کردن سیاست‌های حمایتی خیلی زود است، تغییری در برنامه خرید اوراق قرضه دولت از سوی بانک مرکزی نداد. بن برنانکه رییس بانک مرکزی آمریکا نیز در کنفرانس خبری اعلام کرد، ما منتظر انتشار گزارش‌های جدید از وضعیت شاخص‌های اقتصادی هستیم و اگر ثابت شود شرایط به شکل پایا در حال بهتر شدن است، میزان خرید اوراق قرضه دولت کاهش خواهد یافت.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند سیاست‌های انبساطی در نشست ماه دسامبر کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا محدود خواهد شد و میزان محدود شدن اندک خواهد بود زیرا برخی گزارش‌ها از وضعیت اقتصاد آمریکا منفی است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد شاخص‌های مالی، قیمت مس و نفت خام