گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار چهارشنبه در حالی با رشد ۷/۰ درصدی شاخص مواجه بود که این امر نشان از ادامه خوش‌بینی‌ها در پی نشست شصت و هشتم مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دارد. در این شرایط بررسی و مطالعه روند صنایع بورسی حکایت از آن دارد که این صنایع نیز با نتایج مثبت این نشست همراه شده‌اند. بر این اساس، گروه پتروشیمی در ادامه روند صعودی خود رشد ۸/۱ درصدی را در روز چهارشنبه ثبت کرد. «فارس» و «پارسان» در این میان، تاثیرگذارترین نمادها بر روند مثبت شاخص کل بودند و با صف خرید‌های سنگینی به ترتیب به ارزش ۲۱۵ میلیارد و ۴۰ میلیارد ریال مواجه شدند. همچنین خرید ۵۰ میلیون سهم «پارسان» توسط شرکت کیامهستان در خور توجه است. محمد شکوری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند این گروه می‌گوید: به‌رغم کاهش قیمت ارز برخلاف پیش‌بینی‌های اول سال، بیشتر شرکت‌های این گروه در حساب‌های مالی محتاطانه عمل کرده و معیار را ارز مبادله‌ای در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین، این گروه چندان تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت؛ ضمن آنکه بر اساس اظهارات رییس بانک مرکزی درخصوص رسیدن به کف قیمت ارز، این روند نزولی ادامه‌دار نخواهد بود. وی در تبیین علت رشد این گروه می‌افزاید: تحریم‌ها هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم اثر منفی بر این گروه داشته است؛ یعنی از یک سو تحریم باعث کاهش صادرات و در نتیجه عدم استفاده از کل ظرفیت تولید این شرکت‌ها شده و از طرف دیگر، تحریم‌های حمل و نقل و امثال آن افزایش هزینه اولیه صادرات را رقم زده است. به عنوان مثال، در هلدینگ خلیج فارس اکثر شرکت‌های زیرشاخه با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی فعالیت می‌کنند. بنابراین، امید به بهبود روابط خارجه تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت این گروه خواهد داشت. وی همچنین تاکید می‌کند: صنایع مربوط به نفت و پتروشیمی در کشور ما از مزیت نسبی برخوردارند، به این معنا که بهبود اوضاع کلان اقتصادی بیشترین اثر را روی این گروه‌ها خواهد داشت. به علاوه، با حضور وزیران و مدیران جدید که از صلاحیت کافی برخوردارند، امیدواری به پیشرفت هرچه بیشتر این صنایع به ویژه در جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای افزون شده است. در این شرایط گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند مثبت خود را ادامه دادند. «شبندر» بیشترین معاملات گروه را به خود اختصاص داد و به همراه «شبریز» جزو نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل شناخته شدند. همچنین، راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی پتروشیمی تبریز از جمله خبرهای مهم این نماد به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی در ادامه روند صعودی خود روز چهارشنبه تغییرات چندانی را شاهد نبود. «فملی» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر بیشتر مورد توجه حقوقی‌ها بوده است.

در معاملات پایان هفته، بانک‌ها دومین روز منفی خود را در حالی ادامه دادند که بسیاری از نمادها نظیر «وپارس»، «وتجارت» و «وپاسار» جزو نمادهای منفی تاثیرگذار بر شاخص کل بودند. همچنین، «وبصادر» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با فروش سنگین حقوقی‌ها مواجه بوده است. در این شرایط گروه کانه‌های فلزی روند مثبت خود را ادامه دادند و «کچاد» جزو نمادهای بسیار موثر بر شاخص کل بود. «ومعادن» بیشترین حجم معاملات را در این گروه در اختیار داشت که عمده معاملات را حقوقی‌ها انجام دادند. به علاوه، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی روند صعودی خود را ادامه دادند و «وصندوق» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت؛ به طوری که طی روزهای اخیر عمدتا حقوقی‌ها را در صف خرید دیده است.

در معاملات روز چهارشنبه، بخش عمده‌ای از سهام نماد «اخابر» توسط حقوقی‌ها خریداری شد و با افزایش قیمت روند صعودی گروه را رقم زد.

گروه سیمانی نیز روند مثبت خود را ادامه دادند و «سشرق» بیشترین حجم معاملات را با حضور حقیقی‌ها در اختیار گرفت. همچنین، در معاملات پایان هفته «سفارس» با صف خرید ۳۲ میلیارد ریالی مواجه بود. از سوی دیگر، گروه خودرو که طی روزهای اخیر به شدت مثبت شده بود، در پایان هفته به فاز اصلاح قیمت رفته و کمی منفی شد. صف فروش برخی نمادهای گروه نظیر «خبهمن»، «خساپا» و «خپارس» در این روند موثر بودند. همچنین، «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها مواجه بوده است. در نهایت، گروه سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «وساپا» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت در حالی که طی چند روز گذشته عرضه‌های سنگینی را از سوی حقوقی‌ها شاهد بوده است.

تداوم رشد صنایع بورسی در پایان هفته