گروه بنگاه‌ها - مدیر نمایشگاه اصفهان پلاست با اشاره به حضور ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه گفت: شرکت‌هایی از کشورهای ترکیه، ژاپن و امارات در این نمایشگاه حضور دارند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی شالباف روز گذشته در نشست خبری این نمایشگاه، این رویداد را بزرگ‌ترین گردهمایی صنایع تکمیلی پتروشیمی خواند که آبان ماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران به حدود ۶۰ میلیون تن افزایش یافته است، گفت: بر اساس برنامه‌های کلان دولت باید با ساخت ۷۰ تا ۷۳ طرح جدید ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری به بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

شالباف با تاکید بر اینکه در کنار افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در بخش بالادستی، توسعه صنایع تکمیلی به منظور تکمیل زنجیره‌های ارزش یکی از سیاست‌های در دست اجرای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برنامه پنجم و ششم توسعه است، تصریح کرد: از این رو هم اکنون برنامه‌های متعددی به منظور کاهش خام فروشی محصولات پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه توسعه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی علاوه بر کاهش خام فروشی و اشتغال پایدار، منجر به متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران خواهد شد، اظهارکرد: بر این اساس توسعه صنایع تکمیلی منجر به افزایش تعداد بازارهای هدف پتروشیمی ایران در چهار گوشه جهان خواهد شد.

شالباف با اشاره به برگزاری این نمایشگاه‌ بین‌المللی به عنوان قدیمی‌ترین گردهمایی صنایع تکمیلی پتروشیمی ایران، اظهارکرد: این نمایشگاه ۱۵ تا ۱۸ آبان ماه با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، تشکل‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلیمری در اصفهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حضور ۹ شرکت و نمایندگی معتبر آسیایی و اروپایی از کشورهایی همچون آلمان، ترکیه، چین و برخی از کشورهای همسایه قطعی شده است، یادآور شد: نمایشگاه امسال در چهار گروه اصلی کالایی شامل تولید و عرضه‌کنندگان مواد اولیه، ماشین‌آلات، خدمات صنعتی، فنی و مهندسی، بازرگانی و تولید و عرضه محصولات نهایی برگزار خواهد شد؛ ضمن آنکه در حاشیه این گردهمایی برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم در دستور کار قرار گرفته است. شالباف با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌های معتبر در ایران و رقابت با نمایشگاه‌های خاورمیانه همچون عرب پلاست و یورو ارشیا ترکیه منجر به ادامه رقابت صنایع تکمیلی پتروشیمی ایران با برخی از رقبای منطقه‌ای صنعت پتروشیمی ایران همچون عربستان سعودی و ترکیه خواهد شد، تصریح کرد: از سوی دیگر برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه را برای افزایش صادرات محصولات تکمیلی ونهایی پتروشیمی و پلیمری ایران به کشورهای منطقه همچون عراق، پاکستان، کشورهای آسیای میانه، حوزه قفقاز و منطقه خلیج فارس فراهم می‌کند.