رضایت سهامداران با تقسیم 200 ریال سود از سوی «سیمان فارس و خوزستان»
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان فارس و خوزستان با حضور بیش از 79 درصد سهامداران این شرکت در محل تالار معلم برگزار شد.
این مجمع به ریاست آقای بهروز خالق و نظارت آقای مجتبی حقیقت‌جو و سرکار خانم ملیحه غنی و دبیری آقای سیداحمد موسوی، مدیر مالی شرکت سیمان فارس و خوزستان تشکیل شد.
آقای مهندس لطفی مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان در ابتدای مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره در سال مالی ۹۱ به سوالات سهامداران پاسخ داد.
در ادامه این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران، تقسیم مبلغ ۲۰۰ ریال سود نیز از سوی سهامداران تصویب شد.
مهندس مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان درآغازمجمع با تبیین برنامه‌ها و استراتژی‌های راهبردی شرکت گفت: سهم هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین از کل ظرفیت اسمی‌تولید و تحویل سیمان کشور با دارا بودن حدود ۳۰ واحد تولیدی حدود ۳۳ درصد است و این مجموعه با رشد قابل‌توجه صادرات موفق شده است، محصولات تولیدی خود را به کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان، عمان، امارات، قطر، عربستان، کویت و... صادرکند. ایشان افزودند: ایران با ۶/۱۳ میلیون تن صادرات کلینکر وانواع محصولات سیمانی (حدود ۳۲ درصد ازاین صادرات متعلق به هلدینگ سیمان فارس وخوزستان وتامین است) در سال ۲۰۱۲ بزرگ‌ترین صادرکننده سیمان درجهان بوده که در مقایسه با سال قبل ازآن ۳۰ درصد رشد داشته است.
مهندس لطفی تصریح کرد در سال ۹۱ معادل ۲۵/۷۰ میلیون تن سیمان در ایران تولید شده که درمقایسه با سال قبل از آن ۷/۵ درصد رشد نشان می‌دهد و در۵ ماه نخست امسال۴/۳۱ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده که ۳/۱۰ میلیون تن، معادل ۸/۳۲درصد از سهم کل کشور متعلق به مجموعه فارس وخوزستان وسیمان تامین بوده است.
وی با اشاره به افق روشن وآینده موفق فراروی سهامداران این شرکت خاطرنشان کرد با همدلی وحمایت قابل‌تقدیرکلیه سهامداران به ویژه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مجموعه فارس وخوزستان همواره ضمن گسترش بازارهای داخلی وخارجی مصمم است جایگاه نخست خود را در عرصه تولید و صادرات در ایران و خاورمیانه ارتقا بخشد.

پیام هیات مدیره
با حمد و سپاس خداوند که توفیق داد تا در خدمت سهامداران گرامی باشیم، هیات مدیره بر خود لازم می‌داند اعتماد کلیه سهامداران محترم را سپاس گفته و قدردانی خود را ابراز نماید.
طی سال مالی مورد گزارش با کنترل موثر بر تعداد 13 واحد تولید سیمان خاکستری و سفید همچنین تعداد 12 شرکت مرتبط با شرکت‌های سیمانی به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در تولید سیمان فعالیت نموده و بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروه‌های تولید سیمان کشور به خود اختصاص داده است.
شرکت همواره استراتژی حفظ و افزایش سهم خود در بازار سیمان و اقدامات اساسی جهت افزایش ارزش خالص دارایی‌های شرکت (NAV) در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصت‌های موجود بازار را مدنظر قرار داده و به همین منظور افزایش ظرفیت، بهینه‌سازی خطوط و ایجاد کارخانجات جدید را برای رسیدن به ظرفیت 54/19 میلیون تن در سال در شرکت‌های تابعه اجرا کرده است و با اعمال کنترل در اداره شرکت‌های زیرمجموعه توانسته است در سال مورد گزارش از 5/17 میلیون تن ظرفیت اسمی امکانات تولیدی در اختیار مقدار 4/16 میلیون تن تولید و تحویل داشته باشد که مقدار 5/83 درصد در بازار داخل 5/16 درصد صادر شده است این میزان تولید و تحویل به ترتیب مقدار 4/23 درصد و 8/23 درصد سیمان تولید و تحویل شده کشور را شامل می‌شود.
در سال مالی جدید، هیات مدیره اطمینان می‌دهد در جهت تحقق منافع هلدینگ و سهامداران گرامی، تمام تلاش خود را معمول نماید و در این مسیر نیازمند الطاف الهی، دعای خیر سهامداران و تلاش بی‌وقفه کلیه همکاران می‌باشد.

چشم‌انداز هلدینگ
پیشرو در استفاده بهینه از منابع و ایفای نقش رهبری در صنعت سیمان و صنایع وابسته در منطقه خاورمیانه

ماموریت
1- کسب ارزش‌های موردانتظار سهامداران و سایر ذی‌نفعان
2- مدیریت بازار محصولات و خدمات سیمان و صنایع وابسته
3- بهبود فرآیندهای کسب و کار جهت استفاده بهینه از منابع
4- توسعه مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش.
مرور کلی بر عملکرد هلدینگ، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در سال مالی مورد گزارش
* بازنگری برنامه استراتژیک در کمیته راهبردی هلدینگ و تصویب برنامه استراتژیک شرکت توسط هیات مدیره و تشکیل کارگروه‌های هم‌اندیشی جهت تهیه برنامه‌های عملیاتی.
* تشکیل جلسات با شرکت‌های تابعه به منظور بررسی برنامه‌های استراتژیک شرکت‌ها و میزان دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت‌ها براساس شاخص‌های راهبردی و مدل BSC و استفاده از جداول TLR.
* انجام بازدیدهای ادواری براساس برنامه زمان‌بندی شده و همچنین بازدیدهای خاص از شرکت‌های تابعه و بررسی مسائل فنی، مالی، اداری و بازرگانی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و ارائه پیشنهاد جهت برطرف نمودن اشکالات و ایرادات مشاهده شده
* دعوت از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌های گروه جهت حضور در جلسات هیات مدیره هلدینگ و ارائه گزارش عملکرد، بیان ‌نظرات اعضای هیات مدیره در رابطه با گزارش‌های عملکرد.
* تشکیل جلسات بررسی عملکرد میان‌دوره‌ای 3‌ماهه، 6ماهه، 9 ماهه و بودجه سالانه شرکت‌های گروه
* تشکیل جلسات با شرکت‌های گروه به منظور بیان ضرورت تدوین برنامه استراتژیک و همکاری در جهت تدوین برنامه‌های استراتژیک و بررسی شرکت‌هایی که تا پایان سال مالی سند استراتژیک، پروژه‌های عملیاتی، شاخص‌های اندازه‌گیری در قالب مدل BSC را ارائه کرده‌اند.
* انجام مراقبت‌های ویژه در کارخانه‌ها جهت کاهش توقفات خطوط تولیدی در شرکت‌های تابعه.
* تاکید بر تولید سیمان‌های پوزولانی و آمیخته به منظور افزایش تولید سیمان و کاهش بهای تمام شده که در بعضی از شرکت‌ها تحقق یافته است.
* پیگیری فروش دارایی‌های مازاد و غیرمولد شرکت‌های تابعه به منظور تامین بخشی از نیازهای مالی.
* تاکید بر ایجاد هم‌افزایی، به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی، به منظور ایجاد ارزش افزوده.

تاریخچه
شرکت سیمان فارس و خوزستان در تاریخ 28/3/1329 با سرمایه‌گذاری مشترک سازمان برنامه و شرکت سهامی سیمان شیراز با سرمایه اولیه 200 میلیون ریال تاسیس و تحت شماره 155 به نام «شرکت سهامی سیمان فارس» در اداره ثبت شرکت‌های استان فارس (شیراز) به ثبت رسید. در سال 1332 محل شرکت از شیراز به تهران و به آدرس خیابان ولیعصر - کوچه شهید فلاح‌زادگان - پلاک 16 انتقال یافت و تحت شماره 4081 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.
در سال 1334 کارخانه سیمان شیراز با ظرفیت اسمی روزانه 200 تن به بهره‌برداری رسید و سپس در سال 1339 کارخانه سیمان دورود با ظرفیت اسمی 600 تن از سازمان برنامه خریداری و به تدریج با خرید و احداث کارخانجات جدید و توسعه کارخانجات قبلی بر حجم ظرفیت تولیدی خود افزود. پس از تصویب قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفندماه 1347، شکل حقوقی شرکت به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 4/12/1351 به سهامی عام تبدیل و نام شرکت به «شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان» تغییر یافت. در دی‌ماه 1354 سهام شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. شرکت سیمان فارس و خوزستان با داشتن بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در عرصه صنعت سیمان، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه است. براساس سیاست‌های متخذه در جهت ساماندهی بهینه شرکت و استقلال واحدهای تابعه در قالب شخصیت‌های حقوقی، آخرین واحد یعنی سیمان آبیک در سال ۸۳-۱۳۸۲ به عنوان یک واحد مستقل تبدیل و عملا شرکت سیمان فارس و خوزستان به شرکت مادر تخصصی در صنعت سیمان تبدیل گردید. عمده درآمدهای عملیاتی این شرکت از شرکت‌های تابعه در صنعت سیمان یا زنجیره تولید این صنعت (مادر تخصصی) همراه با کنترل موثر تامین می‌گردد. براساس مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ۸/۹/۱۳۸۵ سال مالی شرکت از خردادماه هر سال شروع و تا پایان اردیبهشت سال بعد به پایان می‌رسد.

موضوع فعالیت هلدینگ
طبق ماده 3 اساسنامه شرکت مصوب 6/12/1381 موضوع فعالیت شرکت عبارت است از:
الف- سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه صنعت سیمان به صورت اخص و سایر فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج کشور، اعم از تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی، مالی و خدماتی و تشکیل انواع شرکت‌ها
ب- خرید و فروش، ایجاد، توسعه، راه‌اندازی و اداره واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، مواد اولیه و ماشین‌آلات
د- خرید و فروش و پذیره‌نویسی سهام، اوراق تجارتی و معاملات اوراق بهادار داخلی و خارجی، انتشار اوراق مشارکت و انجام هرگونه عملیات مالی داخلی و خارجی در جهت اهداف شرکت
ه- آماده‌سازی شرکت‌های سرمایه‌پذیر جهت ورود به بورس اوراق بهادار
و- دریافت و ارائه خدمات مشاوره‌ای، نظارت، سرپرستی، مدیریت، کارگزاری و نمایندگی در زمینه فعالیت‌های شرکت
ز- انجام کلیه معاملات و عملیات تجاری و غیرتجاری با هر شخص و هرجا و انجام کلیه امور و عملیاتی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم برای اجرای موضوع شرکت ضروری تشخیص داده شود.
برنامه آتی شرکت برای تکمیل این پروژه‌ها:
با توجه به جمع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شرکت سیمان آبیک و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه افزایش ظرفیت خط ۳، اتمام پروژه مزبور در زمره اولویت‌های سیمان فارس و خوزستان در سال ۹۲ می‌باشد.

خلاصه اطلاعات اصلی شرکت‌های سرمایه‌پذیر هلدینگ
هلدینگ فارس و خوزستان به طور مستقیم و غیرمستقیم در ۱۲ شرکت سیمانی و حدود ۱۰ شرکت غیرسیمانی که در زمینه‌های خدمات مهندسی، ماشین‌سازی، تولید قطعات چدنی و ماشین‌کاری، بازرگانی، تولید لوله و ورق آزبستی سهامدار می‌باشد و بر عملکرد آنها از جنبه‌های عملیاتی، مالی، فنی و بازرگانی کنترل موثر دارد. تعدادی از شرکت‌های فوق (غیرسیمانی) در کمیته ساماندهی تعیین تکلیف شده و تصمیمات متخذه توسط هیات مدیره در مورد آنها اجرایی خواهد شد.

برنامه‌های آینده شرکت
1- اصلاح ساختار مالی از طریق ساختار سرمایه شرکت اصلی
2- بهبود سیستم کنترل‌های داخلی و شناسایی ریسک شرکت‌های تابعه
3- رعایت انضباط مالی در شرکت‌های تابعه
4- ادامه بازرسی‌های دوره‌ای در شرکت‌های تابعه به منظور بررسی اقدامات انجام شده در رابطه با مسائل و نقاط قابل بهبود که طی گزارش‌های قبلی استخراج و اعلام گردیده است
5- بررسی و بازنگری فرآیندهای تولید در شرکت‌های تابعه جهت بهبود و افزایش راندمان
6- افزایش بهره‌وری در شرکت‌های تابعه به منظور افزایش درآمد و تامین منابع سهامداران
7- هماهنگی با شرکت‌های گروه و هلدینگ‌های سیمان در جهت اصلاح قیمت‌های فروش صادراتی
8- اجرای پروژه‌های بهبود در شرکت‌های تابعه و اندازه‌گیری درصد پیشرفت آنها براساس TLR و همچنین اندازه‌گیری نتایج حاصل از پروژه‌های بهبود بر شاخص‌های تعیین شده در چهار منظر جدول BSC
9- بازنگری استراتژی‌های اصلی و استراتژی‌های پشتیبان شرکت اصلی با توجه به سند چشم‌انداز 1404 و استراتژی‌های سهامدار عمده و طرح جامع سیمان
10- اجرای طرح اتوماسیون اداری (OA)
11- اجرای طرح هوش تجاری (BI) در شرکت اصلی و شرکت‌های تابعه به منظور تبادل اطلاعات
12- استفاده از برند تجاری جهت استفاده توسط شرکت‌های سیمانی تابعه
13- تاکید بر تنوع محصول شرکت‌های تابعه از جمله تولید سیمان‌های آمیخته و سیمان‌های ویژه
14- استفاده بهینه از انرژی‌های الکتریکی و حرارتی به منظور مدیریت هزینه‌ها
۱۵- تاکید بر ادامه ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه مسائل زیست‌محیطی، مالیاتی، کار و تامین اجتماعی به شرکت‌های تابعه
۱۶- تعیین تکلیف و ساماندهی سایر شرکت‌هایی که فرآیند کار فروش، انحلال یا ... انجام شده و در دست اقدام می‌باشند
۱۷- استقرار کامل سامانه‌های مدیریت در کلیه شرکت‌های تابعه.

رضایت سهامداران با تقسیم 200 ریال سود از سوی «سیمان فارس و خوزستان»

رضایت سهامداران با تقسیم 200 ریال سود از سوی «سیمان فارس و خوزستان»