گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: تماس اوباما با رییس‌جمهور کشورمان به هنگام ترک نیویورک و وعده‌های جان‌کری در خصوص راه‌حل‌های کوتاه‌مدت تحریم‌ها به شرط همکاری ایران، امید به بهبود روابط خارجی را افزایش داده است و در این بین سهامداران از این وقایع استقبال مناسبی کرده‌اند به طوری‌که بازار دیروز با رشد چشمگیر ۲ درصدی شاخص کل مواجه شد. در این شرایط صنایع بورسی شاهد تشدید نوسان چه از نوع مثبت و چه منفی بوده‌اند که روزهای خوبی را برای سهامداران به‌ویژه با دید کوتاه‌مدت فراهم آورده است. در این میان، گروه دارویی روند مثبت خود را ادامه داد. «والبر» به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ شرکت‌های دارویی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با حضور حقیقی‌ها مواجه بوده است. همچنین دیروز، حراج مجدد «ددام» صورت گرفت که با صف فروش به کار خود پایان داد.

در گروه مواد غذایی هم روند صعودی ادامه یافت به طوری‌که «وبشهر»، بزرگ‌ترین هلدینگ شرکت‌های غذایی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. گفتنی است طی روزهای اخیر این نماد با حضور پررنگ حقوقی‌ها مواجه بوده است. در معاملات روز گذشته، این نماد با صف خرید نسبتا سنگینی روبه‌رو شد. همچنین با آغاز فصل مدارس، رونق فروش تنقلات غذایی باعث مثبت شدن برخی نمادهای این گروه نظیر «غپینو» شده است که دیروز نیز پس از «وبشهر» بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.

در این شرایط گروه رایانه‌ای نیز به روند مثبت خود ادامه داد. «رتاپ» به عنوان منفی‌ترین نماد گروه بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که در پایان هفته گذشته با فروش عمده توسط حقوقی‌ها روبه‌رو بوده است. حسام حسینی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد روزهای اخیر این گروه اظهار می‌کند: عمده نمادهای این گروه در تعامل با بانک‌ها است؛ بنابراین، کلیه عوامل بنیادی که بر روی گروه بانک‌ها تاثیرگذار است نظیر کاهش نرخ دلار و امید به رفع تحریم‌ها، بهبود وضعیت گروه رایانه‌ای را نیز در بر دارد. وی همچنین می‌افزاید: افزایش تراکنش‌های انجام ‌شده توسط سیستم «شاپرک» نسبت به سال گذشته (حدود ۶۰ درصد) و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ اجاره خودپردازهای ثابت و سیار که از جمله منابع اصلی درآمدی شرکت‌های رایانه‌ای است امید به سودآوری بیشتر این نمادها را به دنبال دارد.

از سوی دیگر شاهد تداوم روند مثبت گروه ساختمانی بودیم به طوری‌که «ثشاهد» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر حقوقی‌ها را در نقش فروشنده دیده است. همچنین، «ثاخت» به علت به حد نصاب نرسیدن حاضرین مجمع بازگشایی شد و معاملاتش با حضور ۱۰۰ درصدی حقیقی‌ها انجام شد.

گروه حمل‌و‌نقل نیز رشد ملایم خود را ادامه داد. «حفارس» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد؛ به طوری که در معاملات این نماد به‌رغم عدم حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار، بخشی از فروش را در اختیار گرفتند. همچنین، «حتاید» مشمول رفع گره معاملاتی شد که حقیقی‌ها در نقش فروشنده و حقوقی‌ها خریدار ظاهر شدند و در نهایت با صف خرید ۱۴ میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

در این شرایط برقی‌ها به روند صعودی خود ادامه دادند. «بترانس» به عنوان پرمعامله‌ترین نماد گروه، طی روزهای اخیر با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده مواجه بوده است. از سوی دیگر، قندی‌ها که روزهای منفی را سپری می‌کردند دیروز با افت چشمگیر ۳/۲ درصدی مواجه شدند. کاهش مجدد نرخ ارز و رفع گره معاملاتی «قصفها» از جمله عوامل این افت به شمار می‌آیند. این نماد به طور کامل میان حقیقی‌ها معامله و با صف فروش ۱/۲ میلیون سهمی مواجه شد. همچنین، «قشرین» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.

از سوی دیگر گروه ماشین‌آلات روند صعودی خود را با رشد ۶/۳ درصدی ادامه داد. «تکمبا» بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد که طی روزهای گذشته، تقریبا تمامی معاملات آن توسط حقیقی‌ها انجام شده است. همچنین، «لخزر» پس از عدم کشف قیمت، دیروز مجددا حراج که با استقبال حقیقی‌ها مواجه شد.

گروه لاستیکی روند مثبت خود را ادامه داد به طوری که «پتایر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند منفی خود را ادامه دادند و «کترام» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.

فرصتی مناسب برای نوسان‌گیران بورسی