معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: در صورت همکاری نظام بانکی کشور تا سال آینده ١٠ طرح پتروشیمی به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار «شانا» اظهار کرد: طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در صورت سرمایه‌گذاری‌های جدید و حمایت بانک‌های داخلی می‌تواند اهداف برنامه پنجم توسعه را محقق کند. مهندس عباس شعری مقدم افزود: ١٠ طرح پتروشیمی با ظرفیت ٥ میلیون تن در اولویت قرار دارند که فاینانس لازم را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند، اما به علت برخی قوانین در نظام بانکی هنوز نتوانسته‌اند تامین مالی لازم را کسب کنند.

وی تصریح کرد: از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی درخواست دارم زمینه تامین مالی این طرح‌ها را تسهیل کرده تا این مجتمع‌های پتروشیمی هرچه زودتر بتوانند عملیاتی شوند.

شعری مقدم گفت: اصلاح برخی از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در نظام بانکی کشور می‌تواند مشارکت بانک‌ها در طرح‌های پتروشیمی ایران را افزایش دهد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران قابلیت‌ها و جذابیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد و ما ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری از تمام آنان حمایت خواهیم کرد.

وزیر نفت چندی پیش اعلام کرده بود:‌ امیدواریم با استفاده از امید و تلاش شکل گرفته در صنعت نفت، ارزش تولیدات پتروشیمی ایران را از ٢٠ میلیارد دلار کنونی به بیش از ٤٠ میلیارد دلار برسانیم.

زنگنه افزوده بود: پتروشیمی می‌تواند سبب دور شدن ایران از سیاست خام فروشی شود؛ این صنعت افزون بر تولید ثروت می‌تواند زنجیره ارزش را در صنایع پایین دستی تکمیل و همراه با ایجاد اشتغال محصولات متنوعی تولید کند.

وی تاکید کرد امروز باید از بخش خصوصی با ایجاد زیربناهای لازم و حمایت‌های مدیریتی و همچنین تامین مستمر خوراک حمایت شود و از مشارکت دولتی جلوگیری به عمل آید؛ البته در این مسیر باید از رانت خواری نیز جلوگیری کنیم و فرصت‌های برابر را برای همه در این صنعت ایجاد کنیم.

وزیر نفت تصریح کرده بود: صنعت پتروشیمی برای گذراندن مشکلات کنونی باید تلاش بیشتری کند تا تولید خود را هر چه بیشتر افزایش دهد چرا که پویایی در این صنعت موجب افزایش ثروت ملی ایران خواهد شد.