دنیای اقتصاد - بیرجند - محبوبه قاسم‌زاده: مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های فاضلاب خراسان جنوبی به دلیل کمبود منابع مالی پیشرفت فیزیکی بسیار کندی دارند. سید مجتبی عراقی زاده اظهار کرد: در حال حاضر 135 هزار مشترک آب و 30 هزار مشترک فاضلاب فقط در شهر بیرجند وجود دارند.
وی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرای فاضلاب در استان، تصریح کرد: پروژه‌های فاضلاب علاوه بر بیرجند در شهرهای قائن، فردوس و سربیشه از چهار سال قبل شروع شده و به دلیل کمبود منابع مالی با مشکل مواجهند و از برنامه زمانبندی شده عقب افتاده‌اند.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: برای ادامه پروژه‌های فاضلاب در استان نیاز به منابع مالی بیشتری است تا کمبودهای گذشته جبران و به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها سرعت بخشد.
عراقی زاده با بیان اینکه در حال حاضر ۵۸ درصد مشترکان در بیرجند تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند، اظهار کرد: ساخت و تکمیل تصفیه خانه بیرجند و اجرای شبکه فاضلاب این شهر یک طرح بزرگ بوده که ۴۰ درصد از مراحل آن باقی مانده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد معادل ۲۰۰ کیلومتر از توسعه فاضلاب بیرجند نیاز به شبکه‌های جمع آوری دارد.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: شبکه جمع‌آوری فاضلاب قائن با توجه به قدمت اجرای پروژه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، فردوس ۱۸ درصد و سربیشه به دلیل اینکه به تازگی آغاز شده ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تخصیص کمتر از ۲۰ درصد اعتبارات
عراقی زاده با بیان اینکه هر سه پروژه فاضلاب در شهرهای قائن، فردوس و سربیشه با کمبود منابع مالی مواجهند، افزود: در سال گذشته میزان تخصیص اعتبارات فاضلاب در کمترین حد و رقمی زیر 20 درصد بود.
وی اظهار کرد: اتمام و تکمیل هر کیلومتر از شبکه فاضلاب در شرایط قیمتی فعلی معادل 120 میلیون تومان و در شهرستان سربیشه به دلیل داشتن زمین سخت و سنگی 200 میلیون تومان هزینه در بردارد.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر در سربیشه حدود هفت کیلومتر از شبکه فاضلاب اجرا شده و برای تکمیل به 65 کیلومتر خط انتقال نیاز است.
عراقی زاده بیان کرد: در فردوس نیز به 130 کیلومتر و در قائن به 110 کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز است که باید منابع مالی آن تامین شود.

نیاز به 70 میلیارد تومان اعتبار
وی تصریح کرد: در مجموع تکمیل پروژه‌های فاضلاب در این سه شهرستان نیازمند سرمایه‌گذاری معادل ۷۰ میلیارد تومان می‌باشد، علاوه بر اجرای خط انتقال فاضلاب این شهرها، به سه تصفیه خانه نیز نیاز است.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت تصفیه خانه‌ها بسیار بالا است، اظهار کرد: نصب یک تصفیه خانه به علاوه اجرای خط انتقال فاضلاب در بیرجند ۵۷ میلیارد تومان هزینه داشته که از محل سرمایه‌گذاری بانک اکو تامین شده است.
عراقی زاده اخذ موافقت بانک اکو مبنی بر سرمایه‌گذاری در پروژه فاضلاب بیرجند را یک موفقیت بزرگ عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مدیریت طرح پروژه انتخاب و ارزیابی پیمانکاران انجام شده است و منتظر تاییدیه بانک اکو برای ارزیابی پیمانکاران هستیم تا پیمانکار نهایی پروژه مشخص شود.
وی تصریح کرد: ۲۷۰ روز از موعد قرارداد تا اخذ تاییدیه فرصت بوده و در حال حاضر حدود ۵۰ روز دیگر برای انتخاب نهایی پیمانکار باقی مانده است.

تصفیه خانه دوم تا پایان سال کلید می‌خورد
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: مراحل اجرایی احداث تصفیه خانه دوم بیرجند در سال جاری آغاز می‌شود.
عراقی زاده با بیان اینکه تمامی مناقصه‌ها در خصوص پروژه تصفیه‌خانه بیرجند بین‌المللی بوده است، گفت: در کشورهای عضو اکو فراخوان سرمایه‌گذاری در این پروژه را مطرح کردیم و شرکت‌کنندگان در فراخوان از همین اعضا هستند.
وی با بیان اینکه 58 درصد شبکه فاضلاب بیرجند از منابع داخلی تامین شده، اظهار کرد: در حال حاضر برای نصب تصفیه خانه دوم و خط انتقال دوم شبکه فاضلاب بیرجند 17 میلیون یورو از محل سرمایه‌گذاری بانک اکو تامین شده و تکمیل 40 درصد باقی مانده از منابع مالی داخلی پیش‌بینی شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: اتمام این پروژه بزرگ بستگی به زمان، نرخ تورم و تخصیص اعتبارات دارد.
عراقی‌زاده در خصوص چگونگی انتخاب بانک اکو برای سرمایه‌گذاری در این پروژه، تصریح کرد: بانک اکو یک بانک تازه تاسیس است و به راحتی می‌توان مشارکت آن را جلب کرد و از طرفی برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو باعث شد تا این بانک برای سرمایه‌گذاری انتخاب شود.
وی افزود: بیرجند دومین شهر در ایران است که توانسته نظر بانک اکو برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آب و فاضلاب را جلب کند.