گروه بنگاه‌ها- نخستین مرکز تن آسایی و سلامت به سبک ژاپنی در ایران، روز گذشته با سرمایه‌گذاری مشترک یک شرکت ژاپنی در تهران راه‌اندازی شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قاسم پورعابدین مدیر «مرکز تن آسایی و سلامت هانا» با بیان اینکه اسپاهای ژاپنی یا همانONSEN با محوریت چشمه‌های آب گرم طبیعی با خواص مختلف درمانی در مناطق کوهستانی ژاپن سابقه دیرینه‌ای دارند، افزود: در سال‌های گذشته در شهرهای بزرگ ژاپن همچون توکیو، به دلیل محدودیت دسترسی به چشمه‌های آبگرم طبیعی، اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌هایی کرده‌اند که در آنها با استفاده از تکنولوژی، چشمه‌های آبگرم طبیعی بازسازی شده‌اند. ژاپنی‌ها معمولا برای رهایی از تنش‌های روزمره، رفع خستگی و دستیابی به محیطی آرام و صمیمی به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در ژاپن گفته می‌شود که مراجعه به این مراکز تاثیرات مثبت گوناگونی به همراه دارد. مردمان ژاپن بر این باورند که غوطه‌ور شدن در حوضچه‌های خاص این مجموعه‌ها، دردها و ناراحتی‌های آنها را التیام می‌بخشد و برای حفظ سلامت، تعادل و جوانی موثر است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نتایج تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در ایران نشان می‌دهد که درصد قابل اعتنایی از تهرانی‌ها همیشه دچار عوارض ناشی از استرس‌ها و فشارهای روحی هستند. به‌عنوان مثال مشاهده صحنه‌های دعوا در اماکن عمومی و بحث‌های خیابانی، آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی، کمبود فرصت آرامش در کنار خانواده، مشکلات اقتصادی و همچنین ترافیک از دلایل بروز اضطراب و پرخاشگری در برخی از شهروندان است. به این علت استرس در میان تهرانی‌ها بالاتر از دیگر شهرها است و متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که رفاه روحی در تهرانی‌ها نسبت به سایر هموطنان کمتر است.

وی با اشاره به رشد سریع مراکز اسپا در دنیا اظهارکرد: اعتقاد بر خاصیت آرامش بخش آب‌های معدنی به دوران ماقبل تاریخ باز می‌گردد. این عقیده در سرتاسر جهان عمومیت دارد؛ اما در اروپا و ژاپن بیش از دیگر نقاط شایع است. «مرکز تن آسایی و سلامت هانا» نیز از نمونه‌های ژاپنی الگوبرداری شده و با همکاری سرمایه‌گذار ژاپنی برای نخستین بار در ایران راه‌اندازی شده است.

پورعابدین تصریح کرد: آنچه اکنون بیش از همه توسط موسسات مختلف مطالعاتی مورد تاکید قرار گرفته، این است که در زمان حاضر در دنیا مشتریان دیگر به اسپاها به عنوان یک جای لوکس برای تن پروری و تفاخر نگاه نمی‌کنند، بلکه به عنوان یک ضرورت برای تن آسایی و رفع استرس به آنجا مراجعه می‌کنند.