میراث دولت سابق دربخش کشاورزی

روحانی از احیای شوراهای عالی پس از ۶ سال خبر داد رییس‌جمهوری با انتقاد شدید از عملکرد دولت احمدی نژاد

آمار بخش کشاورزی دهشتناک بود

«از همان روز اول، آمار تکان دهنده و دهشتناک بود». این توصیف منتقدانه را دیروز، حسن روحانی رییس‌جمهوری در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز، هنگامی که از بدهی‌های چند هزار میلیاردی دولت گذشته خبر می‌داد گفت و یادآوری کرد: «پس از مشاهده این بدهی‌ها دیدیم دولت گذشته ارث‌های خوبی برای ما برجای گذاشته است. در زمانی که بنده مسوولیت ریاست‌جمهوری را برعهده گرفتم با آمار و ارقام دهشتناکی رو به رو شدم، این موضوع را با آقای کلانتری مطرح کردم و بعد هم موضوعات را با آقای مهندس حجتی وزیر کشاورزی فعلی عنوان کردم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی که آمارها را از همان روز اول برعهده گرفتن مسوولیت ریاست‌جمهوری تکان دهنده و دهشتناک توصیف کرد، گفت: «متاسفانه متوجه شدیم که باید بیش از ۷ میلیون تن گندم وارد کنیم و این در حالی است که نفت، کشتی، بیمه و نقل و انتقالات بانکی ما تحریم شده و از این حوزه باید دلارهای لازم برای واردات استحصال شود. در همین راستا متوجه شدیم که نه تنها گندم؛ بلکه باید بسیاری از نهاده‌ها وارد شود تا مشکلات پیش رو در بخش کشاورزی مرتفع شود.»

او همچنین در ادامه توضیحاتش درباره بدهی‌های موجود دولت قبل در حوزه کشاورزی که به نوعی می‌توان انتقاد دولت روحانی از دولت احمدی‌نژاد تلقی کرد از بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی دولت گذشته در این بخش یاد کرد و گفت: «برای تهیه کود کشاورزان دیدیم که بدهی پشت بدهی وجود دارد و باید قبل از هر چیز بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی دولت گذشته را پرداخت می‌کردیم.»

رییس‌جمهور با بیان اینکه کشور ما در سالیان گذشته در بهترین شرایط ارزی قرار داشته و سالانه تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد حاصل کرده است منتقدانه این پرسش را مطرح کرد که چرا باید کشور ما با آن شرایط خوب ارزی در چنین شرایطی باشد؟ این درآمد‌ها کجاها سرمایه‌گذاری شد و چطور در این فرصت طلایی نتوانستیم بخش‌های مختلف و به خصوص بخش کشاورزی را احیا کنیم؟ آیا این افتخار است برای ما؟

او با بیان اینکه شرایط ما به گونه‌ای نیست که همه نیازهای خود را در بخش کشاورزی تامین کنیم دلیل این امر را به آمارها معطوف کرد و گفت: «از صد در صد نیازها، در بخش کشاورزی تنها ۴۴ درصد از تولیدات داخلی تامین و مابقی به کشور وارد می‌شود.»

رییس‌جمهوری به آماری که از سوی وزارت کشاورزی برای احیا و بهبود شرایط بخش کشاورزی در اختیارش قرار گرفته است، اشاره کرد و تثبیت و اعلام به موقع قیمت‌های ۲۴ قلم محصولات استراتژیک از جمله گندم، اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به بیمه محصولات کشاورزی مازاد بر بیمه ۱۵۰ میلیارد تومانی را از جمله اقدامات دولت خواند و توضیح داد: «این اختصاص در حوزه بیمه محصولات در حالی صورت گرفته است که صندوق بیمه به‌رغم بدهی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی که این موضوع هم برجای مانده از گذشته است به اعتبار هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.»

روحانی با بیان اینکه از طرفی هم برای احیا و رونق کشاورزی دیدیم که در ابتدای پاییز نیاز به کود داریم و برای آن در دولت گذشته قدمی برداشته نشده است، توضیح داد: «خوشبختانه دولت در همه این زمینه‌ها توجهی جدی کرد و برای تامین کود از منابع داخلی و خارجی و برای پرداخت بدهی کشاورزان قدم‌هایی از سوی دولت برداشته شد.» او بخش دیگری از اقدامات دولت برای بهبود شرایط کشاورزی در کشور را تامین کود شیمیایی پاییز برای کشاورزان با اختصاص یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی، انجام اقدامات لازم برای خرید ۳۰۰ هزار تن کود فسفاته که در حال وارد شدن به کشور است و ۸۰ هزار تن آن وارد شده و در حال توزیع است، معرفی کرد.

روحانی با اشاره به تامین ۳۰۰ هزار تن کود طی دو ماه گذشته به‌رغم بدهکاری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت خدمات حمایتی، از تامین تسهیلات ۷۵۰ میلیارد تومانی از بانک کشاورزی برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی و در نظر گرفتن تسهیلات سه هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برای توسعه امر کشاورزی به عنوان اقدامات دولت در این بخش خبر داد.

رییس‌جمهور در تشریح اقدامات حمایتی دولت از کشاورزی، با بیان اینکه در این بخش رسالت و وظیفه‌ای بر دوش دولت است تاکید کرد: «دولت می‌تواند با واردات نابجا برای کشاورزان مشکل ایجاد کند یا با واردات بجا

کشاورزی را توسعه بدهد. همچنین دولت می‌تواند با حمایت از کشاورزان اعتبارات لازم را برای این بخش آماده کند و در تحقیقات کشاورزی بار را بر دوش بگیرد.»

او در قدردانی از هشت چهره فعال در بخش کشاورزی که همگی آنها مرد بودند متذکر شد که ای کاش در بین کسانی که تقدیر شدند یک - دو نفر از بانوان زحمت کشیده در بخش کشاورزی هم حضور داشتند چون خانم‌ها در این بخش حضور فعال و جدی دارند و بنده از همین جا به همه بانوان فعال در بخش کشاورزی کشور دست مریزاد می‌گویم.

او که دیدار با مردان و زنانی که در صحنه امنیت غذایی کشور و اقتدار این مرز و بوم تلاش می‌کنند را برای خود به عنوان رییس‌جمهور یک افتخار دانست، خود را به دلیل روستا زاده بودن، آشنا با فضای کشاورزی معرفی کرد و بخش کشاورزی را بخشی تاثیرگذار در توسعه و امنیت ملی کشور خواند.

انتقادهای جدی روحانی به عملکرد دولت احمدی‌نژاد در بخش کشاورزی تنها محور سخنرانی رییس جمهور نبود؛ او همچنین از احیای ۲۶ شورای‌عالی که در مردادماه سال ۸۶ براساس تصمیم دولت نهم منحل شده بودند،خبر داد و گفت که این شوراهای عالی پس از ۶ سال و با تصمیم دولت تدبیر و امید دوباره احیا می‌شوند. رییس دولت تدبیرهمچنین با بیان اینکه هفته آینده اولین شورای‌عالی محیط زیست به ریاست رییس‌جمهوری تشکیل خواهد شد، احیای شوراهای عالی دیگر را به آینده‌ای نزدیک موکول کرد.

این در حالی است که سخنگوی دولت نهم در مردادماه سال ۸۶ از ادغام ۲۸ شورای‌عالی دولت و تشکیل چهار شورا به جای آنها خبر داده بود. این اقدام براساس تصمیم شورای‌عالی اداری در راستای تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله صورت گرفت. حال پس از گذشت ۶ سال، این شوراها که براساس تصمیم دولت احمدی‌نژاد در یکدیگر ادغام شده بودند، با تصمیم دولت تدبیر و امید به صورت تدریجی احیا خواهند شد.

میراث دولت سابق دربخش کشاورزی