گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار فلزات پایه طی هفته گذشته با نوسان‌های مثبتی روبه‌رو بود، اما از سوی دیگر به دلیل تعطیلات ایام محرم در سه روز پایانی هفته، بازار این محصولات که پیشتر نیز تعطیلات خود را با کاهش معاملات آغاز کرده بود به روند کاهشی معاملات تن داد.
در همین حال از آنجا که بازار این محصولات با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته، تولید کنندگان قصد ارائه محصولات جدید با قیمت‌های پایین‌تر را ندارند، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد فعالان این بازار برای اخذ تصمیمی جدی مبنی بر خرید یا فروش، در انتظار تثبیت قیمت‌ها و روند سایر بازارها هستند.
از سوی دیگر به دلیل رکود نسبتا زیادی که بازار فلزات را فرا گرفته است، بعید به نظر می‌رسد که نوسان‌های موقتی و روانی بازارهای ارز و قیمت‌های جهانی فلزات بتوانند وضعیت رکودی بازار را بهبود ببخشند؛ هرچند این روزها با توجه به پارامترهای تاثیر گذار، از افزایش نرخ فلزات پایه صحبت به میان می‌آید، اما در عمل شاهد کاهش نرخ این محصولات در بازار آزاد هستیم، آن هم کاهش قیمتی که از ابتدای سال جاری تا کنون بی سابقه بوده است.
به طور کلی باید گفت که از ۵ سال گذشته تا‌کنون بازار فلزات پایه شاهد رکود معاملات و ریزش قیمت‌ها تا به این حد نبوده است؛ چرا که درست است در سال گذشته قیمت این محصولات نوسان‌های زیادی را تجربه کرد، اما قیمت‌ها هیچگاه به زیر نرخ واقعی محصولات نرسیده بود.
از سوی دیگر به دلیل کاهش شدید مبادلات، هنوز قیمت بازار مشخص نیست و فقط آن دسته از افرادی که نیازمند نقدینگی هستند، اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنند. همه منتظر نتایج قطعی مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ هستند تا پس از مشخص شدن آن وضعیت معاملات به حالت عادی باز گردد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که طی هفته آینده یعنی تا قبل از مشخص شدن نتایج مذاکرات، روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد. بنابراین در هفته‌های آینده چندان رشدی برای این بازار متصور نیست؛ هرچند کاهش بیش از این هم در معاملات واقعی بازار فلزات قابل قبول نیست.
به این ترتیب در خصوص وضعیت قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخل باید منتظر ماند و دید که سقوط بهای جهانی فلزات و نرخ ارز پس از نتایج مذاکرات تا چه حدی و با چه شتابی در بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت این تاثیر منجر به چه اصلاحی در قیمت‌‌ها خواهد شد. اگر چنانچه بهای ارز در برابر اخبار مثبت و سقوط قیمت‌ها مقاومت نشان دهد، احتمال آنکه قیمت فلزات پایه نیز ظرف روزهای آینده تثبیت یا حتی تقویت شود وجود دارد؛ اما اگر بهای نرخ ارز نیز همراه با سقوط قیمت‌ها ریزشی باشد، تغییری بر روند بازار حاصل نخواهد‌شد.

بازار فلزات پایه در انتظار تثبیت قیمت‌ها