طرح تولید الکترود گرافیتی که عملیات اجرایی آن در 7سال اخیر دچار وقفه شده بود توسط یک شرکت بلژیکی راه‌اندازی خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، این طرح که با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال هدف گذاری شده به تازگی با حمایت‌های این سازمان دوباره عملیات اجرایی را آغاز کرده است.
پیمانکار بلژیکی این پروژه در جلسه مشترکی با رییس هیات عامل ایمیدرو و مجری طرح فوق، اظهار کرد: با توجه به توان فنی و مهندسی که در اختیار داریم قادر به تکمیل فاز نخست این کارخانه طی ۷ ماه آینده هستیم.
در این جلسه مهدی کرباسیان از پرداخت بخش دوم مطالبات شرکت بلژیکی خبر داد و همچنین به اهمیت راه‌اندازی کارخانه الکترود گرافیتی اشاره کرد و گفت: ایمیدرو در تلاش است که طرح‌های در دست اجرا را با سرعت بیشتری به پیش برد و به همین دلیل آمادگی دارد کلیه مشکلات موجود را به سرعت برطرف کند.
در ادامه جلسه نیزمجری طرح الکترود گرافیتی اظهار کرد:‌ در حال حاضر مشکل خاصی برای ادامه همکاری تا مرحله نهایی وجود ندارد و‌ هم اینک در حال انتقال تجهیزات کارخانه به داخل کشور هستیم.
طرح ۳۰ هزار تنی الکترود گرافیتی از زمان امضای قرارداد در سال ۱۳۸۳ به دلایل مختلفی شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در بخش فنی نبوده و تنها بخش ساختمانی و اداری آن فعال شده است. از سوی دیگر به‌رغم سابقه ۴۰ ساله تولید فولاد در ایران، تاکنون موفقیتی برای از بین بردن وابستگی این صنعت به الکترود گرافیتی حاصل نشده است. الکترود گرافیتی قطعه‌ای است که برای انتقال جریان بالای برق به کوره‌های قوس الکتریکی
به منظور ذوب شارژ فلزات استفاده می‌شود.
شرکت‌های فولادی به روش قوس الکتریکی مصرف‌کننده این کالا هستند، اما کل نیاز کشور به این قطعه استراتژیک از خارج کشور وارد می‌شود. پیشتر تلاش‌هایی از سوی بخش خصوصی برای تولید الکترود گرافیتی صورت گرفته، اما از کیفیت لازم برای کاربرد در کوره قوس الکتریکی برخوردار نبوده است.