دیپلماسی ایرانی- فرانسه با وتوی توافق در مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران که یکشنبه ۱۰ نوامبر در ژنو به اتمام رسید، مانع مصالحه میان ایران و آمریکا شد.
مصالحه‌ای که از نظر پاریس، تمام «الزامات» را برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی لحاظ نمی‌کرد. به گفته برخی منابع، این همگرایی ایران و آمریکا، فرانسه را به قدری نگران کرده‌است که باعث شده پاریس از لاک خود درآمده و سکوتی را که نماینده‌ها از زمان از سرگیری مذاکرات در ۱۵ اکتبر در ژنو شاهد آن بودند، بشکند. در وهله نخست، اعلام ورود لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه به ژنو در جمعه ۸ نوامبر و همتای آمریکایی‌اش، جان کری به‌عنوان نشانه‌ای از یک توافق قریب‌الوقوع تلقی می‌شد. اما این سرخوشی بدون درنظر گرفتن قطعیت فرانسوی‌ها بود که از عجله آمریکایی‌ها نگران بودند. وقتی در روز پنج ‌شنبه، وزیر امور خارجه فرانسه فهمید که جان کری قصد دارد فردای آن روز به ژنو سفر کند، در حالی که قرار بود جلسه در سطح مدیران سیاسی برگزار شود، لوران فابیوس برنامه کاری‌اش را تغییر داد و نزدیک ظهر روز جمعه، پیش از کری، خود را به ژنو رساند. اما از فردای آن روز، او صریح تر بود و صحبت‌هایش بیشتر شنیده شد. حتی زمانی که مذاکرات از سر گرفته شد، لوران فابیوس به طور آشکار تردیدش را در مصاحبه‌ای با فرانس انتر (France Inter) اعلام کرد.
واکنش‌ها طولی نکشید، در پایان، یک عضو از هیات همراه جان کری این جمله کوبنده را به ژورنالیست‌ها گفت: «آمریکایی‌ها، اتحادیه اروپا و ایرانی‌ها چند ماه است که به طور فشرده با یکدیگر روی این پیشنهاد کار می‌کنند و این ناکامی چیزی نیست جز تلاش فابیوس که در فاز آخر مذاکرات کوتاه نمی آید.»