حسین راهداری در این هفته در انگلیس نرخ تورم و آمار بیکاری در کانون توجه بودند. انگلیس به نظر می‌رسد همچون آمریکا، دوران بهبود بعد از بحران مالی را سپری می‌کند و رسیدن نرخ بیکاری انگلیس به رقم 6/7 درصد در این هفته نیز موید همین نکته بود. نرخ بیکاری انگلیس در ماه آگوست 7/7 درصد و رقم حداکثر آن نیز 4/8 درصد در ابتدای سال 2012 بوده است.
بانک مرکزی انگلیس برای تغییر سیاست‌های انبساطی پولی خود اعم از افزایش نرخ بهره و نیز توقف خرید اوراق قرضه، رقم بیکاری 7 درصد را هدف‌گذاری کرده است. در گذشته این بانک پیش‌بینی کرده بود که این نرخ بیکاری در فصل دوم سال 2016 برآورده می‌شود، اما با بهبود سریع‌تر بازار کار، رییس بانک مرکزی انگلیس این هفته این پیش‌بینی را به فصل سوم سال 2015 تغییر داد. همین بهبود تصویر اقتصاد انگلیس و نیز لحن کاملا مثبت رییس بانک مرکزی انگلیس سبب شد که پوند در این هفته افزایش را تجربه کند. در کنار بهبود اقتصاد انگلیس، احتمال شکل‌گیری حباب قیمتی در بخش مسکن نیز به دلیل نرخ‌های پایین بهره پوند، دلیل دیگری برای افزایش انتظارات برای افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک‌تر است، اما کاهش شاخص خرده فروشی انگلیس و همچنین کاهش ناگهانی تورم در انگلیس موضوعاتی بودند که باعث شدند رشد پوند محدود شده باقی بماند.
در ژاپن اما وضعیت متفاوت بود. برنامه خرید وسیع اوراق قرضه هنوز در ابتدای راه است. برنامه‌ای که هدف آن کاهش شدید ارزش ین ژاپن برای رساندن تورم این کشور به ۲ درصد در دو سال و نجات ژاپن از رکود و تورم منفی حدود ۲۰ ساله است. ین توانست از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ که زمزمه‌های اصلاح اقتصادی و سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن آغاز شد تا کنون در برابر ارزهای مختلف سقوط شدیدی را تجربه کند، مثلا در برابر دلار تا کنون سقوط حدود ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. به هر حال این سقوط شدید ارزش ین توانست نتایج خوبی هم برای اقتصاد ژاپن داشته باشد، اگرچه هنوز با وعده‌های آقای آبه و هدف‌های بانک مرکزی ژاپن فاصله زیادی دارد، اما تحولات سه ماه اخیر در آمریکا و افزایش ریسک در بازارها کمی از اثر این سیاست‌های انبساطی ژاپن کاسته است، به طوری که ین در برابر دلار در این سه ماه افزایش ارزش محسوسی را نسبت به ماه‌های قبلی تجربه کرد و همین سبب شده است که آمارهای سه ماهه اخیر نسبت به دو فصل اول سال ضعیف‌تر باشد. هرچه آمارهای ژاپن ضعیف‌تر باشد و با اهداف دولت و بانک مرکزی فاصله داشته باشد، بازار بیشتر به این نتیجه می‌رسد که اقدامات شدید انبساطی دیگری برای کاهش ارزش ین باید در راه باشد.
این انتظارات نیز این هفته بی‌جواب نماند و یکی از اعضای بانک مرکزی ژاپن به طور ضمنی اشاره کرد که بانک مرکزی ژاپن به هر اقدامی دست خواهد زد تا اقتصاد این کشور را از طولانی‌ترین دوره‌های رکود نجات دهد. این صحبت در کنار رشد شاخص «نیکی» به دلیل اظهارات خانم یلن، نامزد پست ریاست فدرال رزرو، سبب افت ین در برابر دلار و بسیاری از ارزهای دیگر شد. اما به نظر می‌رسد تا مادامی که بازار سیگنال قوی‌تری از دولت آقای آبه و بانک مرکزی ژاپن دریافت نکند، ین ژاپن ریسک بازگشت دارد. به‌ویژه که ین با شاخص بازارهای ژاپن مخصوصا شاخص نیکی همبستگی مثبتی دارد و احتمال ریزش این شاخص و حرکت اصلاحی آن نیز زیاد است. در حوزه یورو به نظر می‌رسد که یورو در تامین نظر بانک مرکزی این حوزه برای کاهش ارزش این واحد پولی آنقدر که باید موفق نبوده است. در میانه هفته حتی اظهارات یکی از اعضای بانک مرکزی اروپا مبنی بر احتمال اعمال نرخ سود منفی و نیز اجرای برنامه تسهیل کمی همانند آمریکا نیز فقط اثر کاهشی مقطعی داشت که به سرعت به‌دلیل تحولات دیگر روند معکوس گرفت.
در حقیقت به اعتقاد بسیاری بحران یورو خاتمه یافته است و به همین دلیل با بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران، بازارهای حوزه یورو که ارزان هستند، دوباره جذاب شده اند.
همین مساله تقاضا برای یورو را افزایش داده و سبب شده است که کاهش مورد انتظار در ارزش یورو در برابر دلار احساس نشود. البته اتفاقات آمریکا و تضعیف دلار نیز در این میان بی تاثیر نبوده است. به هر حال اما اعداد اقتصادی این هفته حوزه یورو نیز ناامیدکننده بوده است و به همین دلیل رشد آن نیز محدود باقی ماند.
دلار آمریکا در ابتدای هفته در پی شایعاتی در بازار بر احتمال کاهش خرید اوراق قرضه در دسامبر یا ژانویه، افزایش ارزش داشت، اما در پی جلسه پرسش و پاسخ کمیته بانکداری سنا با خانم یلن پیش از تصمیم گیری در مورد ریاست او بر فدرال رزرو، او نشان داد که به تداوم این برنامه و سیاست‌های انبساطی آقای برنانکه، رییس فعلی فدرال رزرو، اعتقاد راسخ دارد و به همین دلیل، انتظارات زودهنگام برای کاهش یا توقف خرید اوراق قرضه از بین رفت.
در حقیقت خانم یلن و لحن قوی او در ارتباط با ادامه خرید اوراق قرضه و تزریق نقدینگی تاثیرات چندگانه‌ای بر بازارها داشت. مهم‌تر اینکه بازارهای سهام تقریبا در تمام دنیا با این خبر رشد کردند و نشان دادند که تا چه حد بازارهای سهام دنیا به تداوم خرید اوراق قرضه در آمریکا امید بسته و نیازمند آن هستند. همان چیزی که در جلسه پرسش و پاسخ کمیته سنا و خانم یلن نیز از آن به نگرانی یاد شد.
در میان واکنش بازارها از همه مهم‌تر، تقویت بازار سهام و ارزهای اقتصادهای نوظهور بودند. در حقیقت از زمان شروع بحث کاهش خرید اوراق قرضه بسیاری این نگرانی را دارند که نمی دانند آیا اقتصاد دنیا بعد از قطع این نوش دارو،
سلامت خواهد ماند یا به سرعت دچار سقوط و به دوران بعد از شروع بحران مالی باز خواهد گشت. بنابراین بسیاری از کشورها به‌خصوص بازارهای نوظهور که در اثر این اتفاق بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست خواهند داد و فرار سرمایه را تجربه خواهند کرد، پیشاپیش خود را برای تبعات این اقدام آماده کرده‌اند. مثلا این هفته بانک مرکزی اندونزی نرخ بهره را ناگهان افزایش داد تا بتواند در برابر کاهش ارزش پول این کشور مقاومت کند و یا هفته پیش کره نیز اعلام کرد که ذخایر ارزی این کشور بیشترین مقدار خود را در دو سال گذشته دارند که نشان از آمادگی این کشور برای دفاع از ارزش یوآن در برابر تصمیمات آتی فدرال رزرو است. به هر حال خبرهای خوب از اقتصاد آمریکا این روزها کابوس بازارهای دنیاست از آن جهت که کاهش خرید اوراق قرضه را به دنبال دارد و از هم اکنون نیز بسیاری از بازارها و اقتصادها تحت فشار ناشی از احتمال رخداد آن هستند.
طلا نیز در این هفته باز سقوط کرد و حتی ۱۲۶۲ دلار در هر اونس را نیز تجربه کرد. اما بعد از اظهارات خانم یلن و تضعیف دلار توانست اندکی باز گردد و در محدود ۱۲۸۰ دلار قرار بگیرد.
در حالی که بازار طلا با سقوط‌های شدید خود بسیاری از سرمایه‌گذاران را ترسانده است، آقای پاولسون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران فعلی در بازار طلا، سهم سرمایه خود را در بازار طلا به امید افزایش دوباره قیمت در آینده نگه داشته است. احتمال سقوط بازارهای آمریکا که در بالاترین نرخ‌های تاریخ خود هستند و افزایش ریسک و نیز افزایش فشارهای تورمی نیز دلیل عمده آن بوده است.
به هر حال، در صورت تداوم تضعیف دلار در روزهای آتی می‌توان به افزایش محدود طلا و بازگشت قیمت به بالای ۱۳۰۰ دلار در هر اونس امیدوار بود.