عدول از موضع در برابر مستندات
دکتر حمید ابریشمی* کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی در سال 1352 کارشناسی ارشد رشته اقتصاد در سال 1356 کارشناسی ارشد رشته تحقیق عملیاتی از دانشگاه آمریکن واشنگتن دی سی آمریکا در سال 1359 دکترای رشته اقتصاد از دانشگاه آمریکن واشنگتن دی سی آمریکا در سال 1365


دکتر تفضلی این فرصت را داشت که در دانشگاه‌ USC آمریکا تحصیل و پس از آن در این دانشگاه تدریس کند؛ اما ایشان در آن زمان ترجیح داد به واسطه نیاز کشور به حضور متخصصان به ایران بازگردد.
این ازخودگذشتگی دکتر تفضلی بود که در آن زمان انجام داد و ما توانستیم از محضر درس و کلاس ایشان بهره بگیریم.
من سال‌های بین ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ دانشجوی دکتر تفضلی بودم. آن زمان ایشان برای اولین بار درس اقتصاد کلان را در سال ۱۳۴۹ و درس تاریخ عقاید اقتصادی را در ترم دوم سال ۵۰-۱۳۴۹ ارائه می‌کرد. کلاس دکتر تفضلی از چند ویژگی برجسته برخوردار بود که آنها را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:
۱- احترام به دانشجو
۲- وقت شناسی
۳- به روزبودن مطلب و
۴- توجه به پرسش‌های دانشجویان.
دکتر تفضلی پرسش‌های دانشجویان را بدون پاسخ نمی‌گذاشت و اگر پاسخی که به دانشجو می‌داد قانع‌کننده نبود، درباره آن تحقیق می‌کرد.
من در یکی از کلاس‌های ایشان موضوعی را مطرح کردم که دکتر به آن پاسخ داد؛ اما من گفتم که نظر دیگری هم در این رابطه وجود دارد، اما به احترام استاد پرسش خود را پیگیری نکردم. در ابتدای جلسه بعد دکتر تفضلی ابتدا پرسش من را مطرح کرد و گفت که نظری که من داده بودم درست بوده است. این منش دکتر تفضلی نشان از تفاوت رویه ایشان در مقابل سایر استادان داشت و نشان می‌داد که ایشان حاضر است از موضع خود در مقابل مستندات عدول کند. رویه‌ای که موجب ایجاد حس غرور در دانشجو می‌شد و به او احساس تشخص می‌داد. در کنار آن دکتر تفضلی ثبات قدمی بی‌نظیر در مسائل پژوهشی و رساله‌های دانشجویان خود داشت که این امر از عزم راسخ ایشان در کارشان
حکایت می‌کرد. تاکید بر نظم در کلاس از دیگر رویه‌های دکتر تفضلی بود. ورود و خروج به کلاس دقیقا مطابق با ساعت انجام می‌شد و من از این جنبه نیز ایشان را به‌عنوان یک استاد نمونه می‌شناسم. از سوی دیگر محتوای مطالب جدا از بحث اداره کلاس، به‌گونه‌ای بود که دانشجویان را به کلاس علاقه‌مند می‌کرد و همواره ما شاهد حضور پرشور دانشجویان علاقه‌مند در کلاس‌های ایشان بودیم.
* استاد اقتصاد دانشگاه تهران