در پی انتشار گزارش‎هایی در ارتباط با مذاکرات هسته‎ای ایران با اعضای گروه ۱+۵، روز دوشنبه برخی رسانه‎های جهان صدر اخبار خود را به چهار شرط مطرح شده از سوی فرانسه برای حمایت از توافق هسته‎ای با ایران اختصاص دادند. به گزارش ایرنا این منابع خبری به نقل از فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه، شروط اعلام شده را «توقف غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم»، «توقف فعالیت تاسیسات آب سنگین اراک»، «کنترل بین‌المللی تمامی تاسیسات هسته‌ای» و «کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران» عنوان کردند.

همچنین این رسانه‏ها، از شروط اعلام شده توسط رییس‌جمهوری فرانسه به عنوان نخستین دفعه‌ای یاد می‌کنند که بلندپایه‌ترین مقام فرانسه از سوی کشورش برای پذیرش یک توافق هسته‌ای با ایران سخن می‌گوید.

به نوشته یک منبع خبری آمریکایی، تایید این شرط‌ها در حالی بود که اولاند از یکشنبه سفر رسمی خود را به اسرائیل آغاز کرده و به خاطر موضع‌گیری قاطع فرانسه در برابر برنامه اتمی ایران، مورد ستایش مقامات اسرائیل قرار گرفت؛ آنها از او به عنوان یک قهرمان بزرگ استقبال کرده‌اند.

همین منبع خبری می‌نویسد: «پس از مذاکرات اتمی دو هفته پیش میان کشورهای گروه ۱+۵ با ایران در ژنو، ارزیابی‌های بسیاری نشان می‌داد که فرانسه عامل ناکام گذاشتن تفاهم با ایران بوده و شرط‌هایی را عنوان کرده است.»

یک رسانه آمریکایی نیز گزارش داده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه همزمان با سفر اولاند، کمپین فشرده‌ای را برای متقاعد‌سازی کشورهای قدرتمند جهان در اعمال شروط سختگیرانه‌تر در معامله اتمی با ایران آغاز کرده است.

این منبع خبری بیشتر به بازتاب موضع از پیش تعیین شده بنیامین نتانیاهو در قبال پیش‌نویسی که قرار است در دور بعدی مذاکرات بین ۶ قدرت عمده جهان با تهران مورد مذاکره قرار گیرد، اختصاص داده است. رسانه انگلیسی بی بی سی هم در صدر اخبار خود با شرحی از چگونگی سفر و اهداف اولاند به سرزمین‌های اشغالی و ذکر شروط اعلام شده از سوی او، به بیان صحبت‌های محمد حسن آصفری، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پرداخته که گفته ایران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و تعطیلی هیچ کدام از سایت‌های اتمی را در دستور کار خود ندارد. شرح مفصلی از اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه و بزرگنمایی و ایجاد شکافی در میان طرفین مذاکره کننده آن هم در آستانه این نشست، به نظر از اقدامات تحریک‌آمیز دیپلماتیک و رسانه‌ای این منبع خبری بریتانیایی حکایت دارد. این رسانه غربی می‌نویسد: «اسرائیل از توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های غربی خشمگین شده و آن را اشتباهی تاریخی می‌داند، اما، متحدان غربی اسرائیل، به ویژه آمریکا، تاکید کرده‌اند که نگرانی‌های اسرائیل را درباره برنامه هسته‌ای ایران فراموش نمی‌کنند و آن را در مذاکرات مدنظر دارند.»

سایر رسانه‌های فارسی زبان برون مرزی نیز، با انتشار گزارش هایی مشابه به بازتاب گسترده‌ای از مواضع فرانسه در این زمینه پرداخته‌اند. در این میان پایگاه دویچه وله آلمان نیز با انتشار دو گزارش جداگانه به شرح ماجرای سفر اولاند به تل آویو و بلافاصله سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به همان جا می‌پردازد.

این منبع خبری غربی زیر عنوان «اولاند: فرانسه اجازه نمی‌دهد ایران به بمب اتمی دست یابد»، می‌نویسد: رییس جمهوری فرانسه روز یکشنبه در اسرائیل اعلام کرد که حمایت کشورش از اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است. این منبع خبری هم با تاکید بر خوش‌آمدگویی گرم نتانیاهو و «شیمون پرز» از اولاند به اظهارات رییس‌جمهوری فرانسه به‌ویژه درخصوص برنامه‌های اتمی ایران برای دستیابی به بمب اتمی و ادامه فشارها و تحریم‌ها نگاهی دارد.

این منبع خبری آلمانی، با اشاره به سخنان اولاند که سلاح اتمی در دست ایران را تهدیدی برای اسرائیل، منطقه و سراسر جهان دانسته، به صراحت می‌نویسد: «رییس‌جمهوری فرانسه در اسرائیل طرفداران فراوانی دارد، زیرا او بود که یک هفته پیش مانع تفاهم غرب با ایران بر سر برنامه‌های اتمی این کشور شد.» همزمانی انتشار گزارش دیگری از همین منبع خبری زیر عنوان «دیپلماسی فعال اسرائیل برای جلوگیری از توافق نامطلوب با ایران» که درباره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به تل آویو به منظور رایزنی با رهبران این کشور درباره احتمال توافق هسته‌ای با ایران است، به نظر مکمل القای اهداف از پیش تعیین شده است.

در این مساله که رژیم صهیونیستی درباره احتمال توافق میان کشورهای غربی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، تحرکات و تماس‌های بین‌المللی فعالی را آغاز کرده، شکی نیست اما باید در نظر داشت که ممکن است همین مخالفت، سناریویی طراحی شده باشد که این گونه از سوی تل آویو و پاریس و با هدف مشخص برای گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات پیگیری و نقش‌آفرینی می‌شود.