درز اطلاعات جرم یا اعتمادسوزی؟!
در ادامه‌ انتشار اخباری تازه‌ای ازسوی وزارت ارشاد مبنی بر رفع موانع و فعال شدن برخی از ناشران شناخته‌شده و معتبر کشور که در دولت دهم با برخوردهای غیرمنطقی مسوولان وقت معاونت امور فرهنگی و اداره‌ کتاب از فعالیت بازمانده بودند، روز یکشنبه گزارشی از سوی یکی از خبرگزاری‌ها روی خط رفت که تعجب خیلی‌ها را برانگیخت.
به گزارش «ایلنا»، رسانه‌ موردنظر با ذکر مواردی که مدعی‌شده مصادیقی از مطالب غیرقابل انتشار و موهن در کتاب‌هایی بوده که در عرض یک‌سال از سوی نشر چشمه برای اخذ مجوز نشر به اداره‌ کتاب سپرده شده اما مجوز نشر نگرفته‌اند، مستقیما اعلام نظر اخیر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را زیر سوال برده و با طرح این سوال که «این ناشر را چگونه می‌توان به راحتی به چرخه نشر بازگرداند؟» عملا فعال شدن نشر چشمه را ناصواب و حتی مخرب عنوان کرده است.
اینکه چگونه اطلاعات و مطالبی که هرگز مجوز نگرفته و انتشار نیافته‌اند؛ به این سادگی در اختیار یک رسانه قرار می‌گیرند؟ ‌سوالی است که در روزهای اخیر ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است.

ارشاد در جست‌وجوی عامل رسانه مذکور در اداره‌ کتاب
مسوول دفتر احمد کمالی‌نژاد سرپرست اداره‌ کتاب در گفت‌وگو با «ایلنا» از حیرت‌زدگی مسوولان این اداره خبر داد و گفت: این اتفاق برای ما تعجب‌آور است. ما نمی‌دانیم این اطلاعات توسط چه شخصی در اختیار خبرگزاری مورد نظر قرار گرفته‌است. اما قطعا این اتفاق حاصل تصمیمات مدیریت این اداره نبوده و خارج از سیکل قانونی و رسمی اداره‌ کتاب رخ داده‌است. شاید هم مسوولان در وزارتخانه‌ دولت قبلی این اطلاعات را در اختیار قرار داده‌اند!
سیدمهدی جعفری مدیر روابط‌عمومی معاونت امور فرهنگی هم دراین‌باره گفت: متاسفانه ارتباط‌های غلطی در مجموعه وجود دارد که خارج از قواعد و قوانین برقرار می‌شوند. این اتفاق بر اثر وجود کانال‌هایی ا‌ست‌ که احتمالا رسانه‌ مورد نظر در اختیار دارد که ‌باید آنها را شناسایی کرده و با آنها برخورد کرد. جعفری همچنین اظهار کرد که مساله را با آقای صالحی درمیان می‌گذارد تا با صلاحدید ایشان پیگیری و رسیدگی شود.
احمد کمالی‌نژاد سرپرست اداره‌ کتاب در پاسخ به این سوال که «اطلاعات مذکور در مورد کتاب‌های منتشر نشده‌ نشر چشمه چگونه در اختیار خبرگزاری مورد نظر قرار گرفته؟» گفت: این مساله برای خود ما هم سوال است. بعد از انتشار این خبر تعجب‌آور بررسی‌های خود را آغاز کرده‌ایم تا متوجه شویم چگونه این اتفاق رخ داده!
کمالی‌نژاد صحت و سقم مطالب منتشر شده را تایید نکرد و افزود: فعلا برای ما پیدا کردن مسوول این اتفاق و اینکه اطلاعات مورد نظر از چه طریقی از اداره خارج شده، در اولویت است.
شگفت‌زدگی معاون وزیر از درز اطلاعات

در همین رابطه روز گذشته معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ درز اطلاعات کتاب‌های سپرده‌شده به اداره کتاب توضیح داد. سیدعباس صالحی از منتشر شدن بخش‌هایی از کتاب‌هایی که برای بررسی و گرفتن مجوز نشر به اداره کتاب سپرده شده بودند در یک خبرگزاری، ابراز شگفتی کرد و گفت: «این موضوع بررسی می‌شود و با عوامل آن برخورد خواهد شد.» به گزارش «ایسنا»، صالحی که در نخستین نشست رسانه‌ای‌اش در سمت معاونت فرهنگی، دیروز در ساختمان شورای فرهنگ عمومی سخن می‌گفت، همچنین درباره اقدام یک خبرگزاری که محتوای کتاب‌های منتشرنشده نشر چشمه را منتشر کرده است‌، گفت: «دیروز زمانی که من دیدم بخش‌هایی از کتاب‌های منتشرنشده نشر چشمه در یک خبرگزاری منتشر شده، شگفت‌زده شدم، چرا که معتقدم ناشر به ارشاد اعتماد می‌کند و کتابش را به ارشاد می‌سپارد. اگر بخش‌هایی از این کتاب‌ها از طریق سیستم داخلی ارشاد به بیرون منتقل شود، گناه، جرم و اعتمادسوز است. به همین دلیل من بلافاصله با مسوول اداره کتاب صحبت کردم که پیگیری کند این مسیر چگونه بوده و خبرش را به من بدهند. این موضوع برای من مقوله ساده‌ای نیست و بار مهمی دارد، چرا که ما باید برای ناشر و مولف فضایی ایجاد کنیم که آنها احساس کنند ارشاد خانه خودشان است. اگر احتمال بدهند که چیزهایی از اینجا به بیرون درز کند، خیلی بد است.»