پتانسیل‌ها و چشم‌انداز صنعت دارو در بازار سهام
گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل سرمایه‌گذاری اعتلای البرز با بررسی پتانسیل‌های موجود صنعت دارو در بازار سرمایه، چشم‌انداز سهام دارو را در 6 ماهه دوم امسال مثبت ارزیابی کرد. شیرازی معتقد است صنعت دارو هنوز به سود مورد انتظارش نرسیده است و بازار همچنان پتانسیل رشد قیمت در برخی سهام دارویی را دارد.
محمدعلی شیرازی در گفت‌وگو‌ با دنیای اقتصاد به بررسی ظرفیت‌های موجود صنعت دارو در بازار سهام پرداخت و اظهارکرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که درآبان‌ماه سال ۸۹ ارزش بازار سهام شرکت‌های دارویی در بورس دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که هم‌اکنون با گذشت سه سال ارزش بازار سهام شرکت‌های دارویی حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که عملا نشان از رشد ارزش ۱۵۴ درصدی نسبت به سه سال گذشته دارد. در حالی که دلار در این مدت از ۱۰۶۵ تومان به حدود سه هزار تومان رسیده است که نشان از رشد ۱۸۱ درصدی دارد و نشان دهنده این است که قیمت‌های کنونی سهام شرکت‌های دارویی با ارزش جایگزین آنها در مقایسه با سال ۸۹ هنوز فاصله دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد صنعت دارو هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده است.وی در پاسخ به اینکه آیا یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سهام دارو افزایش نرخ گروه دارویی است، گفت: یکی از دلایل همین است که موجب رشد سهام شده است اما اگر افزایش نرخی به قیمت دارو داده نمی‌شد با این ارزش جایگزینی بالا سرمایه‌گذاری در صنعت دارو کاهش می یافت.
شیرازی گفت: به اعتقاد من هنوز هم نرخ‌های موجود در صنعت دارو پایین است و اگر بخواهیم ارزش سهم به نسبت سال ۸۹ و بنابر منطق اقتصادی باشد باید از این بالاتر باشد. به همین دلیل به‌‌رغم اینکه گفته می شود این صنعت سود بالایی برای سهامداران خود داشته است،اما از نظر من این طور نبوده است.
شیرازی چشم‌انداز آینده صنعت دارو را مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد: فعلا باید در انتظار رشد سهام باشیم تا ارزش جایگزینی همچون قبل شود و فکر می کنم، تا پایان سال حدود ۲۰ درصد دیگر رشد در سهام دارویی داشته باشیم.
وی همچنین در پاسخ به تاثیرات ثبات نسبی نرخ ارز در وضعیت گروه دارویی برای تامین ارز موردنیاز برای واردات، گفت: گروه‌های دارویی همیشه نرخ فروششان نرخ‌های مصوب وزارت بهداشت بوده و در حال حاضر خرید مواد اولیه براساس ارز مبادله‌ای انجام می شود.
وی درخصوص اینکه آیا باید در انتظار تعدیل مثبت در گروه دارویی در نیمه دوم سال باشیم، گفت: من تصور می‌کنم که باید در انتظار تعدیل باشیم؛ چرا که فروش دارو فصلی است و ۴۵ درصد در نیمه اول و ۵۵ درصد در نیمه دوم انتظار فروش داشته‌ایم. بر این اساس میزان فروش در نیمه دوم بالا می رود و به دلیل افزایش نرخی که در خردادماه داشته‌ایم به نظر می‌رسد تاثیر آن را در نیمه دوم نیز شاهد باشیم.
وی مهم‌ترین چالش گروه دارویی برای افزایش قدرت رقابت با صنایع دیگر را فقدان برندسازی در این صنعت عنوان کرد و افزود: متاسفانه امکان برندسازی وجود ندارد و به همین دلیل اگر شرکتی با رعایت حداقل استانداردهای کیفیت امروز وارد بازار شود می‌تواند با شرکتی که ۳۰ سال است در این صنعت فعالیت می‌کند و معیارهای بالاتری از کیفیت را رعایت می کند رقابت کند. شیرازی گفت: بهترین راهکار برای اینکه صنعت دارو در ایران رشد کند این است که اجازه برندسازی در این صنعت به شرکت‌ها داده شود.