هفته پنجم از مرحله انتخابی جام ملت‌های آسیا در حالی امروز آغاز می‌شود که ایران با کسب پیروزی در زمین لبنان جواز حضور در استرالیا را به دست می‌آ‌ورد، نتیجه‌ای که اگر با برد کویت برابر تایلند همراه شود، باعث حذف لبنان خواهد شد. تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان تاکنون 8 بار برابر هم قرار گرفته‌اند که سهم ایران 6 پیروزی بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، هفته دوم از دور برگشت (هفته پنجم) مرحله انتخابی مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ - استرالیا امروز با برگزاری ۹ مسابقه در گروه‌های پنج گانه پیگیری می‌شود که در گروه B تیم ملی فوتبال ایران برای قطعی کردن حضورش در این رقابت‌ها تنها به یک امتیاز در زمین لبنان نیاز دارد.
شاگردان کی‌روش که در دومین دیدار رسمی خود بعد از صعود به جام جهانی برزیل، هفته گذشته تایلند را در خانه‌اش با ۳ گل شکست دادند، در دومین بازی خارج از خانه درحالی از ساعت ۱۹ به مصاف لبنان می‌روند که هواداران فوتبالدوست کشورمان از آخرین رویارویی دو تیم در شهر بیروت خاطره خوشی ندارند.
در آن مسابقه که روز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه سال ۱۳۹۱ برگزار شد، تیم ملی ایران نخستین گل ملی را از لبنان دریافت کرد، گلی که زمینه‌ساز اولین باخت تاریخ فوتبال ایران از این کشور عربی شد و کار صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی را به اما و اگر کشاند.
امروزاما شاگردان کی‌روش در آستانه صعود به جامی دیگر به مصاف لبنان می‌روند و تنها نباید مقابل این تیم بازنده شوند؛ زیرا کار صعود به استرالیا به بازی پایانی برابر کویت در تهران کشیده خواهد شد. اگر تیم ایران بتواند در این مسابقه لبنان را ببرد و در بازی دوم این گروه، کویت در خانه تایلند را شکست دهد، لبنان از جام ملت‌ها وداع خواهد کرد. تساوی در این مسابقه هرچند با پیروزی خانگی کویت همراه شود، اما هنوز شانس لبنان را برای صعود به جام ملت‌ها حفظ خواهد کرد.
این مسابقه که برای تیم کی‌روش یک بازی آماده‌سازی خوب برای حضور موفق در جام جهانی برزیل هم محسوب می‌شود، کمک خواهد کرد دانیال داوری و مهرداد بیت آشور بیش از پیش با فضای حاکم بر تیم ملی و سایر نفرات هماهنگ شوند و روزهای بهتری را در تیم ملی ایران تجربه کنند.
تیم‌های ایران و لبنان تاکنون ۸ مرتبه برابر همدیگر به میدان رفته‌اند که تیم ملی کشورمان در ۶ بازی پیروز بوده است، یک بازی با تساوی به پایان رسیده و یک مرتبه هم لبنان به برتری دست یافته است. ۱۹ گل زده و یک گل خورده هم در تقابل این دو تیم برای ایران ثبت شده است. علی دایی با ۶ گل زده برترین گلزن ایران در رقابت با لبنان است. جواد نکونام ۴ مرتبه، حمید استیلی، علیرضا نیکبخت واحدی و رضا قوچان‌نژاد هر کدام ۲ مرتبه و کریم باقری، علی کریمی و یحیی‌ گل‌محمدی هر کدام یک مرتبه دروازه این تیم عربی را باز کرده‌اند.