توسعه فولاد خراسان با 200 میلیون یورو خرید خارجی
دنیای اقتصاد-سید حسین احمدی،مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان است،مجتمع بزرگ تولید محصولات فولادی که امسال به عنوان صادر کننده نمونه خراسان رضوی انتخاب شده است.وی پیش از این به مدت ده سال در مقام ریاست سازمان صنایع و معادن خراسان خدمت می کرد و از مدیران قدیمی کشور محسوب می شود که قریب به 32 سال در مسئولیت های مختلف فعالیت کرده است. نگاهی به کارنامه موفق سه ساله او در شرکت فولاد خراسان و رشد چشمگیر قیمت سهام این شرکت در طول این مدت ما را بر آن داشت تا به مناسبت انتخاب این واحد به عنوان صادرکننده نمونه با او به گفتگو بنشینیم که در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.

چه شاخصه هایی باعث انتخاب شرکت فولاد خراسان به عنوان صادر کننده نمونه شده است؟
- در حال حاضر ۲ فقره از محصولات ما یعنی انواع میلگرد و آهن اسفنجی در دستور کار صادرات است و در سال ۹۱ بالغ بر ۲۰ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیون دلار میلگرد به کشورهای افغانستان و ترکمنستان صادر کردیم. همچنین ۲۰۰۰ تن آهن اسفنجی که فرایند خیلی سختی را در بازاریابی خارجی طی کرده است را به جنوب شرقی آسیا صادر کردیم و به دلیل رشدی که صادرات شرکت فولاد خراسان به نسبت سالهای قبل داشته است به عنوان صادرکننده نمونه محصولات فولادی در شرق کشور انتخاب شدیم.
ارزیابی تان از عملکرد کلی شرکت فولاد خراسان چیست؟فکر می کنید در مجموع به توسعه ای که متناسب با تولید معادن داخلی باشد رسیده اید؟
فولاد خراسان پروژه های متعدد توسعه ای دارد و در حال حاضر با ۲۰۰ میلیون یورو خرید های خارجی در حال توسعه است که کار بزرگی است و کمتر مجموعه ای در کشور وجود دارد که این حجم عظیم توسعه را داشته باشد.خوشبختانه اخیرا وزارت صنعت،معدن و تجارت موافقت کرده است تا ماهیانه ۱۰ هزار تن از محصولاتمان را صادر کنیم و با همین دید که نیاز عرضه خودمان را تامین کنیم، برنامه کلان جهانی هم داریم که امیدوارم در آینده نزدیک فولاد خراسان در عرصه ملی به عنوان واحد صادر کننده مطرح شود.
به نظر شما چه موانعی پیش روی افزایش حجم صادرات کشور قرار دارد؟
یک سری اشکالات عمده وجود دارد،اول اینکه به دلیل نبود خطوط اعتباری و ارتباطی بین شبکه داخلی کشور و سیستم های بین المللی، امکان انتقال پول وجود ندارد،لذا صادر کننده مجبور است به روش های مختلف و نا امن عمل کند و یا اینکه ریالی عمل نماید و مقداری در روابط با سازمان های مالیاتی اختلال ایجاد کند.
ما ارز را به هیچ عنوان از افغانستان نمی توانیم جابجا کنیم،یا باید آن را به ریال بپردازیم یا اینکه دلاری که از آن طرف می گیریم را خودمان استفاده کنیم که نمی توانیم آن را به داخل کشور انتقال دهیم و یا اینکه مستند سازی کنیم و قراردادهایی را با یک سری شرکت های خارجی ببنیدیم که پول آنجا برود که در این صورت هم با بحث های پول شویی و مخمصه های تحریم مواجه می شویم. این مشکلات را تنها با اروپا و غرب داریم که باید حل شود.در حال حاضر امکان انتقال رقم های خیلی کوچکی وجود دارد،اما رقم های بالا در چرخه روابط بین المللی و بررسی نهادهای نظارتی آمریکا مشمول زمان می شود و گاهی پول برای مدت خیلی زیادی بلوکه می شود و یا حتی بر نمی گردد.
مشکل دوم مربوط به نظام نامه گمرکی است که به طور مثال الان میلگرد به لحاظ عرضه و تقاضا و قیمت های جهانی حداکثر ۶۰۰ دلار است ولی اگر میلگرد را صادر کنیم طبق اظهارنامه های گمرکی باید قیمت اش را ۸۰۰ دلار ثبت کنیم که این اختلاف قیمت بین ما و سیستم های نظارتی ممکن است مشکل ایجاد کند و این مسئله باید اصلاح شود که در آمار و ارقام اطلاعات درست داده شود و در تعهداتی که باید به دولت بدهیم اختلال ایجاد نکند.
در سالهای اخیر خراسان رضوی به واسطه وجود معادن سنگ آهن به قطب تولید فولاد کشور تبدیل شده است.این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟
-طبق اطلاعاتی که کارشناسان ارشد سازمان برنامه ریزی کشور دارند، در حال حاضر طبق مطالعاتی که در حوزه معدن در کشور انجام شده است، اصلی ترین منبع بلقوه سنگ آهن در کشور معدن سنگان است که بالغ بر ۲/۱ میلیارد تن ذخایر شناخته شده در آن هست که از این مقدار ۸۰۰ میلیون تن به صورت قطعی اعلام شده است.این رقم قابل توجهی است لذا با فراخوانی که وزارت صنعت ،معدن و تجارت داشته است، ۴ گروه سرمایه گذار شامل فولاد مبارکه،فولاد خراسان،بنیاد امور مستضعفان و جانبازان و گروه شرکت سرمایه گذاری ملی وابسته به بانک ملی وارد عرصه سرمایه گذاری شده اند و برای تولید ۲۰ میلیون تن کنسانتره که خوراک صنایع فولاد سازی کشور است فعالیت می کنند.این پروژه ها به سرعت ادامه دارد و یکی از آنها که مربوط به فولاد خراسان است، ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و قرار است ظرف ۳ سال آینده به ثمر برسد و طبیعتا با اتفاقاتی که در سنگان می افتد، آن ادعایی که استان خراسان در رابطه با تبدیل شدن به قطب فولاد کشور دارد انشالله محقق خواهد شد.
چه انتظاراتی از مسئولان به ویژه مدیران دولت جدید دارید؟
انتظار ما این است که درگیر مسائل ریز نشوند و با پرداختن به مسائل کلان بسترها را فراهم و راه را باز بکنند. مثل رفع محدودیت های شبکه بانکی، به طور مثال در یکسال گذشته ۳ بار سیاست ها در مورد صادرات محصولات فولادی عوض شده است.ابتدا ممنوع شده،بعد محدود شده و بعد مشروط شده است تا اینکه بالاخره در این چند ماه اخیر با برداشتن محدودیت ها وضع بهتر شده است.
این محدودیت ها به خاطر شرایط بازار است،در مقطعی بانک مرکزی نتوانست ارز بدهد،شمش و میلگرد از کشور وارد نمی شد و جلوی صادرات را می گرفتند، یا تعهداتی که در حال حاضر می گیرند که صادر کننده باید ارزش را بیاورد در چرخه اقتصادی کشور که البته این کار خوبی است ولی اگر این موضوع تسهیل نشود، امنیت صادرات را به خطر می اندازد.
به طور مثال به ما که به ۲۰۰ میلیون یورو ارز نیاز داریم بگویند که این ارز را در این مسیر برای مصرف خودتان بیاورید و ما حاضریم بار خودمان را خودمان به دوش بکشیم.این مشروط و محدود کردن ها باعث می شود ما در بلند مدت نتوانیم قرار دادهای پایداری ببندیم و امیدواریم مسئولان به این دو مشکل جدی رسیدگی کنند.
نظر شما راجع به خام فروشی چیست؟فکر نمی کنید عدم فراوری محصولات و صادرات آنها علی رغم ارز آوری بالا به اقتصاد کشور ضربه می زند؟
خام فروشی اتفاق خوبی نیست ولی مادامی که دولت خودش نفت را خام صادر می کند و نمی تواند ظرفیت های پالایش را توسعه دهد لذا نمی تواند از مردم در مورد خام فروشی ایراد بگیرد. مقررات مالیاتی کشور هم یک سری قوانینی را وضع کرده که این اتفاق نیافتد ولی هنوز هم به همان دلایلی که اشاره کردم سرمایه گذاری ها به اندازه کافی به بار ننشسته است و اگر همین الان جلوی خام فروشی را بگیریم مثل این است که جلوی صادرات نفت را بگیریم چون ما هم در پالایش نفت و هم فولاد به بخش خصوصی نیاز داریم که تاکنون در حد کلان وارد میدان نشده اند و امیدواریم این شرکت های سرمایه گذاری که روی کار آمده اند توسعه پیدا کنند و به تناسب آن، سیاست ها برای تقلیل صادرات خام فروشی اعمال شود.