هیچ درختی تا آسمان هفتم بالا نمی‌رود. این جمله را یکی از فعالان بازار جهانی طلا گفته بود، روزی که طلا پس از رکورد شکنی های پی در پی و صعود به قله 1913 دلاری سقوطی 10 درصدی را تجربه کرد. آن روزها نگاه اغلب تحلیگران به آینده اقتصاد جهانی نا امید کننده بود.
روزنامه «وال استریت ژورنال» مقاله‌ای از آقای خوزه انگل گوریا، دبیرکل OECD را منتشر کرد که در آن نوشته بود «چشم‌انداز اقتصادی جهان روشن نیست؛ رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای پیشرفته رو به کندی دارد و احساس عدم‌اطمینان به اوج تازه‌ای رسیده است. بدهی‌های دولتی و خصوصی به عامل بازدارنده‌ای برای رشد سرمایه‌گذاری و مصرف تبدیل شده‌اند، بازارهای مالی به نحو فزاینده‌ای متلاطم شده‌اند و دولت‌ها خود را در یک دور باطل گرفتار می‌بینند. وضعیت بازارها آنها را مجبور می‌کند که تقریبا به صورت هفتگی به راهکارهای واکنشی و کوتاه‌مدت روی آورند، اما بازارها آرام نمی‌گیرند، بنابراین شاهد چیزی نیستیم جز یک سلسله اعلامیه‌ها در مورد راهکارهای جدید، یک نشست دیگر وزیران گروه 20، یک کنفرانس دیگر سران کشورها و ... »
این نگاه یعنی افزایش قیمت طلا و تحقق رویای اونس دو هزار دلاری. تمامی این تحلیل ها دو سال پیش ارائه شد، اما از پاییز سال گذشته با تقویت دلار در برابر یورو ، طلا حرکت نزولی خود را به کانال‌های قیمتی پایین تر آغاز کرد.
درختی که رویای رسیدن به آسمان هفتم را داشت به طبقات پایین‌تر سقوط کرد، زیرا نشست هایی که بی ثمر توصیف می شد ثمر داده بود. حالا بازار آمریکا رو به بهبود است و روند رشد اقتصادی این کشور تقویت شده است. این علامت یعنی هوا آفتابی است، سرمایه‌گذاران از پناهگاه بیرون بیایند. سرمایه گذارانی که پس از چشم انداز ضعیف اقتصاد جهانی به پناهگاه طلا پناه بردند، با پدیدار شدن نشانه‌های بهار اقتصادی در جهان در حال بیرون آمدن از پناهگاه‌هایشان هستند. بر همین اساس اکثر تحلیگران معتقدند اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ ندهد تا اطلاع ثانوی وضعیت در بازار طلا بر همین منوال است و در بر همین پاشنه می چرخد. در بازار داخلی نیز علاوه بر بهای اونس، دیگر متغیر تاثیر گذار روند با ثباتی را پیش رو دارد. نرخ دلار که مستقل از بهای اونس می‌توانست پیش برنده قیمت سکه باشد، در مرز سه هزار تومان چرخش دارد. پیش بینی می‌شود با تعدیل تحریم های اعمال شده از سوی غرب نیز این ثبات تقویت شود. بنابراین در بازار داخلی نیز اگر برای نرخ دلار اتفاقی رخ ندهد، بازار سکه باید خود را آماده کند تا به خواب زمستانی برود.


آخـر هفتـه‌ها بـا «آخـر هفتـه دنیـای اقتصـاد»
شما می‌توانید از طریق شماره تلفن ۸۷۷۶۲۱۲۰ نظر خود را در مورد مطالب «آخر هفته» با ما در میان بگذارید.