شاید شما هم از آن دست آدم‌هایی باشید که تمایلی به استفاده از بالکن خانه خود نداشته باشید، از آن به عنوان یک انباری کوچک استفاده کنید یا مثلا اگر بالکن بزرگ‌تری دارید حتی آن را به عنوان یک محیط کار کوچک برای انجام کارهای مختلف در نظر بگیرید.
گاهی هم می‌بینیم که نقشه و معماری بعضی ساختمان‌ها آنقدر نامناسب است که برای آپارتمانی کوچک بالکنی به ابعاد یک اتاق ساخته شده و ساکنین قطعا تمایل دارند از این فضا استفاده
بیشتر و بهتری بکنند.
برای اینکه شما بتوانید در فصول سرد و در هر شرایط جوی از جمله باران و برف از این قسمت‌های خانه استفاده کنید باید فضایی بسته و مطمئن را به وجود بیاورید، برای این کار نیاز به کاربرد سقف کاذب دارید.گاهی هم شما تصمیم می‌گیرید بخشی از حیاط خانه خود را تبدیل به یک کارگاه انجام کارهای فنی مثل نجاری کنید یا یک اتاقک برای بازی کودکانتان در گوشه‌ای از حیاط ایجاد کنید.
سقف کاذب انواع بسیار گوناگونی دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی و زیبایی انواع آن متفاوت است و هزینه‌های متفاوتی هم دارد.
یکی از انواع سقف کاذب، رابیتس و اندود است که پرکاربردترین نوع سقف کاذب هم می‌باشد.
رابیتس ورق فولادی مشبکی است که با سیم یا مفتول آرماتوربندی به شبکه فرعی متصل می‌شود. ویژگی مهم رابیتس این است که تقریبا تمام ملات‌ها به آن می‌چسبد و ترک بر نمی‌دارد.
به طور کلی رابیتس دو نوع مسطح و برجسته دارد که برای ابعاد کوچک از رابیتس برجسته و برای ابعاد بزرگ از رابیتس مسطح استفاده می‌کنند. کاربرد دیگر آن نیز اندودکاری روی کانال‌های کولر و تاسیسات دیگر است.
سقف کاذب آکوستیک که در واقع به نوعی کار همان عایق صدا را هم انجام می‌دهد با مصالحی همچون پارچه چین دار، پلاک‌های گچی، پلاک‌های چوبی یا ورقه‌های مقوایی فشرده سفید رنگ و سوراخدار ساخته شده و در مکان‌هایی مانند سالن‌های سخنرانی، سینما، استودیو‌های موسیقی و... به‌عنوان عایقی برای جلوگیری از انعکاس صدا به کار می‌رود.
یکی از ساده ترین روش‌ها برای ایجاد سقف کاذب، استفاده از آلومینیوم است، به طوری که پشت آن را پشم شیشه پر می‌کنند و تجهیزات اتصال این نوع سقف همگی از جنس فولاد گالوانیزه می‌باشند.
گاهی برای بعضی سقف‌های کاذب زیبایی هم برای ما اهمیت دارد و برایمان مهم است که سقف کاذب چه طرح و رنگی داشته باشد، یکی از سقف‌های کاذبی که می‌تواند جلوه بی‌نظیری به اتاق شما بدهد سقف کاذب چوبی است، در این نوع سقف، ابتدا دور تا دور سقف را با چهار تراش چوبی مناسب کلاف کشی و تراز می‌کنند. شبکه اصلی این نوع سقف فولاد و یا همان چهار تراش چوب است و شبکه فرعی و آنچه که شما می‌بینید چوب است که به شکل لمبه‌های چوبی از جنس چوب نراد خارجی روی کلاف کشی نصب می‌شود که قطعا شما می‌توانید طرح و رنگ چوب مورد نظر را با سلیقه خودتان انتخاب کنید.
آنچه اکنون در کشور ما بیش از همه انواع سقف کاذب متداول است استفاده از قطعات پیش ساخته گچی است. شبکه اصلی و زیرین این سقف آلومینیوم است که قطعات گچی در داخل آن قرار می‌گیرد، البته این قطعات را می‌توان روی شبکه‌های چوبی هم نصب کرد. این نوع سقف کاذب مزایایی دارد که شاید همین مزایا باعث کاربرد آن بیش از سایر روش‌ها شده است.
یکی از ویژگی‌های این نوع سقف کاذب سبکی آن است، طوری که هر مترمربع از این سقف بین ۱۵ تا ۱۸ کیلوگرم می‌باشد.
سهولت و سرعت نصب آسان این قطعات گچی یکی دیگر از مزایای آن است، ضمن اینکه شما می‌توانید به راحتی در صورت تمایل قطعه ای را تعویض کنید یا جا به جا نمایید. از ویژگی‌های ظاهری این سقف کاذب می‌توان به ثبات رنگ آن در طول زمان و در برابر نور آفتاب اشاره کرد و همچنین تنوع رنگی و طرحی که شما می‌توانید مانند سقف‌های گچی معمولی به آن بدهید. بد نیست بدانید که این نوع سقف کاذب در برابر آتش مقاومت بسیاری دارد و در صورت سوختن هم دود چندانی ایجاد نمی‌کند.
سقف کاذب گچی همانند دیگر سقف‌های کاذب می‌تواند عایق خوبی برای صدا باشد و همچنین حرارت و رطوبت محیط را تنظیم می‌کند و به علت عدم وجود مواد زیان آور به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند.
سقف کاذب می‌تواند ترکیبی باشد یعنی چند نوع سقف کاذب را در کنار هم و به صورت یک طرح هندسی منظم یا نا منظم همراه با شکست و اختلاف سطح به کار ببریم و در نهایت هم با نورپردازی جلوه‌های خاصی به آنها بدهیم که این یکی از روش‌های زیباسازی سقف کاذب محسوب می‌شود.
البته کاربرد این نوع سقف کاذب بیشتر در فضاهای وسیع مناسب است و جلوه می‌یابد و شاید در آپارتمان کوچک شما کاربردی نداشته باشد.
یکی دیگر از سقف‌های کاذبی که جنبه دکوراتیو دارد سقف کاذب گریلیوم است، این سقف از ورق‌های آلومینیومی و آهن یا ورق‌های آلیاژی ساخته می‌شود. به سقف گریلیوم سقف باز هم گفته می‌شود؛ چرا که بعد از نصب چیزی که شما می‌بینید مربع ، مستطیل‌هایی است که به طور پیوسته کنار هم قرار گرفته و هیچ پوششی در داخل یا پشت آن وجود ندارد و پشت سقف و تجهیزات کار شده به راحتی دیده می‌شود. معمولا این نوع سقف کاذب را به صورت ترکیبی اجرا می‌کنند و سقف با زنجیری از سقف اصلی آویزان می‌شود.
اما برای زیبا کردن سقف کاذب ایجاد شده می‌توانید از آسمان مجازی استفاده کنید آسمان مجازی قطعات مربع شکلی است که وقتی کنار هم بر روی سقف نصب می‌شوند یک آسمان واقعی را برای شما تداعی خواهند کرد چرا رنگ‌های زنده و شفاف آن تصویر آسمان را برایتان واقعی‌تر می‌کند.
نصب این آسمان مجازی کار بسیار آسانی است، قطعات آن قابل شست‌وشو و ضدعفونی هستند و نیاز به کار ساختمانی خاصی برای نصب آن ندارید.