دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: استاندارخراسان جنوبی با بیان اینکه باید با نگاه کارشناسی زمینه سرمایه‌گذاری وتوجیه اقتصادی را برای منفعت بیشتر سرمایه‌گذار فراهم کرد، گفت: آمادگی داریم بستر سرمایه‌گذاری وحضور سرمایه‌گذار را در استان فراهم کنیم.
وجه ا... خدمتگذار در دیدار اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای بسترهای بسیار خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی باید نهایت همکاری و مساعدت را با سرمایه‌گذاران داشته باشند تا بتوان در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان باشیم.وی با اشاره به اینکه از سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در استان حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: نگاه ما به عنوان بخش دولتی همواره حمایتی بوده و آنچه در حیطه کاری ما است حمایت از بخش خصوصی است.
استاندارخراسان جنوبی بر فعال شدن بیش از پیش بازارچه‌های مرزی استان تاکید کرد و گفت: برگزاری جلسات منظم کارشناسی، تشویق سرمایه‌گذاران، رفع موانع قانونی و نیز کوتاه کردن روند اداری سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند به توسعه سرمایه‌گذاری در استان بینجامد.
خدمتگذار، کشاورزی را به عنوان یک قطب مهم اقتصادی در استان مورد تاکید قرار داد و افزود: تشویق کشاورزان برای اجرای الگوهای مناسب کشاورزی و اجرای طرح ارتقای کیفیت و شناسه تولید در محصولات استراتژیک استان همچون زرشک، زعفران، عناب و انار باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بابیان اینکه بخش خصوصی آزادی عمل بیشتری دارد و محدودیت‌های مدیران دولتی را ندارد، اظهار کرد: آنچه در حیطه کار و فعالیت ما است بیشتر نگاه حمایتی به بخش خصوصی است.
اتخاذ قوانین اقتضایی
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این دیدار با تاکید بر حذف قوانین بازدارنده در فعالیت‌های اقتصادی در استان‌های کم برخوردار از جمله خراسان جنوبی، گفت: باید بستر‌های لازم و مشوق‌های کاری برای سرمایه‌گذاری فراهم شود.
مهندس محسن احتشام بر اتخاذ قوانین اقتضایی در استان‌های محروم تاکید کرد و افزود: باید محیط کسب‌وکار برانگیزاننده و به گونه‌ای باشد تا توان رقابت با استان‌های برخوردار به وجود آید.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی بیرجند بر آمادگی برای جذب سرمایه‌گذاران و توسعه صادرات محصولات دارای مزیت استان تاکید کرد وگفت: اتاق بازرگانی به عنوان متولی بخش خصوصی تلاش می‌کند تا مشکلات و تنگناهای فعالان اقتصادی را مرتفع کند.
وی بر تعامل دولت و بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی آمادگی دارند تا در راستای سیاست‌ها و خط‌مشی دولت تدبیر و امید گام بردارند.
احتشام با اشاره به اینکه بانک‌های استان برای سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش محدودیت منابع دارند، بیان کرد: این در حالی است که در استان‌های بزرگ بانک‌ها تسهیلات قابل توجهی به فعالان بخش خصوصی ارائه می‌دهند.
وی اظهار کرد: فرآیند تولید محصولات کشاورزی در استان خراسان جنوبی به صورت سنتی انجام می‌شود و فاقد استانداردهای لازم جهانی است که نیاز به بازنگری دارد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بر توانمندکردن فعالان بخش خصوصی استان تاکید و تصریح کرد: باید به بازارچه‌های مرزی و پیله وران و روابط تجاری با افغانستان توجه بیشتری شود.
جلسات مستمر استاندار با فعالان اقتصادی
نایب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این دیدار از استاندار خراسان جنوبی دعوت کرد با دیدار از گمرک و بازارچه‌های مرزی وحضور مستمر در جلسات اتاق به همراه بخش خصوصی و جمعی از مسوولان مرتبط با حوزه تجارت و بازرگانی گامی در جهت رونق اقتصادی و رفع موانع و مشکلات فراروی تجار و فعالان اقتصادی استان برداشته شود.علی اکبر فرامرزی با اشاره مشکلات فراوان صادرات در استان، گفت: متاسفانه با وجود مرز مشترک با افغانستان، اما ایران رتبه ششم تا هشتم صادرات با این کشور را دارد.وی افزود: بازارچه‌های یزدان و میل ۷۳ در سال‌های ۸۰ تا ۸۶ در کشور مقام اول تا سوم را در امر صادرات و واردات داشته اما در سال‌های اخیر به طور عملی تعطیل شده است.وی تصریح کرد: این تعطیلی از سوی تجار افغانی است؛ چراکه آنها مرزی با استانداردهای گمرک را به رسمیت می‌شناسند.
وی افزود: در حال حاضر فقط سوخت به صورت ترانزیتی به کشور افغانستان صادر می‌شود که تجار این کشور درخواست ترانزیت کالاهای دیگر را دارند، اما هنوز گمرک ایران به دلیل آماده نبودن برخی زیرساخت‌های گمرک ماهیرود با ترانزیت کالاهای دیگر موافقت نکرده است.
ترانزیت کانتینری گامی برای رونق گمرک‌ها
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این دیدار با بیان اینکه استان مرزی خراسان جنوبی قابلیت‌های بالایی برای صادرات و واردات کالا دارد، گفت: مرز ماهیرود و سایر بازارچه‌های استان نیازمند نیروی انسانی بیشتری هستند که امیدواریم گمرک استان در خصوص جذب نیروی انسانی اقدام کند.علیرضا خامه زر بر استقرار و راه‌اندازی ترانزیت کانتینری از بندر عباس و چابهار برای رونق گمرک‌های مرزی استان تاکید و بیان کرد: این روند نیازمند استقرار رویه گمرکی ترانزیت کانتینری است.
وی ورود و خروج مسافر را یک زیرساخت توسعه‌ای دانست و افزود: گاهی اتفاق افتاده که تاجر افغانی برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی اعلام آمادگی کرده، اما رفتار مناسبی با آنان در ترمینال‌های مسافربری و مبادی ورودی و خروجی استان به‌رغم داشتن ویزا و مدارک قانونی صورت نگرفته است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند خواستار راه‌اندازی پرواز بیرجند- افغانستان شد.
خامه زر یکی از ظرفیت‌های مهم مغفول مانده در استان را راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی عنوان و اظهار کرد: متاسفانه ایجاد و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی چند سال است که مطرح شده، اما تاکنون اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.
وی با بیان اینکه جاده مواصلاتی بیرجند ماهیرود از لحاظ کیفیت در حد یک جاده ترانزیتی نیست بر بسترسازی و ایجاد جاده با استانداردهای لازم در این محور تاکید کرد.