گروه بورس - بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 7/0 درصدی شاخص کل مواجه شد که روند صعودی بورس کمی آرام شده است. از طرفی، صعودی بودن روند بازار از ابتدا تا انتهای ساعات معاملات و همچنین افزایش چشم‌گیر حجم معاملات (حدود 6 هزار میلیارد ریال) نسبت به هفته گذشته کماکان نشان از نگاه مثبت سهامداران به بازار سرمایه دارد. در این بین می‌توان به سخنان رییس‌جمهور کشورمان در رابطه با عملکرد 100 روزه دولت اشاره کرد.
وی بازار سرمایه را فرصتی برای اقتصاد کشور دانسته و اظهار کرد توافقات زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم آورده است. این سخنان باعث آرامش بیشتر سهامداران در فضای ضد و نقیض اخیر و در نتیجه ادامه رشد بازار شد.
از سوی دیگر، وزیری هامانه، قائم‌مقام وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از بازگشت مجدد شرکت‌های نفتی به ایران سخن گفته است که این امر می تواند برای بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی نظیر پالایشگاهی‌ها و به ویژه شرکت‌های حمل و نقلی با توجه به امکان حمل نفت توسط کشتی‌های ایرانی بسیار حائز اهمیت باشد. با این وجود سهامداران باید مراقب هیجانات کاذب در خصوص برخی صنایع باشند و معاملات خود را بر اساس ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها انجام دهند.
در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. این در حالی است که به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، ادعای شورای رقابت در رابطه با لغو معاملات نماد «فارس» معتبر نیست و معاملات این نماد کاملا صحیح است. همچنین، جلال امانی معاون امور شرکت‌های «تاپیکو» با اشاره به توافقات هسته‌ای که منجر به گسترش صادرات به اروپا می‌شود چشم‌انداز این گروه را مثبت ارزیابی کرده است. با این وجود، در این گروه نسبت قیمت به درآمد (P/E) در حال افزایش است که همین امر در کنار برخی سردرگمی‌ها در خصوص نرخ خوراک باعث احتیاط بیشتر سهامداران در معاملات این گروه شده است. «پارسان» به عنوان یکی از معدود نمادهای مثبت این گروه بیشترین حجم معاملات را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی و حقیقی به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی در ادامه روند نوسانی خود منفی شدند. «ونفت» به عنوان منفی‌ترین نماد گروه بیشترین حجم معاملات را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار گرفت.
در این شرایط، بانکی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. جعفری زاده مدیر سرمایه‌گذاری‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک فارابی در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز عنوان کرده است: «کاهش شدت تحریم‌های اعمالی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور در درجه اول شکوفایی گروه بانک را موجب خواهد شد». وی علت این شکوفایی را امکان اعطای تسهیلات بانکی بهتر در پی بهبود وضعیت شرکت‌های تولیدی دانسته و بیان می‌کند: بانک‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که رشد تولید هر صنعت دیگری تاثیر مثبتی بر آنها خواهد داشت. «وپاسار» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد و با صف خرید ۲۳ میلیونی مواجه شد. بررسی روند معاملات این نماد حاکی از عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها طی روزهای گذشته است. از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند منفی چند روز اخیر خود را ادامه داد. رکود در بورس کالا مهم‌ترین عامل این روند به شمار می‌آید. به عنوان مثال به گزارش بورس‌ نیوز، مس با مشکل عرضه بیش از تقاضا مواجه است و حتی کاهش قیمت آن نتوانسته انگیزه‌ای برای افزایش تقاضا شود. در معاملات روز گذشته، «فپنتا» مشمول رفع گره معاملاتی شده و رشد قیمت ۳/۱۲ درصدی را تجربه کرد.
در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی پیرو اخبار مربوط به احتمال افزایش نرخ سنگ آهن به روند مثبت روزهای اخیر خود ادامه داد. این در حالی است که به گزارش بورس نیوز، این گمانه‌زنی‌ها در حال بررسی است و هنوز توافقی حاصل نشده است و رایزنی‌ها ادامه دارد. «کروی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روند مثبت خود را ادامه دادند. «وبانک» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت و با صف خرید مواجه شد. مخابرات نیز روند صعودی خود را ادامه داد. «اخابر» در حالی با صف خرید ۱۳ میلیونی مواجه بود که با عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها مواجه است. در این شرایط، گروه سیمانی روند مثبت خود را ادامه داد. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت و با صف خرید همراه شد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند. خودرویی‌ها نیز روند مثبت خود را با ثبت رشد ۴/۳ درصدی ادامه دادند. «خبهمن» بار دیگر بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد. بررسی معاملات این نماد نشان از عرضه‌های سنگینی توسط حقوقی‌ها دارد. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «وسپه» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده به خود اختصاص داد.

رشد بورس ادامه یافت

رشد بورس ادامه یافت