امضای تفاهم‌نامه تجاری بین ایران و هند

سردار خالدی - در ادامه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مذاکرات هیات تجاری ایران و هند دو طرف پس از چند روز مذاکره، تفاهم‌نامه‌ای در همین راستا امضا کردند. جلسات (B۲B (Business too Business هیات تجاری تهران در سومین دور مذاکرات در بندر تجاری بمبئی دنبال شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» ، پیش از این، مذاکرات B۲B در حیدرآباد هند با امضای تفاهم‌نامه دو طرف به کار خود پایان داده بود.

نخستین جلسه مذاکرت B۲B هیات تجاری تهران در بمبئی با صحبت‌های یحیی آل اسحاق، رییس هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران درباره دستاوردهای سفر به هند و موفقیت‌های کسب شده در مذاکرات هیات تجاری شروع شد. وی اظهار کرد: در روزهای گذشته درباره مسائل و موضوعات مختلفی از جمله مشکلات بانکی، مسائل مربوط به ویزا صحبت شد که با توجه به جدیت مذاکرات و حضور تعداد زیادی از کارشناسان بانکی در هیات تجاری، امیدواری به حل مشکلات بانکی در آینده بالا است.

وی در صحبت‌هایی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: همه این مسائل قرار است به زودی حل شود.

براساس گفته آل‌اسحاق، اخبار رسیده حاکی از آن است که مسائل و مشکلات مربوط به بیمه کشتی‌ها حل شده است و دو طرف در انتظار این هستند که در امور زیربنایی و فعالیت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی را انجام دهند.

به باور آل اسحاق، راه‌آهن، حمل و نقل، حوزه صنایع کوچک و متوسط و مهندسی از دیگر بخش‌هایی است که طرف هندی می‌تواند روی آن به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری حساب کند.

وی به دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری از جمله بخش کشاورزی و بخش نفت نیز اشاره و تصریح کرد: در حوزه نفت ایران ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم که به همین نسبت در بقیه صنایع می‌توانیم فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد کنیم.

به باور آل اسحاق، آنچه مهم است این است که مشکلات از سر راه برداشته شود و به نظر می‌رسد مذاکرات چند روز گذشته در حال برداشتن موانع جدی موجود سرمایه‌گذاری در دو کشور است. وی در پایان با اشاره به اینکه مشکل دیگری که وجود دارد و به عنوان مانع همچنان خودنمایی می‌کند به صادرکنندگان ایرانی برمی‌گردد، گفت: نگه داشتن سرمایه طرف ایرانی، مشکل عمده‌ای است که متاسفانه باید هر چه سریع‌تر حل شود.

پیش از صحبت‌های رییس هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران نیز مسوولان فیئو (FIEO) درباره روابط تجاری ایران و هند صحبت کرده بودند و برخی از مسوولان یوکو بانک در پاسخ به پرسش برخی حضار درباره رفع مشکلات بانکی تجار ایرانی در هند اعلام کردند: درصدد رفع مشکلات موجود هستند.

مسعود خالقی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بندر بمبئی نیز یکی از افراد حاضر در این نشست بود که درباره تبادلات تجاری ایران و هند و نزدیکی رابطه بین این دو کشور صحبت و بر تسریع حل مشکلات موجود با توجه به فضای سیاسی موجود تاکید کرد.

محمدرضا بختیاری، معاون بین‌الملل اتاق تهران نیز درباره موضوعات و مشکلات روابط تجاری ایران و هند و تاکید بر بهبود مسائل سخن گفته بود. ادامه این نشست نیز به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که بیشتر با محوریت مسائل بانکی دنبال شد. در ادامه نیز ملاقات‌های دو جانبه (B۲B meeting) اعضای هیات تجاری ایران با هیات هندی انجام گرفت.

آل‌اسحاق در گفت‌و‌گو با مقامات هندی بر سیاست‌های ایران مبنی بر واگذاری‌های بخش دولتی و حضور فعال بخش خصوصی تاکید و تصریح کرده بود در حوزه‌های مختلفی از جمله نفت و گاز دو طرف می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

وی در دیدار با دولتمردان هندی به موضوع سرمایه‌گذاری حوزه حمل و نقل به خصوص راه‌آهن با اعتبار ۸ میلیارد دلار اشاره و تاکید کرد: کشورهای دوست می‌توانند در بازارهای مشترک ایران و سایر کشورها همچون عراق و افغانستان فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

مشکلات مربوط به حوزه بانکی، بوروکراسی اداری، ویزا، ثبت شرکت‌ها و مسائل حمل و نقل دریایی از مهم‌ترین محدودیت‌ها و موانعی است که هیات تجاری در گفت‌و‌گو با طرف هندی آن را مطرح کرد و البته به اعتقاد طرف ایرانی تا زمانی که این موانع برطرف نشود، نمی‌توان به سرمایه‌گذاری‌ها امیدوار بود. این در حالی است که براساس گفته مسوولان هندی، کمیته ویژه‌ای برای حل مشکلات تشکیل شده و براساس نظر این کمیته مقدار زیادی از موانع در حال حل شدن است. همچنین طرف ایرانی در دیدارهای خود در حیدرآباد و بمبئی بر آمادگی هیات تجاری در سرمایه‌گذاری در حوزه‌های «آی.تی» و دارو نیز تاکید کرد. طرف هندی نیز با تاکید بر مشکلات مربوط به روابط تجاری دو کشور همانند طرف ایرانی بر رفع مشکلات و موانع موجود با درک و تعامل دو طرف تاکید کرد و مسائل مربوط به حوزه بانکی را به تشکیل کمیته رفع موانع توسط دولت‌های مرکزی و ایالت‌ها و تصمیم‌گیری براساس بحث‌های کارشناسی موکول کرد.

در تداوم موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات B۲B و به توافق رسیدن دو طرف تجاری ایران و هند نیز تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و اعضای تجاری هند بخش حیدرآباد و ایالت آندهراپراداش برای تجارت با ایران تحت عنوان (CHAMBER OF COMMERCE FOR IRAN TRADE PROMOTION) امضا شد.