احتمال خلع ید برخی پیمانکاران پارس جنوبی

وزیر نفت بعد از گذشت حدود ۱۰۰ روز از اولین بازدیدش در دولت یازدهم از بزرگترین میدان گازی کشور امروز دوباره به عسلویه سفر خواهد کرد. به گزارش خبرنگار انرژی «ایسنا»، بیژن نامدار زنگه امروز پنج‌شنبه ۷ آذرماه بازدیدی یک روزه از پنج فاز ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی خواهد داشت تا در جلسه‌ای با مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز پارس به طور مستقیم در جریان آخرین وضعیت پیشرفت این طرح‌ها قرار گیرد. با وجود اهمیت میدان مشترک پارس جنوبی، سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی موجب شد وزیر نفت در ۱۰۰ روز گذشته تنها یک بار از این طرح عظیم صنعت نفت و گاز کشور بازدید کند؟ برخی از مدیران یکی از علت‌هایی را که برای عدم حضور هفتگی وزیر نفت در پارس جنوبی عنوان می‌کنند اطلاعات غلطی بود که مسوولان سابق شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران طرح‌های درحال توسعه به او ارائه کرده بودند.

بر اساس همین اطلاعات غلط هم رییس جمهوری وعده تولید ۳۰ میلیون مترمکعب گاز را تا پایان سال داده بود. این در حالی است که نه تنها این رقم تولید گاز در زمان وعده داده شده محقق نمی‌شود، بلکه طبق پیش‌بینی کارشناسان افزایش تولید از فازهای در حال توسعه تا پایان امسال صورت نخواهد گرفت. البته همین اطلاعات باعث شد که چندی بعد مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تغییر کند و این احتمال نیز وجود دارد که در آینده نزدیک برخی از پیمانکاران ضعیف طرح‌های توسعه پارس جنوبی خلع ید شوند.

تولید از فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی که بزرگ‌ترین فاز این میدان مشترک با قطر محسوب می‌شود قرار بود زمستان امسال محقق شود اما طبق پیش‌بینی برخی از کارشناسان این فاز امسال به تولید نخواهد رسید و تنها اواخر آذرماه یک ترین از پالایشگاه فاز ۱۲ میدان گاز پارس جنوبی با گاز فاز ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی راه‌اندازی می‌‌شود.

یکی از علت‌های تولیدی نشدن فاز ۱۲ پارس جنوبی این است که تجهیزات تنها سکوی نصب شده این فاز کامل نیست و با وجود گذشت حدود یک‌سال از زمان نصب، سازنده آن منتظر ورود چند قطعه مورد نیاز برای تکمیل سکو است، از سوی دیگر هنوز حفاری چاه‌های این فاز به اتمام نرسیده است. تولید گاز از فاز ۱۵ و ۱۶ هم در سال جاری منتفی است؛ چرا که سکوهای این دوفاز توسط دو شرکت ایزوایکو و صف هنوز ساخته نشده است. همچنین حفاری ۲۴ حلقه چاه فاز ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی توسط شرکت حفاری دانا کیش تاکنون تکمیل نشده و پیش‌بینی می‌شود حفاری ۱۲ حلقه چاه فاز ۱۵ نیمه دوم سال ۹۳ و حفاری ۱۲ حلقه چاه فاز ۱۶ نیمه اول ۹۳ تکمیل ‌شود.البته یک ترین از پالایشگاه این دو فاز با گاز فاز ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی در حال راه‌اندازی است.

تولید از فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی هم منتظر تکمیل چاه‌های حفاری‌ است. در واقع سکوی فاز ۱۷ نزدیک به یک سال است که نصب شده اما به دلیل تکمیل نشدن حفاری چاه‌های این بخش توسط شرکت ملی حفاری ایران سکوی مورد نظر راه‌اندازی نشده است.

اولین بازدید یک روزه زنگنه از فازهای در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی ۳۱ شهریور ماه امسال بود که در این بازدید اولویت راه اندازی و تخصیص منابع به فازهای با پیشرفت بالای ۹۰ درصد - فاز ۱۲ ، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ - داده شد و توسعه سایر فازهای جدید - معروف به ۳۵ ماهه- پس از بهره‌برداری از فازهای پیشین در اولویت بعدی قرار گرفت.