دفاع اوباما از دیپلماسی خود در برابر ایران

دنیای اقتصاد- باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات‌متحده، بار دیگر به دفاع از خط مشی دیپلماتیک دولت‌ خود در برابر ایران پرداخت و در یک سخنرانی که در برابر اعضای جامعه یهودیان آمریکا در کاخ سفید انجام شد، گفت که «راستی‌آزمایی اهداف و نیت‌های ایران برای ایالات‌متحده مهم بوده است.» اوباما همچنین وعده داد که «تا رسیدن به توافقی جامع با ایران، کار روی این پرونده را متوقف نخواهد کرد.» رییس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانی ضمن «خوب و مناسب» توصیف کردن توافق ژنو برای اسرائیل قول داد که «طی ماه‌های آینده برای حصول توافقی نهایی با ایران تلاش کند.» توافق هسته‌ای محور رایزنی مقامات آمریکایی در منطقه

دفاع دوباره اوباما از دیپلماسی در قبال ایران

گروه دیپلماسی- پس از توافق هسته‌ای ژنو، آنچه این روزها در مطبوعات و رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کند و محور تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد، واکنش‌ها، سخنان و سفرهای دیپلماتیک مقامات ایرانی و غرب در ارتباط با موضوع هسته‌ای است. در جدید‌ترین تحول، باراک اوباما رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، بار دیگر به دفاع از خط مشی دیپلماتیک دولت‌ خود در برابر ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما در این سخنرانی که در برابر اعضای جامعه یهودیان آمریکا در کاخ سفید انجام شد گفت که راستی‌آزمایی اهداف و نیت‌های ایران برای ایالات متحده مهم بوده و وعده داد که تا رسیدن به توافقی جامع که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، کار روی این پرونده را متوقف نخواهد کرد.

او گفت: «برای نخستین بار در طول ده سال اخیر، توانستیم در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران وقفه ایجاد کنیم». اوباما در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به تحریم‌ها گفت: «بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد و این در شرایطی است که هنوز سخت‌ترین تحریم‌های ما به قوت خود باقی‌ است».

این نخستین بار نیست که اوباما به دفاع از دیپلماسی خود در قبال پرونده هسته‌ای ایران پرداخته است. او روز چهارم آذرماه نیز در جمع گروهی از شهروندان سان‌فرانسیسکو ضمن حمایت از توافق اتمی با تهران، این توافق‌نامه را «نتیجه‌ای اساسی» نامید که «پس از یک دهه» در رابطه با ایران حاصل شده‌است.

رییس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانی ضمن «خوب و مناسب» توصیف کردن توافق ژنو برای اسرائیل قول داد که طی ماه‌های آینده برای حصول توافقی نهایی با ایران تلاش کند، تواقفی که به گفته‌ او «برای همیشه تهدید سلاح‌های هسته‌ای ایران» را از بین خواهد برد. اوباما همچنین بار دیگر تاکید کرد که «تعهدش در قبال حفظ امنیت اسرائیل محکم و خدشه‌ناپذیر» است.

سخنان رییس‌جمهور ایالات متحده در شرایطی بیان می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، به شدت توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را که ماه گذشته میلادی در ژنو امضا شد مورد انتقاد قرار داده است.

امنیت اسرائیل اولویت آمریکا است

در همین ارتباط، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در سفر به فلسطین اشغالی تاکید کرد که امنیت رژیم صهیونیستی هم در مذاکرات هسته‌ای با ایران و هم در مذاکرات صلح با فلسطین از اولویت‌های اصلی واشنگتن است. به گزارش «ایسنا»، جان کری روز پنج‌شنبه مذاکراتی با سران رژیم صهیونیستی و فلسطین با هدف پیشبرد مذاکرات صلح که از زمان آغاز آن در اواخر ژوئیه پیشرفت چندانی نداشته است، داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران یکی از موضوعات اصلی دیدار کری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که بیش از سه ساعت طول کشید. وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک در بیت‌المقدس گفت: «من تاکید می‌کنم که امنیت اسرائیل در این مذاکرات (با ایران) در راس دستور کار ما قرار دارد.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما در زمینه اینکه هدف توافق نهایی چه باید باشد، توافق داریم. در روزها و هفته‌های آینده با دوستان اسرائیلی‌مان مشورت خواهیم کرد تا به یک توافق جامع که برای همه رضایت‌بخش باشد، برسیم.»

وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی PBS توافق نهایی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش را بسیار بسیار دشوار خواند و گفت برچیدن بخش‌های زیادی از تاسیسات هسته‌ای ایران از شروط رسیدن به توافق نهایی با تهران است. شرمن علاوه بر آن تاکید کرد که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، توافق‌نامه شش ماهه‌ای را که پس از مذاکرات ژنو حاصل خواهد شد، تضعیف خواهد کرد و موجب می‌شود ایران از عمل به این توافق سر باز بزند.

هیگل به بحرین رفت

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که وزیر دفاع آمریکا دیروز جمعه با مقامات بحرین دیدارکرد تا به متحدانش در خاورمیانه اطمینان دهد که آمریکا با وجود توافق هسته‌ای با ایران، حضور نظامی قاطعانه خود را در منطقه حفظ خواهد کرد.

به گزارش «ایسنا»، مقامات آمریکایی گفتند که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا که عصر پنج‌شنبه به بحرین سفر کرد، در یک کنفرانس امنیتی در این کشور به سران کشورهای خلیج‌فارس اطمینان خواهد داد که آمریکا همچنان شریک آنها است و قصد ندارد حضور نظامی خود را در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام عالیرتبه وزارت دفاع آمریکا که همراه هیگل سفر می‌کرد، در جمع خبرنگاران گفت که فضای منطقه کمی پرتنش شده است و سوالات زیادی درباره سیاست آمریکا، به ویژه اینکه به دنبال توافق هسته‌ای موقت با ایران چه اتفاقی خواهد افتاد به وجود آمده است.

مقامات آمریکایی گفتند که سخنرانی هیگل در کنفرانسی که توسط موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک ترتیب داده شده است، فرصتی را برای وی فراهم می‌کند تا از توافق هسته‌ای موقت با ایران دفاع کند و در عین حال تاکید داشته باشد که تحریم‌ها و حضور نظامی قدرتمند آمریکا در منطقه به اعمال فشار به تهران کمک کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی، هیگل درباره برنامه هسته‌ای ایران با محمد بن‌ زاید آل‌نهیان، معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات نیز گفت‌وگو کرد. به گفته مقامات آمریکایی، هیگل در سفر خود به خاورمیانه که شامل قطر نیز می‌شود، به نیروهای ارتش آمریکا که در منطقه مستقر هستند سر می‌زند و با خانواده سلطنتی بحرین، معاون وزیر دفاع عربستان و وزیران خارجه مصر و امارات دیدار خواهد کرد.

لاوروف به ایران می‌آید

در تحولی دیگر مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، خبرگزاری‌های روسی گزارش دادند که سرگئی لاوروف در روزهای آینده به ایران سفر می‌کند تا با مقامات ایران درباره توافق هسته‌ای حاصل شده پس از مذاکرات ژنو گفت‌وگو کند. شبکه خبری اینترفکس به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه در سفر دو روزه‌اش به ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه قصد دارد درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران «در چارچوب توافقی که اخیرا در ژنو حاصل شد» گفت‌وگو کند.

مذاکرات هسته‌ای یک برنده ندارد

همزمان عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران می‌گوید: «اکنون شانس منحصر به فردی وجود دارد، اما زمان محدود است.» سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با روزنامه هلندی «تراو» گفت: «ما خواهان تولید انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز هستیم. اما احساس می‌کنیم که کشور‌های دیگر می‌خواهند این حق را نادیده بگیرند، با وجود آنکه ما عضو معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هستیم. اگر این حق رسمیت یابد، ما نیز پیروز شده‌ایم. این مهم‌ترین موضوع این توافق‌نامه موقت است. طرف‌های مذاکرات متوجه شده‌اند که تنها یک پیروز وجود ندارد.»

او در پاسخ به این پرسش که اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد، یک سال آینده موضوع به چه شکلی خواهد بود؟تاکید کرد:« من می‌خواهم خوشبین باشم. اگر خیلی‌ سریع همه‌ چیز خراب شود، برای ما مشکلی‌ به وجود نخواهد آمد. برنامه هسته‌ای ما همچنان وجود دارد. اگر ببینیم کشور‌های غربی به توافق عمل نمی‌کنند، ما از همان جایی که توافق کردیم، پیش نخواهیم‌ رفت. این حق را کشور‌های غربی نیز دارند. آنان اگر ببینند که ما به توافق عمل نمی‌کنیم، می‌توانند تحریم‌ها را دوباره فعال کنند. به این دلیل، مهم است که هم ایران و هم کشور‌های غربی به توافق‌نامه عمل کنند.»